Strategies to overcome modernity

The need for an epistemological and educational tour to overcome the crisis

Authors

  • Mauro Rodrigo Avilés Salvador Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Quito, Ecuador.

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.2.1

Keywords:

Education, Modernity, Symbol, Complexity, Curriculum

Abstract

The crisis of modernity has led to a crisis of education. Responding to this crisis, in no way, can be a unique or uniform response. Each context must respond to the demands of the required changes. If education is conceived as the key tool for social transformation, its role in the proposal of new civilization models cannot be ignored. A contribution to overcome the crisis is the reflection on the symbol, on its presence in art and religion, axes that can propose new elements for a humanization of the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Balandra, A. C. (2009). Teorización del currículum desde la hermenéutica analógico-barroca.

Arriarán, S. (2007). Barroco y neobarroco en América Latina: Estudios sobre la otra modernidad. Editorial Itaca.

Beuchot, M. (1998). Hermenéutica analógica y crisis de la modernidad. Revista de la UNAM, (abril-mayo), 10-13.

Beuchot, M. (2000). Tratado de hermenéutica analógica. Hacia un nuevo modelo de interpetación. Ciudad de México: UNAM.

Beuchot, M. (2005). Interculturalidad y derechos humanos.Ciudad de México: Siglo XXI.

Beuchot, M. (2007). Hermenéutica analógica y educación. Saltillo: Universidad Iberoamericana.Beuchot, M. (2010). Hermenéutica analógica, educación y filosofía. Bogotá: Universidad Santo Tomás.

Durham, E. (1984). Cultura e ideología. Dados, Revista de Ciescias Sociais, 27(1), 71-89.

Echeverría, B. (1996). El ethos barroco. Debate Feminista, 13, 67-87.

Echeverría, B. (1997). Las ilusiones de la modernidad.Cidad de México: UNAM/El equilibrista.

Echeverría, B. (2000). La modernidad de lo barroco. Ciudad de México: Ediciones Era.

Frondizi, R. (1958). ¿Qué son los valores?: Introducción a la axiologia. Journal of Philosophy, 56(11), 512-514.

Gallegos, R. (s.f.). Ideología, Identidad y Cultura.

Giménez, G. (2005). La concepción simbólica de la cultura. En G. Giménez, Teoría y análisis de la cultura (pp. 67-87). México: Conaculta.

Hernández Alvidez, E. (1999). Educación, Hermenéutica y Analogía. En S. Arriarán y E. Hernández (Coords). Hermenéutica analógica-barroca y educación. México: Universidad Pedagógica Nacional.

Houtart, F. (2006). La Ética de la incertidumbre en las ciencias sociales. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.

Kozel, A. (2008). Barroco americano y crítica de la modernidad burguesa.Anuario Del Colegio De Estudios Latinoamericanos de la UNAM 2007, 2, 163–177.

Maiguashca, Juan (s.f.). El proceso de integración nacional en el Ecuador: el rol del poder central, 1830-1895. En J. Maiguashca (Ed.). Historia y región en el Ecuador: 1830-1930(pp. 355-420). Quito: Corporación Editora Nacional.

Mélich, J. C. (1996). Antropología simbólica y acción educativa. Barcelona: Paidós Ibérica.

Morin, E., & Pakman, M. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Nava Avilés, M. V. (2001). La hermenéutica barroca, una construcción filosófico-educativa de Samuel Arriarán. En S. Arriarán y E. Hernández (Coords). Hermenéutica analógica-barroca y educación(pp. 85-94). Ciudad de México: Universidad Pedagógica Nacional.

Newland, C. (1991). La educación elemental en Hispanoamérica: desde la independencia hasta la centralización de los sistemas educativos nacionales. The Hispanic American Historical Review, 71(2), 335-364. doi: 10.2307/2515644Ossenbach

Sauter, G. (1993). Estado y Educación en América Latina a partir de su independencia (siglos XIX y XX). Revista Iberoamericana de Educación, 1.

Piedmont, R. L. (2012). Overview and Development of Measure of Numinous Constructs: The Assessment of Spirituality and Religious Sentiments (ASPIRES) Scale. En L. J. Miller (Ed.), The Oxford Handbook of Psychology and Spirituality (pp. 104–122). Oxford: Oxford University Press

Rivas, A. (2017). Cambio e innovación educativa: Las cuestiones cruciales. Buenos aires: Santillana.

Roig, A. (1973). Bases ideológicas para el tratamiento de las ideologías. En O. Ardiles et al. Hacia una Filosofía de la Liberación Latinoamericana (pp. 215-244). Buenos Aires: Editorial Bonum.

Scheler, M. (2001). Ética. Nuevo ensayo de fundamentación de un personalismo ético (H. Rodríguez Sánz, trad.). Madrid: Caparrós editores. (Obra original publicada en 1913)

Published

2019-10-18

How to Cite

Avilés Salvador, M. R. (2019). Strategies to overcome modernity: The need for an epistemological and educational tour to overcome the crisis. Andean Journal of Education, 2(2), 2–14. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.2.1
Métricas alternativas