Educational Television in Early Childhood: The Case of Hagamos Ruido

Main Article Content

Cristián Fernando Londoño Proaño
Mónica Cristina Mantilla Sánchez
Verónica Maricela Pérez Gavilánez

Abstract

Open educational television is very useful in the education of preschool children, because it is an accessible audiovisual resource that facilitates learning and socialization. The Ecuadorian television landscape has a shortage of educational content of national production and the few productions deserve attention. This study analyzes the animated series Hagamos Ruido (Let’s Make Noise). Its objective is to examine how this program fosters the cognitive and social development of preschool children. The methodology is qualitative and uses non-participant observation and content analysis in 16 episodes of Hagamos Ruido, forming four categories: identity and autonomy, coexistence, relationship with the natural and cultural environment, and logical- mathematical relationships. The results show that the animated series combines educational and communicational elements, encouraging curiosity, imagination and discovery in preschool children. It is concluded that these television programs are important to transmit values, since they use fun resources, which attract the attention of children.

Article Details

Section

Monographic

How to Cite

Londoño Proaño, Cristián Fernando, Mónica Cristina Mantilla Sánchez, and Verónica Maricela Pérez Gavilánez. 2025. “Educational Television in Early Childhood: The Case of Hagamos Ruido”. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, no. 12 (July): 73-88. https://doi.org/10.32719/26312514.2025.12.6.

References

Anderson, Daniel, Aletha Huston, Kelly Schmitt, Deborah Linebarger y John Wright. 2001. “Early Childhood Television Viewing and Adolescent Behavior: The Recontact Study”. Monographs of the Society for Research in Child Development 66(1): vii-viii. https://doi.org/10.1111/1540-5834.00120. DOI: https://doi.org/10.1111/1540-5834.00128

—, Heather Lavigne y Katherine Hanson. 2012. “The Educational Impact Of Television”. En The International Encyclopedia of Media Studies, editado por Angharad Valdivia. Hoboken, US: John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781444361506.wbiems134. DOI: https://doi.org/10.1002/9781444361506.wbiems134

Bandura, Albert. 1977. Social Learning Theory. Oxford, UK: Prentice-Hall.

Baydar, Nazli, Cigdem Kagitcibasi, Aylin Kuntay y Fatos Goksen. 2008. “Effects of an Educational Television Program on Preschoolers: Variability in Benefits”. Journal of Applied Developmental Psychology 29 (5): 349-60. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.06.005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.06.005

Cattan, Verónica. 2016. “El programa EDUCA como un nuevo escenario comunicativo de aprendizaje en la formación de valores”. Tesis de grado, Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. https://tinyurl.com/wtm6ch4b.

EC. 2003. Código de la Niñez y Adolescencia. Registro Oficial 737, 3 de enero.

—. 2008. Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449, 20 de octubre.

EC MIES. 2025a. “Veo Veo, un espacio para jugar e imaginar”. Ministerio de Inclusión Económica y Social. Accedido 16 de junio. https://tinyurl.com/2tzdthaj.

—. 2025b. “Veo Veo, un nuevo aliado para el desarrollo infantil”. Ministerio de Inclusión Económica y Social. Accedido 20 de febrero. https://tinyurl.com/2ydhej2c.

EC Ministerio de Educación. 2014. Currículo Educación Inicial 2014. Quito: Ministerio de Educación. https://tinyurl.com/2ecmzzrf.

El Comercio. 2014. “El programa infantil ‘Tino y sus amigos’ abre un espacio de pluralidad en la televisión”. El Comercio. 27 de agosto. https://tinyurl.com/y56uzeyw.

El Telégrafo. 2013. “La primera franja infantil ecuatoriana se emite desde hoy”. El Telégrafo. 30 de mayo. https://tinyurl.com/ye24wp6j.

Fisch, Shalom. 2004. Children’s Learning from Educational Television: Sesame Street and Beyond. Mahwah, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Hernández Sampieri, Roberto, Carlos Fernández y María del Pilar Baptista. 2014. Metodología de la investigación. Ciudad de México: McGraw-Hill.

Londoño, Cristián. 2014. “Programas para Veo Veo”. Informe inédito presentado a los medios públicos de Ecuador.

—. 2020. Entre la ciencia ficción y la fantasía. Quito: Cristián Londoño.

—. 2023. “How Science Fiction Inspired Advances in Engineering”. Ponencia presentada en la 2023 IEEE Seventh Ecuador Technical Chapters Meeting (ECTM), Ambato, Ecuador, 10-13 de octubre. https:// doi.org/10.1109/ETCM58927.2023.10308982.

—. 2024. “Sci-Fi Digital Narratives in the Classroom: Black Mirror’s ‘Be Right Back’ Case”. Ponencia presentada en la 2024 IEEE 4th International Conference on Advanced Learning Technologies on Education & Research (ICALTER), Talma, Perú, 10-12 de diciembre. https://doi.org/10.1109/ICALTER65499.2024.10819233. DOI: https://doi.org/10.1109/ICALTER65499.2024.10819233

—, y Verónica Pérez. 2024a. Ciencia ficción en el aula. Ambato, EC: Universidad Tecnológica Indoamérica.

—,y Verónica Pérez. 2024b. “Why Should Science Fiction Be Learned in Engineering Education?”. Ponencia presentada en la 2024 IEEE Eighth Ecuador Technical Chapters Meeting (ETCM), Cuenca, Ecuador, 15-18 de octubre. https://doi.org/10.1109/ETCM63562.2024.10746159. DOI: https://doi.org/10.1109/ETCM63562.2024.10746159

Martín-Barbero, Jesús. 1991. Comunicación, cultura y hegemonía: De los medios a las mediaciones. Barcelona: Gustavo Gili.

Maruri, Mónica. 2024. “Los niños ya no son de interés para la televisión ecuatoriana”. GIGAPP Estudios/ Working Papers 10 (273–281): 543-56. https://tinyurl.com/ms9a396y.

Mundo Veo Veo, dir. 2013. Hagamos Ruido. Ecuador: Urbano Films.

Ortiz, Andrea. 2016. “Análisis educomunicativo del programa Veo Veo y su influencia en la educación no formal”. Tesis de grado, Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. https://tinyurl.com/r3mtstm3.

Pautasso, Eva. 2009. “Genealogía de la educación inicial en el Ecuador”. Alteridad 4 (2): 56-64. https://doi.org/10.17163/alt.v4n2.2009.06. DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v4n2.2009.06

Petit, María Francisca, y Jordi Solbes. 2012. “La ciencia ficción y la enseñanza de las ciencias”. Enseñanza de las Ciencias 30 (2): 55-72. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v30n2.494. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ec/v30n2.494

Suing, Abel, Verónica González y Carlos Ortiz. 2016. “Contexto de la recepción infantil y juvenil del programa ‘Educa TV’ en el sur de Ecuador”. Questión 1 (49): 397-414. https://tinyurl.com/ynkmemr9.