On Media Convergence and Cultural Proximity: The Turkish Presence on Peruvian Screens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312514.2022.6.1

Keywords:

Netflix, Turkish productions, television ecosystem, media convergence, cultural proximity, peruvian television

Abstract

This text reflects on Turkish audiovisual products based on their offer and presence on Peruvian television in their different technologies -from broadcast to Video on Demand- from the theoretical approach of media ecology, and from the media convergence. It is proposed that the different television technologies -Netflix, other digital platforms, open signal and cable channels- are technologies that make up the television ecosystem that affects the reconfiguration of the television medium itself as a cultural system. In addition, it is identified that from Peru there is a cultural proximity with Turkish productions, which generates some displacements in the national television dynamics itself.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Absatz, Cecilia. 2015. Las mil y una telenovelas: Cómo se cuentan las buenas historias en la ficción y en la vida. Buenos Aires: Planeta

Al Tamini, Jumana. 2012. “Challenge of the Turkish Soap Operas”. Gulf News. 1 de abril.

Cassano, Giuliana. 2018. “Telenovelas turcas en la televisión peruana”. Ponencia presentada en el XXXVI Congreso Internacional LASA, Barcelona, 23-26 de mayo.

Cassano, Giuliana. 2019. “Representaciones de género y melodrama televisivo en el Perú: Una mirada al siglo XXI”. Tesis doctoral, Pontificia Universidad Católica del Perú.

Cassano, Giuliana. 2021. “Digital Transformation: Turkish Melodramas on Peruvian television”. En Transnationalization of Turkish Television Series, editado por Özlen Arda, Pinar Aslan y Constanza Mujica, 113-25. Estambul: Istanbul University Press. DOI: https://doi.org/10.26650/B/SS18.2021.004.007

CPI. 2019. “Netflix y su crecimiento explosivo en Lima Metropolitana”. Reporte n.° 6. Compañía Peruana de Estudios de Mercados y Opinión Pública.

Detleff, James, Giuliana Cassano, Guillermo Vásquez, y Thalía Dancuart. 2022. Señal abierta: Una mirada a la televisión peruana del siglo XXI. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

El Comercio. 2015. “‘Fatmagül’ le ganó a ‘Las mil y una noches’ en el rating”. El Comercio. 5 de mayo.

El Comercio. 2020. “Netflix: ¿Qué vieron los peruanos durante este año atípico 2020 en la plataforma de streaming?”. El Comercio. 14 de diciembre.

Elizondo, Jesús. 2014. “Comprendiendo la historia desde la comunicación: Medios, medio e historia”. Contratexto 22: 53-71. DOI: https://doi.org/10.26439/contratexto2014.n022.88

Facultad de Comunicaciones. 2014. “Juan Ignacio Vicente, gerente de contenidos internacionales de Mega: ‘Las Mil y una Noches vuelve a las teleseries tradicionales clásicas’”. Facultad de Comunicaciones. 4 de septiembre.

Jenkins, Henry. 2008. Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Julio, Pablo, Francisco Fernández, Constanza Mujica, Ingrid Bachman, y David Osorio. 2015. “Chile: La conquista turca de la pantalla”. En Obitel 2015: Relaciones de género en la ficción televisiva, coordinado por Guillermo Orozco y Maria Immacolata Vassallo, 159-94. Porto Alegre, BR: Sulina.

Lobato, Ramon. 2020. Netflix Nations: Geografia della distribuzione digitale. Roma: Minimum Fax. DOI: https://doi.org/10.18574/nyu/9781479882281.001.0001

Monge, Yolanda. 2020. Netflix suma casi 16 millones de nuevos usuarios durante la pandemia. El País. 21 de abril.

Mutlu, Dilek Kaya. 2010. “Between Tradition and Modernity: Ye?ilçam Melodrama, Its Stars, and Their Audiences”. Middle Eastern Studies 46 (3): 417-31. DOI: https://doi.org/10.1080/00263200902907169

Nas, Alparslan. 2018. Media Representations of the Cultural Other in Turkey. Estambul: Palgrave MacMillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-78346-8

Netflix. 2022. “¿Dónde está disponible Netflix?”. Netflix. Accedido 21 de abril. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2zrpd8j.12

PE CONCORTV. 2019. “Estudio cuantitativo sobre consumo televisivo y radial en adultos”. Consejo Consultivo de Radio y Televisión. Octubre.

Perú21. 2020. “Los peruanos y Netflix: Así reaccionan los fanáticos de las series”. Perú21. 28 de agosto.

PRODU. 2020. “Webinar PRODU: El comportamiento de las audiencias en pandemia. PRODU. 29 de julio.

—. 2021. “Kanal D Drama lanza SVOD en las Américas y España”. PRODU. 15 de septiembre.

Ramos, Carlos, Rosa Castillo, y Ana Oliva. 2016. “Los OTT TV como nuevos proveedores de contenidos audiovisuales y su impacto en la TV de paga”. Documento de trabajo. OSIPTEL.

Reyes de la Maza, Luis. 1999. Crónica de la telenovela: México sentimental. Ciudad de México: Clío.

Rivero, Ezequiel. 2019a. “La codicia de Netflix”. Página 12. 14 de febrero.

Rivero, Ezequiel. 2019b. “Viaje al fondo de Netflix”. Revista Fibra 24.

Scolari, Carlos. 2015. Ecología de los medios: Entornos, evoluciones e interpretaciones. Barcelona: Gedisa.

Señal News. 2020. “Kanal D Drama celebra su primer aniversario con audiencia millonaria”. Señal News. 28 de octubre.

Surfshark. 2022. “Which Countries Get the Best-Rated TV Shows & Films on Netflix?”. Surfshark. Accedido 27 de mayo.

Yesil, Bilge. 2015. “Transnationalization of the Turkish Dramas: Exploring the Convergence of Local and Global Market Imperatives”. Global Media and Communication 11 (1): 43-60. DOI: https://doi.org/10.1177/1742766515573274

Published

2022-08-08

How to Cite

Cassano, G. (2022). On Media Convergence and Cultural Proximity: The Turkish Presence on Peruvian Screens. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (6), 6–21. https://doi.org/10.32719/26312514.2022.6.1
Métricas alternativas