The Audiovisual Cultural Industry on Streaming Platforms: A Sampling of Science Fiction Series on Netflix, Amazon Prime Video and Disney+
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312514.2022.5.3Keywords:
Communication, cultural industry, cyberpunk, streaming platforms, science fictionAbstract
This study has the intention of exposure the transformation that has arisen in the consumption of audiovisual products (especially in the field of film) and of the cultural industry as a result of the growth of the streaming platform market. Television and film production are combined in the same digital environment, with different specifications and applications, adapting to user preferences. Thus, today digital television, the expansion of communication media in digital social networks and streaming platforms tend to cause changes in the ways of approaching the products of the entertainment industry and broaden the growth of the market of the cultural industry. The use and enjoyment of the products of the audiovisual cultural industry of digital platforms
and the growth of their presence in our daily lives is permanent, in correspondence with the increased possibilities of accessing a wide production of the film and audiovisual cultural industry. The film production financed and disseminated by these streaming platforms is very diverse and encompasses a great diversity of genres. In this paper, the case of three of these platforms and some
of their productions in the field of science fiction will be presented: Netflix, Amazon Prime Video and Disney+, in order to demonstrate the great digital technological advance that these products require, the enormous entertainment potential and futuristic projection of the same, evidencing
the current creative capacity.
Downloads
References
Adorno, Theodor, y Max Horkheimer. 1988. Dialéctica del iluminismo. Buenos Aires: Sudamericana.
Albertini. 2021. “‘Star Trek’: En qué orden ver todas las series y películas de la saga de ciencia ficción”. Espinof. 31 de enero.
Arjona, José. 2021. “Convergencia de medios: Plataformas audiovisuales por internet (over-the-top) y su impacto en el mercado audiovisual en España”. Revista Latina de Comunicación Social 79: 35-52. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1496. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1496
Armesto, Juan. 2014. “Cyberpunk: Carne y máquina”. Ventana Indiscreta 11: 36-43. https://doi.org/10.26439/vent.indiscreta2014.n011.51. DOI: https://doi.org/10.26439/vent.indiscreta2014.n011.51
Barceló, Miquel. 2006. “El cine de ciencia ficción”. Mètode. 20 de enero.
Baudrillard, Jean. 1978. Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
Bishop, Sam. 2017. “Las películas de ‘Resident Evil’ suman 1 000 millones en taquilla”. Gamereactor. 10 de febrero.
Brenes, Alonso. 2019. “Cyberpunk y necropoli?tica: Sobre la exterminacio?n de la vida en la era global”. Revista PRAXIS 79: 1-12. https://doi.org/10.15359/praxis.79.2. DOI: https://doi.org/10.15359/praxis.79.2
Calderón, Jaime. 2021. “Isaac Asimov y A. C. Clarke”. Herreriana 3 (1): 43-7. DOI: https://doi.org/10.29057/h.v3i1.6549
Calderón, Diego, y Claudia Munera. 2012. “Sentidos del cyberpunk y postcyberpunk en el cine, e impacto de la tecnología en la sociedad: Ovejas electrónicas y súper juguetes”. Ponencia presentada en el V Foro Nacional Filosofía y Licenciatura en Filosofía, Medellín, Colombia, octubre.
Capapé, Elena. 2020. “Nuevas formas de consumo de los contenidos televisivos en España: Una revisión histórica (2006-2019)”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 26 (2): 451-9. DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.67733
Carboni, Ornela. 2014. “¿La televisión en la era de internet?”. Razón y Palabra 87.
Castells, Manuel. 2009. Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
Cigüela, Javier, y Jorge Martínez. 2014. “El imaginario social de la democracia en ‘Black Mirror’”. Revista Latina de Sociología 4: 90-109. DOI: https://doi.org/10.17979/relaso.2014.4.1.1223
Conley, Donovan, y Benjamin Burroughs. 2019. “‘Black Mirror’, Mediated Affect and the Political”. Culture, Theory and Critique 60 (2): 139-53. https://doi.org/10.1080/14735784.2019.1583116. DOI: https://doi.org/10.1080/14735784.2019.1583116
Delgado, Manu. 2021. “Resident Evil: Estos son los 20 juegos más vendidos de toda la saga”. Vandal. 13 de mayo.
