Ecuadorian Commercial Cinema Before and During the COVID-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312514.2022.6.9Keywords:
cine, consumer behavior, movie genre, streaming, COVID-19Abstract
This study analyzes the Ecuadorian cinema films released in commercial cinemas during the years 2018, 2019 and 2020. A mixed methodology is applied with a quantitative, qualitative and historical research approach that allow the understanding of a political economy of the cinema and its effects caused by COVID - 19. The proposal of cinematographic genres is also examined with the consequent diversification in the current Ecuadorian cinema tapes. Finally, the insertion of films in streaming platforms is explored as an alternative to the traditional form of exhibition, allowing to know the objectives of the filmmakers to internationalize and seek the interest of different groups of spectators.
Downloads
References
Agencia EFE. 2021. “El ‘streaming’ supera los mil millones de suscriptores y los cines se desploman”. Agencia EFE. 18 de marzo.
Andrade, Santiago. 2021. “El cine y las pandemias: Un análisis sobre los contenidos, protocolos y espacios de exhibición en tiempos de crisis sanitaria”. Inmóvil 6 (2): 37-51.
Cinéfilos Ecuador. 2017. “Un múltiple asesinato inspira película ecuatoriana”. Cinéfilos Ecuador. 27 de marzo.
Cura Ludorum. 2020. “‘Alguien debe hacerlo’, 100% ecuatoriana”. Cura Ludorum. 19 de enero.
EC ICCA. 2020. Rendición de cuentas 2020. Quito: ICCA.
EC IFAIC. 2020. Rendición de cuentas 2020. Quito: IFAIC.
EC Listado Ecuatoriano del Cine y Audiovisual. 2022. Monitoreo de actividad cinematográfica. Listado Ecuatoriano del Cine y Audiovisual. Accedido 20 de julio.
EC Superintendencia de Comunicación. 2018. “Tráiler de película ‘Un minuto de vida’ se promociona en la plataforma ‘Produce Ecuador’”. Superintendencia de Comunicación. 26 de noviembre.
Ecuador TV. 2020. “Película ‘Tzantza: Cabezas encogidas’”. Video de YouTube.
El Comercio. 2018a. “La película ecuatoriana ‘Oscuridad’ se inspiró en un crimen de 1986”. El Comercio. 30 de enero.
El Comercio. 2018b. “Un ‘dealer’ protagoniza la película ‘Ecuatorian Shetta’”. El Comercio. 26 de septiembre.
El Comercio. 2018c. “‘No todo es trabajo’ es el filme local más visto en este 2018”. El Comercio. 28 de diciembre.
El Comercio. 2019. “La voz de una ‘Generación invisible’ llega a los cines del país”. El Comercio. 14 de marzo.
El Comercio. 2020a. “La película ecuatoriana ‘Panamá’, una mirada a la amistad y la política”. El Comercio. 9 de enero.
El Comercio. 2020b. “La película ‘Tzantza’ denuncia el tráfico de cabezas reducidas”. El Comercio. 19 de febrero.
El Comercio. 2020c. “El largometraje nacional ‘Algoritmo’ y las teorías conspirativas”. El Comercio. 18 de marzo.
El Comercio 2020d. “La película ecuatoriana ‘La mala noche’ ganó su séptimo premio internacional, en festival español”. El Comercio. 1 de junio.
El Manaba. 2014. “Producción manabita: ‘Un minuto de vida’”. El Manaba. 29 de octubre.
El Mercurio. 2019. “‘Ventaja’, filme nacional de drama, se estrena”. El Mercurio. 27 de febrero.
El Telégrafo. 2017. “El consumidor ecuatoriano no dejó de gastar, solo optimizó su dinero”. El Telégrafo. 25 de marzo.
—. 2021a. “‘Agujero negro’ aborda con humor las ilusiones”. El Telégrafo. 11 de marzo.
—. 2021b. “El ‘Proyecto Bullying’ expone el acoso escolar”. El Telégrafo. 12 de marzo.
El Universo. 2017. “Cuenca, escenario del filme ‘Verano no miente’”. El Universo. 30 de abril.
