The question of the regeneration of the race in the educational discourse of secularism
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2018.1.1.5Keywords:
Pedagogical missions, Liberal educational modernity, Secularism, Regeneration of the raceAbstract
The structure of secular primary education and the imaginaries about childhood collaborated to avoid substantially transforming social segmentation parameters. Although the historiography favorable to highlighting the benefits of liberalism does not mention it, it cannot be denied that a discriminative approach to socio-cultural differences was present in the liberal discourse, even though the civilizing mission assigned to education had to do with the formation of progressive and modern citizens.
Downloads
References
Andrade, Manuel de Jesús (1984) [1900]. En pro de la fundación de normales. En Emilio Uzcá-tegui, Antología pedagógica ecuatoriana (pp. 57-58). Quito: Editorial Universitaria.
Ayala, Enrique (1996). El laicismo en la historia del Ecuador. Procesos. Revista Ecuatoriana de Historia, 8, 3-32.
Dillon, Luis N. (1984) [s.f.]. Educación Popular. En Emilio Uzcátegui, Antología pedagógica ecua-toriana (pp. 147-149). Quito: Editorial Universitaria.
Espinoza Tamayo, Alfredo (1984) [s.f.]. Finalidad de la instrucción primaria en el Ecuador. El ideal educativo. En Emilio Uzcátegui, Antología pedagógica ecuatoriana (p. 157-162). Quito: Edito-rial Universitaria.
Gómez, Jorge (1993). Las misiones pedagógicas alemanas y la educación en el Ecuador. Quito: Abya-Yala.
Mora Miranda, César (1984) [s.f.]. Sugestiones para un programa de educación rural. En Emilio Uzcátegui, Antología pedagógica ecuatoriana (pp. 291-306). Quito: Editorial Universitaria.
Pons, Fernando (1907). Breves consideraciones sobre la enseñanza laica. El Tiempo, Quito.
Uzcátegui, Emilio (1984). Antología pedagógica ecuatoriana. Quito: Editorial Universitaria.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Rosemarie Terán Najas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.