Díaz, Vicente. 2014. “‘Black Mirror’: El reflejo oscuro de la sociedad de la información”. Revista Teknokultura 11 (3): 583-606.
Echauri, Guillermo. 2016. “‘Black Mirror’, McLuhan y la era digital”. Razón y Palabra 20 (94): 884-902.
Elnahla, Nada. 2020. “‘Black Mirror: Bandersnatch’ and how Netflix manipulates us, the new gods”. Consumption Markets & Culture 23 (5): 506-11. https://doi.org/10.1080/10253866.2019.1653288. DOI: https://doi.org/10.1080/10253866.2019.1653288
Franco, Christian. 2021. “Desarrollos urbanos para futuros distópicos: De ‘Metrópolis’ a ‘Cyberpunk 2077’”. Liño 27 (27): 125-38. https://doi.org/10.17811/li.27.2021.125-138. DOI: https://doi.org/10.17811/li.27.2021.125-138
García, Sara. 2021. “Este es el modelo de Netflix y cómo genera su beneficio”. Economía 3. 8 de febrero.
García Canclini, Néstor. 2015. “Introducción a la edición de 2002”. En Antología del pensamiento crítico argentino contemporáneo, coordinado por Alejandro Grimson y Sergio Caggiano, 383-408. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).
González, Ana, y Luis Fernández. 2019. “Nuevos hábitos de consumo televisivo: Retos de la audiencia en diferido”. Index Comunicación 9 (3): 75-92. DOI: https://doi.org/10.33732/ixc/09/03Nuevos
Jaramillo, Claudia. 2021. “El cine de ciencia ficción como condición que posibilita repensar lo vivo y la vida”. Praxis & Saber 12 (29). DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n29.2021.11932
Kurlat Ares, Silvia, y Ezequiel de Rosso. 2021. La ciencia ficción en América Latina. Crítica. Teoría. Historia. Berna: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b14351
Lacort, Javier. 2021. “Así es como gana dinero Amazon: Cada vez más nube y un futuro de producciones audiovisuales”. Xataka. 3 de febrero.
López, David. 2018. “Estudio de las plataformas de streaming”. Tesis de grado, Universidad de Sevilla, España.
Lorao, David. 2018. “‘Perdidos en el espacio’: ¿Un éxito o un fracaso de Netflix?”. Cine Más Cómics. 26 de abril.
Márquez, Pablo, y María Fernanda Arciniegas. 2020. “Industria de contenidos audiovisuales y plataformas digitales: Análisis desde el derecho de la competencia”. Themis. Revista de Derecho 78: 457-83. DOI: https://doi.org/10.18800/themis.202002.024
Martín-Barbero, Jesús. 2015. “¿Desde dónde pensamos la comunicación hoy?”. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación 128: 13-30.
Masís, Tadeo, y Roberto Castro. 2021. “Distopías y la rebelión de las máquinas: Sobre los tópicos del cyberpunk”. Revista Pensamiento Actual 21 (36): 131-8. DOI: https://doi.org/10.15517/pa.v21i36.47019
Montes, Sergio. 2022. “Plataformas de streaming: Revolución en el consumo de TV”. Marketing Insider Review. Accedido 1 de abril.
Moraleda, Andrés. 2021. “Científicos y expertos analizan las nuevas series sobre Marte: ‘Más ciencia que ficción’”. El Confidencial. 25 de abril.
Ocaranza, Jorge, y Verónica Díaz. 2015. “La ciudad posmoderna representada a través del paisaje urbano cyberpunk”. Nodo. Revista de Investigación y Creación 9 (18): 45-58.
Osorio, Arturo. 2017. “Industrias culturales: Definiciones, valor y caracterización”. Reporte del Joseph C. Cornwall Center for Metropolitan Studies, 10 de julio.