El Universo. 2018a. “‘Minuto final’, un filme grabado con drones en Ecuador”. El Universo. 5 de julio.
El Universo. 2018b. “‘Agujero negro’, un filme concebido en colectividad”. El Universo. 6 de septiembre.
El Universo. 2018c. “Cinta contra la violencia familiar”. El Universo. 8 de noviembre. DOI: https://doi.org/10.15691/0718-5448Vol8Iss2a221
El Universo. 2019. “‘Dedicada a mi ex’, la ‘carta de amor’ que Enchufe.tv regala a su público”. El Universo. 3 de noviembre.
El Universo. 2020. “Película ecuatoriana ‘A son of man’ se estrenará en plataforma digital”. El Universo. 27 de junio.
Expreso. 2020. “‘Vacío’: Retoma una vida camino a ser oscarizada”. Expreso. 10 de noviembre.
Flores, Andrés. 2019. “‘Azules turquesas’, un cine que levanta la voz”. Radio Cocoa. 8 de julio.
Kicillof, Axel. 2010. Siete lecciones de historia del pensamiento económico: Un análisis de los textos originales. Buenos Aires: Eudeba.
La Hora. 2018a. “La leyenda de la ‘Dama Tapada’ llega al cine”. La Hora. 23 de agosto.
La Hora. 2018b. “El aprendizaje que deja un primer trabajo”. La Hora. 17 de diciembre.
LatAm Cinema. 2017. “La ecuatoriana Gabriela Calvache debuta con un drama-thriller sobre la explotación sexual de mujeres”. LatAm Cinema. 27 de marzo.
LatAm Cinema. 2020. “‘Vacío’, la película ecuatoriana hablada en mandarín que apunta al mercado internacional”. LatAm Cinema. 20 de febrero.
Lo Dijeron. 2018. “Ficha técnica de la película: ‘Un minuto de vida’”. Lo Dijeron. 2 de septiembre.
Omce Medios. 2018. “La película ‘La chica del lago’ se estrena en Otavalo”. Omce Medios. 26 de noviembre.
Plan V. 2019. “Sucre regresa con ‘Muerte en Berruecos’”. Plan V. 25 de noviembre.
Schifferes, Steve. 2021. “Economía mundial en 2021: Quiénes serán los ganadores y perdedores”. BBC News. 9 de enero.
Sentimos Diverso. 2022. “‘Cenizas’, una película para sacudirnos del silencio”. Sentimos Diverso. Accedido 24 de marzo.
Telerama. 2016. “Película ecuatoriana busca financiamiento: La dama tapada: El origen de la leyenda”. Video de YouTube.
Tuñón, Jorge. 2021. “Plataformas audiovisuales digitales: Las grandes vencedoras de la pandemia”. OBS Business School. 23 de febrero.
Velásquez, Andrea, Catalina Mier, y Gabriela Coronel. 2016. “Millennials: Uso y consumo de pantallas en Ecuador”. En De los medios y la comunicación de las organizaciones a las redes de valor: Actas del II Simposio de la Red Internacional de Investigación de Gestión de la Comunicación, editado por José Rúas, Valentín Martínez, María Magdalena Rodríguez, Iván Puentes, Jenny Yaguache y Eva Sánchez, 519-33. Quito: Red Internacional de Investigación de Gestión de la Comunicación (XESCOM) / Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL).
Wasko, Janet. 2006. “La economía política del cine”. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación 11: 95-110.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
ASSIGNMENT OF RIGHTS, DECLARATION OF CONFLICT OF INTEREST AND DISSEMINATION
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 License, which allows sharing, adapting and attributing the work (see: Open Access Policies).
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they expressly indicate that the article was published for the first time in Uru: Revista de Comunicación y Cultura. In the case of reproduction, a note similar to the following must be included: This text was originally published in the journal Uru: Revista de Comunicación y Cultura N ° -, year of publication.
- Authors are encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal pages) in the final version published by Uru: Revista de Comunicaicón y Cultura as it may lead to a wider and faster dissemination of the published work.