Communication in crisis. Crisis. FAE in Digital Media Facing COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312514.2021.4.7Keywords:
social networking, digital media, communicational management, crisis, COVID-19Abstract
The present work has been done in COVID-19 time. Its identify lacks in the digital communicational management in the Ecuadorian Air Force, from that, it investigates the situation of the institutions of divergence at the world level and corroborates the general need for a digital plan to deal with crisis and emergency situations. In order to better understand the institutional reality, there are no models of realities external to the one of study that generates an investigative work that crosses institutional publics of digital media, content managers of the case and the authorities that through their decisions influence management social networks. As a final product, an alternative is proposed for the management of institutional social media according to the reality of the Ecuadorian military institution, facing a crisis, which understands and meets particular needs. The final pilot product is a basic input to include in institutional communication plans that determine the need for this type of instrument after the pandemic.
Downloads
References
Brooks, S. 2013. "Emergency MGMT 2.0: How #Socialmedia & New Tech Are Transforming Preparedness, Response, & Recovery #Disasters". Committee on Homeland Security. 9 de julio.
Costa, V. 2017. Comunicación de crisis, redes sociales y reputación corporativa. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
EC COMACO. 2014. Manual de operaciones de información. Quito: Comando Conjunto de las Fuerzas Armadas.
—. 2016. Manual de empleo del sistema de comando y control de Fuerzas Armadas. Quito: Comando Conjunto de las Fuerzas Armadas.
EC FAE. 2011. Manual de crisis FAE. Quito: Fuerza Aérea Ecuatoriana.
—. 2018. Doctrina aeroespacial básica de la Fuerza Aérea Ecuatoriana. Quito: Fuerza Aérea Ecuatoriana.
—. 2020. Entrevista para análisis de necesidades de los medios digitales de la FAE en situación de crisis. Quito: Fuerza Aérea Ecuatoriana.
Enrique, Ana. 2008. "La gestión de la comunicación en situaciones de crisis. Propuesta de un modelo teórico". Comunicación y Pluralismo 6: 201-14.
EU. 2019. "Unión Europea vs. Desinformación". Unión Europea. https://bit.ly/3g278ch.
Gómez, M., y E. Vega. 2008. "Protección Civil y Fuerzas Armadas: La Unidad Militar de Emergencias". Fundación Alternativas. https://bit.ly/3fHZsNd.
González, D. 2019. "Proyección internacional de la UME". Revista del Ejército de Tierra Español 934 (80): 98-101. https://bit.ly/3idgwN2.
Han, B. 2017. La expulsión de lo distinto. Barcelona: Herder.
Hortas, P. 2007. "La comunicación de empresa ante una crisis". En Comunicación preventiva: Planificación y ejecución de estrategias de información interna y externa ante situaciones de crisis, coordinado por M. Túñez, 147-70. La Coruña, ES: Netbiblo.
IFRC. 2008. "Guía para la elaboración de planes de respuesta a desastres y de contingencia". Federación Internacional de Sociedad de la Cruz Roja y de la Media Luna Roja. https://bit.
ly/2Rhnzcr.
Lara, T. 2008. "La nueva esfera pública. Los medios de comunicación como redes sociales". Telos 76: 6-9.
Metro. 2018. "80 % de aceptación a la gestión del Comando Conjunto de las Fuerzas Armadas". Metro. 9 de mayo. https://bit.ly/34D3eRU.
Navarro, J., y F. Arias. 2014. "La credibilidad de los contenidos informativos en Internet para los ‘nativos digitales’: Estudio de caso". Palabra Clave 17 (3): 875-94. https://doi.org/10.5294/
pacla.2014.17.3.13.
OPS. 2002. Protección de la salud mental en situaciones de desastres y emergencias. Washington D. C.: Organización Panamericana de la Salud.
—. 2009. Gestión de la información y comunicación en emergencias y desastres: Guía para equipos de respuesta. Washington D. C.: Organización Panamericana de la Salud. https://bit.ly/2SUZybi.
Pérez, J., y L. Gestoso. 2014. "Las comunidades autónomas en el sistema nacional de protección civil". En Cuadernos de Estrategia n.° 165: España ante las emergencias y catástrofes. Las Fuerzas Armadas en colaboración con las autoridades civiles, 99-140. Madrid: Instituto Español de Estudios Estratégicos.
Pérez Soler, S. 2016. "Medios digitales y redes sociales, las siete diferencias". Susana Pérez Soler. 14 de junio. https://bit.ly/3cg3XMS.
Rodríguez, M. 2006. "La comunicación social en el manejo de los problemas psicosociales en situaciones de desastres". En Guía práctica de salud mental en situaciones de desastres, editado por J. Rodríguez, M. Zaccarelli y R. Pérez, 169-84. Washington D. C.: Organización Panamericana de la Salud OPS. https://bit.ly/3pcZmAB.
Sánchez, J., y D. Juárez. 2015. "El impacto de lo digital en la comunicación y las relaciones de los adolescentes". Cuaderno Faro 9: 91-9. http://hdl.handle.net/10609/46242.
Túñez, M., C. Costa, y M. Míguez. 2018. "Avances y retos de la gestión de la comunicación en el siglo XXI. Procesos, necesidades y carencias en el ámbito institucional". Estudios sobre el Mensaje Periodístico 24 (1): 921-41.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
ASSIGNMENT OF RIGHTS, DECLARATION OF CONFLICT OF INTEREST AND DISSEMINATION
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 License, which allows sharing, adapting and attributing the work (see: Open Access Policies).
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they expressly indicate that the article was published for the first time in Uru: Revista de Comunicación y Cultura. In the case of reproduction, a note similar to the following must be included: This text was originally published in the journal Uru: Revista de Comunicación y Cultura N ° -, year of publication.
- Authors are encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal pages) in the final version published by Uru: Revista de Comunicaicón y Cultura as it may lead to a wider and faster dissemination of the published work.