The Epic Discourse about COVID-19 over the Mediatic Coverage in Chilean Television

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312514.2021.4.4

Keywords:

Speech, epical, Chile, televisión

Abstract

Political speech tends to acquire an epic format. Particularly, when social crises have shown huge dimensions. In Chile, the governance difficulties produced by the social unrest of 2019 were added to the untimely arrival of a new virus: COVID-19, generating a new picture of uncertainties and political reformulations. In this way, the press adopted the same narrative character in which Chilean politics has been historically-presented. Messianic heroes, powerful enemies, betrayals, and other dramatic elements circulate frequently and dominantly in the influential journalistic medium: television. This study, which analyzed news of the four most relevant open signal channels in Chile (Mega, Chilevisión, TVN y Canal 13) , in the epic discourse that the small screen presented as a reference to the events that occurred in the political arena and other relevant spheres of public life. This panorama has shown uniformity not only in the selection of news but also the narrative structure of this events during the pandemic

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barría, Cecilia. 2019. “Protestas en Chile: Las consecuencias económicas y de imagen de la cancelación de 2 grandes cumbres internacionales por el estallido social”. BBC News. 31 de

octubre. https://bbc.in/3wF1RxQ.

Barthes, Roland. 1994. El mito hoy. Ciudad de México: Siglo XXI.

CL Ministerio de Salud. 2020a. “COVID-19: Subsecretaria Daza participa en lanzamiento de campaña educacional por medidas preventivas en el hogar”. Ministerio de Salud. 14 de

octubre. https://bit.ly/3hX30N8.

—. 2020b. “Ministro Mañalich refuerza llamado a la unidad nacional para combatir el covid-19”. Ministerio de Salud. 21 de mayo. https://bit.ly/3ut9GoT.

CNN Chile. 2020. “Acusación constitucional contra Mañalich: Siches acusa 'imprudencia temeraria' en manejo de datos”. CNN Chile. 7 de octubre. https://bit.ly/3fTMivs.

Fuentes-García, Alejandra. 2020. “El clamor de las inequidades: Estallido social y salud en Chile”. Revista Chilena de Salud Pública 23 (2): 93-4. doi:10.5354/0719-5281.2020.56343.

García, Agustín. 1996. “Enfermedad, política, progreso”. Archipiélago 25: 15-32. https://bit.ly/3bYljOu.

Gutiérrez, Silvia. 2005. Discurso político y argumentación: Ronald Reagan y la ayuda a los contra. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Hernández Sampieri, Roberto, et al. 2014. Metodología de la investigación. Ciudad de México: McGraw-Hill.

Mur, Robert. 2020. “Piñera le habla al coronavirus y le pide que se vaya del país”. La Vanguardia. 1 de septiembre. https://bit.ly/3vzxuZS.

Neira, Cristian. 2020. “‘Estamos en guerra’ y ‘enemigo poderoso e implacable’: Piñera y la repetición de conceptos estos últimos años”. El Desconcierto. 16 de abril. https://bit.ly/3bZ3qia.

Páez, Darío, y Juan Pérez. 2020. “Social Representations of COVID-19 (Representaciones sociales del COVID-19)”. International Journal of Social Psychology 35 (3): 600-10.

https://doi.org/10.1080/02134748.2020.1783852

Reyes Montes, María Cristina, et al. 2011. "Reflexiones sobre la comunicación política". Revista Espacios Públicos 14 (30): 85-101. https://bit.ly/3x4HavI.

Roa, Yerko. 2019. “Piñera sobre crisis en Chile: ‘Estamos en guerra contra un enemigo poderoso’”. BioBioChile. 20 de octubre. https://bit.ly/3oVQwXH.

Rojas, Daniela, Constanza Micolich, Mariana Dittborn, y Sofía P. Salas. 2020. “Sobre héroes, enemigos, víctimas y batallas en los tiempos del COVID-19”. Revista Médica de Chile 148 (5): 709-11. https://doi.org/10.4067/s0034-98872020000500709.

Sánchez-Escalonilla, Antonio. 2003. Diccionario de creación cinematográfica. Madrid: Ariel.

T13. 2020. "Coronavirus en Chile: Balance oficial 11 de junio". T13. 11 de junio. https://bit.ly/3gjJvvJ.

Tinto, José. 2013. “El análisis de contenido como herramienta de utilidad para la realización de una investigación descriptiva. Un ejemplo de aplicación práctica utilizado para conocer

las investigaciones realizadas sobre la imagen de marca de España y el efecto país de origen". Provincia 29: 135-73. https://bit.ly/3vsRe0V.

Published

2021-09-30

How to Cite

Román Álvarez, E., Ibarra Yánez, P. F., Amoyao Bravo, C. S., Orellana Villagra, R. B., Valle Parra, C. S., & Lizárraga Ojeda, V. A. (2021). The Epic Discourse about COVID-19 over the Mediatic Coverage in Chilean Television. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (4), 164–177. https://doi.org/10.32719/26312514.2021.4.4
Métricas alternativas