Language, Reality and Images through Denis Villeneuve’s Arrival

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312514.2022.6.8

Keywords:

Semiotics, virtual studies, psychoanalytic theory, science fiction, cinema

Abstract

This article explores the specific conditions for reading and interpreting images and the semiotic experience derived from them, in contrast to how we learn to read and interpret written language. For this purpose, the science fiction film Arrival by Denis Villeneuve has been selected as a fundamental reference, considering that this film addresses a theoretical and philosophical problem about language: the limits of human thought related to the written language and the possibility of an exteriority of it, marked by a fictional, entirely visual language structured by images. For this purpose, a dialogue has been developed between two fundamental authors: Jacques Lacan’s psychoanalytic theory about the three registers (Imaginary, Symbolic and Real) and the theoretical foundations of Roland Barthes’ semiotics. This dialogue finally takes form in the results of the semiotic analysis of a set of shots from the previously mentioned film, selected for their relevance in the discussion. In this process, in addition to investigating the bonds between language and time, a critique has been developed on two main ideas: the homologation of the conditions of reading images with those of the written language that try to deny to the images their own linguistic nature; and the assumption that images constitute a more transparent way of accessing the truth, for a subject that is itself a product of language ambiguity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bal, Mieke. 2016. Tiempos trastornados: Análisis, historias y políticas de la mirada. Madrid: Akal.

Barthes, Roland. 2002. Lo obvio y lo obtuso: Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.

Bergson, Henri. 2006. Materia y memoria: Ensayo sobre la relación del cuerpo con el espíritu. Buenos Aires: Cactus.

Brown, Roger. 1976. “In Memorial Tribute to Eric Lenneberg”. Cognition 4: 125-53. DOI: https://doi.org/10.1016/0010-0277(76)90001-9

Bruzos, Alberto. 2001. “¿Un mundo en la cabeza? Historia y alcance del relativismo lingüístico”. Contextos 19-20 (37-40): 144-83.

Coon, Jessica. 2020. “The Linguistics of Arrival: Heptapods, Field Linguistics and Universal Grammar”. En Language Invention in Linguistic Pedagogy, editado por Jeffrey Punske, Nathan Sanders y Amy Fountain, 32-48. Oxford, UK: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198829874.003.0004

De la Maza, Luis Mariano. 2019. “Hegel en Lacan: Las trampas de lo imaginario y la función del lenguaje en la constitución del sujeto”. Veritas 43: 29-47. http://doi.org/10.4067/S0718-92732019000200029. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-92732019000200029

Debray, Régis. 2010. Vida y muerte de la imagen: Historia de la mirada en Occidente. Barcelona: Paidós.

Deleuze, Gilles. 1987. Estudios sobre cine 2. La imagen tiempo. Barcelona: Paidós.

Deleuze, Gilles. 1994. Estudios sobre cine 1. La imagen movimiento. Barcelona: Paidós.

Escala, Alberto. 2012. “Relativismo lingüístico, relativismo ontológico”. Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades 21 (42): 61-85. DOI: https://doi.org/10.20983/noesis.2012.2.3

Haug, Wolfgang. 2007. “Philosophizing with Marx, Gramsci, and Brecht”. Boundary 2 34 (3): 143-60. http://doi.org/10.1215/01903659-2007-019. DOI: https://doi.org/10.1215/01903659-2007-019

Jay, Martin. 2007a. Ojos abatidos: La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Madrid: Akal.

Jay, Martin. 2007b. “¿Parresía visual? Foucault y la verdad de la mirada”. Estudios Visuales 4: 7-22.

Lacan, Jacques. 1999. Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.

Lacan, Jacques. 2010. De los nombres del padre. Buenos Aires: Paidós.

Mirzoeff, Nicholas. 2016. Cómo ver el mundo: Una nueva introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.

Mitchell, William. 2014. ¿Qué quieren realmente las imágenes? Ciudad de México: COCOM.

Perniola, Mario. 2006. Contra la comunicación. Buenos Aires: Amorrortu.

Rancière, Jacques. 2005. La fábula cinematográfica: Reflexiones sobre la ficción en el cine. Barcelona: Paidós.

Rancière, Jacques. 2010. El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial.

Rodríguez, Deborah. 2019. “Metáforas para entender el mundo: Estudio de ‘Metáforas de la vida cotidiana’, de G. Lakoff y M. Johnson, con motivo de la película ‘Arrival’, de D. Villeneuve.” Pensamiento al Margen 55: 201-13.

Villeneuve, Denis. 2016. Arrival. Estados Unidos: Sony / Paramount Pictures.

Whorf, Benjamin. 1971. Lenguaje, pensamiento y realidad: Selección de escritos. Barcelona: Barral Editores.

Published

2022-08-08

How to Cite

Lucero, J. (2022). Language, Reality and Images through Denis Villeneuve’s Arrival. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (6), 107–124. https://doi.org/10.32719/26312514.2022.6.8
Métricas alternativas