Original Content: The Strategic Bet of Streaming Platforms. Netflix Case in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312514.2022.5.2

Keywords:

Streaming, trends, production, Latin America, original contents, Netflix

Abstract

Original content has become the main differentiator of SVOD (Subscription Video on Demand) platforms. Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max, Apple Tv Plus have
consolidated their expansion strategy on the promise of having original, exclusive and global productions, in order to satisfy the tastes and expectations of their subscribers. In this race for differentiation, Netflix today has established itself as the leader in streaming entertainment. Netflix arrives in Latin America in 2011. This article aims to explore the original content produced in Latin America, especially fiction series, between 2015 and 2021 in the Netflix catalog and seeks to answer the following questions: What is the strategic commitment to Netflix original content in Latin America? What characteristics do they have and what themes do these original content address? In which countries are these productions mainly carried out? It is concluded that local original content with a global vision and that generates cultural proximity are differentiating
elements of the Netflix Originals catalog in Latin America. Countries such as Mexico, Brazil, Argentina and Colombia have been fundamental in the expansion and production of original content, thanks to Netflix’s strategic alliance with local production companies, to create content that responds to the tastes of the platform’s audiences and at the same time, generate identification with the Latin American public.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia EFE. 2019. “Netflix anuncia que producirá 30 nuevas series y películas en Brasil”. Agencia EFE. 24 de abril.

Aranzubia, Asier, y J. Ignacio Gallego. 2021. “El cine español en el catálogo de Netflix: Una aproximación desde la perspectiva de la diversidad”. Comunicación y Sociedad 18: 1-21.

Barlaro, Ariel. 2020. “Reed Hastings: ‘Argentina está entre los 10 países más importantes en suscriptores. Brasil y México están más arriba, pero Argentina crece muy rápido’”. NexTV News. 19 de febrero.

Benvenuto, Agustina. 2021. “Netflix inicia la producción de ‘Togo’, su primera película uruguaya”. Netflix. 12 de noviembre.

Carrillo, Javier. 2019. Paradigma Netflix: El entretenimiento de algoritmo. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

Cornejo, Josefina. 2016. “El caso Netflix (2012-2015): Nuevas formas de pensar la producción, distribución y consumo de series dramáticas”. Tesis doctoral, Universidad Ramon Llull, España.

El Espectador. 2021. “Netflix abre oficina en Colombia”. El Espectador. 15 de abril.

Fernández, Eva, Elena Neira, y Judith Clares. 2016. “Gestión de datos en el negocio audiovisual: Netflix como caso de estudio”. Profesional de la Información 25 (4): 568-76. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.06.

García, María Trinidad, Luis A. Albornoz, y Rodrigo Gómez. 2021. “Presentación: Netflix y la transnacionalización de la industria audiovisual en el espacio iberoamericano”. Comunicación y Sociedad 1: 1-18. https://doi.org/10.32870/CYS.V2021.8238.

Heredia, Verónica. 2017. “Revolución Netflix: Desafíos para la industria audiovisual”. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación 135: 275-95.

—. 2018. “Nuevos modelos de negocio en la industria televisiva. El caso Netflix”. Revista Internacional de Cultura Visual 5 (1): 21-33.

—, Ana Quirós, y Beatriz Quiceno. 2021. “Netflix: Catálogo de contenido y flujo televisivo en tiempos de big data”. Revista de Comunicación 20 (1): 117-36.

Hidalgo, Tatiana, Jesús Segarra, y Patricia Palomares. 2021. “In-Depth Study of Netflix’s Original Content of Fictional Series: Forms, Styles and Trends in the New Streaming Scene”. Communication & Society 34 (3): 1-13.

Infobae. 2021. “Netflix invertirá más de 300 millones de dólares en México”. Infobae. 25 de enero.

Jenner, Mareike. 2018. Netflix and the Re-Invention of Television. Cambridge, UK: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-94316-9.

Leconte, Carolina. 2021. “‘42 días en la oscuridad’: La historia detrás de la primera serie de Netflix hecha en Chile”. Netflix. 18 de abril.

Lobato, Ramon, y Amanda Lotz. 2020. “Imagining Global Video: The Challenge of Netflix”. Journal of Cinema and Media Studies 59 (3): 132-6. https://doi.org/10.1353/cj.2020.0034.

Lotz, Amanda. 2007. The Television Will Be Revolutionized. Nueva York: New York University Press.

—. 2016. “The Paradigmatic Evolution of U.S. Television and the Emergence of Internet-Distributed Television”. Icono14 14 (2): 122-42.

Mastrini, Guillermo, y Fernando Krakowiak. 2021. “Netflix en Argentina: Expansión acelerada y producción local escasa”. Comunicación y Sociedad 18: 1-23. https://doi.org/10.32870/CYS.V2021.7915.

Meimaridis, Melina, Daniela Mazur, y Daniel Ríos. 2021. “De São Paulo a Seúl: Las estrategias de Netflix en los mercados periféricos”. Comunicación y Sociedad 18: 1-26. https://doi.org/10.32870/CYS.V2021.8038.

Neira, Elena. 2020. Streaming Wars: La nueva televisión. Barcelona: Libros Cúpula.

—, Judith Clares, y Jordi Sánchez. 2021. “New Audience Dimensions in Streaming Platforms: The Second Life of ‘Money Heist’ on Netflix as a Case Study”. Profesional de la Información 30 (1): 1-17. https://doi.org/10.3145/EPI.2021.ENE.13.

Netflix. 2021. “Hecho en Brasil: Producciones brasileñas todo el año, a partir de julio”. Netflix. 15 de julio.

Penner, Tomaz, y Joseph Straubhaar. 2020. “Títulos originais e licenciados com exclusividade no catálogo brasileiro da Netflix: Um mapeamento dos países produtores”. MATRIZes 14 (1): 125-49. https://doi.org/10.11606/ISSN.1982-8160.V14I1P125-149.

Ramos, Francisco. 2021. “Netflix tendrá una nueva casa en Colombia”. Netflix. 15 de abril.

Rodríguez, Javier, Andrés Laguna, Jens Bürger, y Vania Landívar. 2021. “Caracterización de las producciones cinematográficas latinoamericanas en Netflix: Perspectivas desde Bolivia”. Comunicación y Sociedad 18: 1-41. https://doi.org/10.32870/CYS.V2021.8037.

RPP Noticias. 2020. “Netflix: Esta es la razón por la que decidió trabajar con Tondero su primera producción peruana”. RPP Noticias. 22 de febrero.

Siri, Laura. 2016. “El rol de Netflix en el ecosistema de medios y telecomunicaciones: ¿El fin de la televisión y del cine?”. Hipertextos 4 (5): 47-109.

Published

2022-06-24

How to Cite

Heredia Ruiz, V. (2022). Original Content: The Strategic Bet of Streaming Platforms. Netflix Case in Latin America. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (5), 11–30. https://doi.org/10.32719/26312514.2022.5.2
Métricas alternativas