Pérez, Raquel. 2021. “Larga vida y prosperidad: Todos los proyectos de ‘Star Trek’ que veremos en televisión”. Fuera de Series. 4 de abril.
Perozo, Kiko. 2021. “Disney Plus superó a sus rivales en suscriptores ganados durante el último trimestre”. Fayer Wayer. 12 de agosto.
Petit, María Francisca, Jordi Solbes, y Nidia Torres. 2021. “El cine de ciencia ficción para desarrollar cuestiones sociocientíficas y el pensamiento crítico”. Praxis & Saber 12 (29). DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n29.2021.11550
Pinedo, Ebenizer. 2021. “Por qué ‘The Mandalorian’ es lo mejor que le ha pasado a ‘Star Wars’ en más de tres décadas”. Hipertextual. 1 de enero.
Rodríguez, Ashley. 2020. “Los sueldos de Netflix al descubierto: Cuánto ganan sus ingenieros, especialistas de marketing y jefes de contenidos”. Business Insider. 6 de diciembre.
Sánchez, Rafael. 2021. “‘Love, Death & Robots’: Los mejores cortos, ordenados de peor a mejor”. Fotogramas. 29 de mayo.
Scolari, Carlos. 2017. “El translector: Lectura y narrativas transmedia en la nueva ecología de la comunicación”. En La lectura en España: Informe 2017, coordinado por José Antonio Millán, 175-86. Madrid: Federación de Gremios de Editores de España.
Scolari, Carlos. 2019. “Narrativas transmedia, nuevos alfabetismos y prácticas de creación textual: Conflictos y tensiones en la nueva ecología de la comunicación”. En Lectoescritura digital, coordinado por Carlos Scolari, Daniel Escandell y José Antonio Cordón, 45-51. Madríd: Centro Nacional de Innovación e Investigación Educativa (CNIIE).
Strycek, Ludmila, y Natalia Cardeli. 2017. “Articulación de los contenidos en torno a un tema de discusión: El caso de la muestra ‘Reliquias del cyberpunk’ y actividades contemporáneas”. En Comunicaciones Científicas y Tecnológicas Anuales 2016, coordinado por la Secretaría de Investigación de la Universidad Nacional del Nordeste, 363-6. Resistencia, AR: Universidad Nacional del Nordeste.
Szpilbarg, Daniela, y Ezequiel Saferstein. 2014. “El concepto de la industria cultural como problema: Una mirada desde Adorno, Horkheimer y Benjamin”. Calle14 9 (14): 57-66.
Thompson, John B. 1998. Los media y la modernidad: Una teoría de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Tones, John. 2017. “Cómo adentrarse en ‘Doctor Who’: Todas las claves para no descalabrarse en el espacio-tiempo”. Espinof. 28 de diciembre.
Vázquez, Jorge, Ana González, y Natalia Quintas. 2019. “La audiencia activa en la ficción transmedia: Plataformas, interactividad y medición”. Revista Latina de Comunicación Social 74: 73-93.
Zebadúa, Juan Pablo, y Guillermo López. 2015. “‘Blade Runner’ reloaded. Reflexiones en torno a la apocalíptica (y necesaria) visión del otro”. Revista Digital de Investigación Educativa Conect@2 6 (13): 40-62.
Zorrilla, Mikel. 2021. “‘Love, Death & Robots’: La temporada 2 de la espectacular serie de ciencia ficción de Netflix supera a su predecesora”. Espinof. 15 de mayo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
LicenseASSIGNMENT OF RIGHTS, DECLARATION OF CONFLICT OF INTEREST AND DISSEMINATION
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 License, which allows sharing, adapting and attributing the work (see: Open Access Policies).
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they expressly indicate that the article was published for the first time in Uru: Revista de Comunicación y Cultura. In the case of reproduction, a note similar to the following must be included: This text was originally published in the journal Uru: Revista de Comunicación y Cultura N ° -, year of publication.
- Authors are encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal pages) in the final version published by Uru: Revista de Comunicaicón y Cultura as it may lead to a wider and faster dissemination of the published work.