Training for Spokespersons in Public Sector Organizations: Design of Media Training for the Infantry Brigade no. 13 “Pichincha” of the Ecuadorian Army

Main Article Content

Geomayra Mishell Rebolledo Zhingre
Andrés Alfredo Luna Montalvo

Abstract

This research delves into the study of spokesperson training at the 13th Infantry Brigade “Pichincha” of the Ecuadorian Army. Through the application of various methodological tools between January and August 2024, the need to develop a media training program for the insti tution was identified. As this military unit is part of the public sector, it is subject to the principle of accountability to citizens. Furthermore, its current operations in the context of internal armed conflict have increased its presence in the community, thereby heightening its exposure to the media. Using a methodology that combines participant observation, the execution of press conference simulations and trainings, as well as interviews with senior officials and communication analysts, significant improvements were observed in the spokespersons’ performance. The analysis revealed deficiencies in key aspects of institutional communication, leading to the development of pedagogical strategies aimed at strengthening their skills. Thus, this study contributes to the professionalization of spokespersons by equipping them with tools to effectively meet the challenges of contemporary media exposure. 
 

Article Details

Section

Miscelánea

How to Cite

Rebolledo Zhingre, Geomayra Mishell, and Andrés Alfredo Luna Montalvo. 2025. “Training for Spokespersons in Public Sector Organizations: Design of Media Training for the Infantry Brigade No. 13 ‘Pichincha’ of the Ecuadorian Army”. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, no. 12 (July): 143-67. https://doi.org/10.32719/26312514.2025.12.10.

References

Chércoles, Esteban. 2010. “Media training: Una valiosa herramienta para ser más efectivos”. Más Poder Local 1: 38-9. https://tinyurl.com/yr86z2bf.

EC Ejército. 2016. Guía práctica: Respuestas para un manejo adecuado de crisis comunicacionales. Quito: Ejército Ecuatoriano.

Flores, N. 2024. “Técnicas de voz y lenguaje corporal”. Oratoria, Imagen y Media Training para Políticos y Consultores [curso].

García, Domingo. 2017. “De los códigos a las auditorías éticas: Una infraestructura ética para la comunicación de la responsabilidad social”. Profesional de la Información 26 (2): 268-76. https://tinyurl. com/4eru4w95.

Guerrero, Fernando. 2022. “Las líneas de persuasión militar: Alternativa estratégica en la comunicación organizacional”. Revista de Ciencias de Seguridad y Defensa 7 (3): 56-67. https://tinyurl.com/3amuanww.

León, S. 2024. “¿Qué carajo quiere el periodista?”. Oratoria, Imagen y Media Training para Políticos y Consultores [curso].

Luna, Andrés. 2017. “Gestión de la comunicación en situaciones de crisis: Elaboración de mensajes y estrategias”. En Gestión de la comunicación: Propuestas metodológicas, coordinado por Natalia Angulo, 107-24. Quito: Universidad Central del Ecuador.

Ochoa, Vania, y Cristian Erazo. 2025. “La comunicación digital efectiva a partir de la media training y su incidencia en la reputación corporativa de empresas públicas de Cuenca”. Pacha. Revista de Estudios Contemporáneos del Sur Global 6 (17). https://tinyurl.com/mr2rrjyz. DOI: https://doi.org/10.46652/pacha.v6i17.367

Velásquez, Andrea, Fabricio Vela y Claudia Rodríguez. 2024. “Voceros y periodistas en la era digital: Comunicación, opinión pública y nuevas plataformas”. ComHumanitas 15 (2): 143-57. https://doi. org/10.31207/rch.v15i2.452 DOI: https://doi.org/10.31207/rch.v15i2.452