Working Conditions of Academics in the National System of Researchers at a Public University in the Mexican Southeast

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.4813

Keywords:

academic women, labor market insertion, National System of Researchers, working conditions

Abstract

The training of researchers and their insertion into the labor condition is an emerging issue that is gaining momentum among the scientific community. Training in postgraduate courses that belong to the National Postgraduate System (SNP) enables graduates to enter the National System of Researchers (SNII) given the demands and productivity developed during their training. The purpose of this paper focuses on the working conditions of female researchers belonging to the SNII at a public university in southeastern Mexico hired as hour-week-month (HSM). The objective of this paper is to present the working conditions of female research professors belonging to the SNII hired as HSM and the difficulties in obtaining a part-time or full-time position in a public university in southeastern Mexico. The work was carried out under a descriptive and exploratory research design, with a case study approach to six female professors-researchers from a Mexican public university. A questionnaire of 20 multiple-choice and open questions was applied. The categories of the instrument were sociodemographic data, activities carried out in the institution, challenges and obstacles to remain in the SNII. Based on the results, it is concluded that the employment status of HSM makes it difficult to maintain the distinction of SNII and that being part of the SNII does not guarantee professional development as researchers in the institution and obtaining a part-time or full-time contract due to the institutional policies for promoting academic staff.

Downloads

References

Blanco, L. (2022). Engañadas por la academia: Una revisión del estatus de mujeres en la academia. Revista de Ciencias Económicas, 41(1). https://doi.org/np5p DOI: https://doi.org/10.15517/rce.v41i1.51726

Buendía, M., & Oliver, L. (2018). Adiós a los académicos de las universidades públicas mexicanas: ¿Qué perdemos?, ¿qué ganamos? Perfiles Educativos, 40(160), 10-28. https://doi.org/h29t DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.160.58325

Buquet, A., Cooper, J., Mingo, A. & Moreno, H. (2013). Intrusas en la universidad. Universidad Nacional Autónoma de México. https://tinyurl.com/kadrtm3v

Buquet, A., & Moreno, H. (2017). Trayectorias de mujeres: Educación técnico-profesional y trabajo en México. CEPAL / Ministerio de Asuntos Exteriores de Noruega. https://bit.ly/4f5Or4z

Cabero, J,. & Ortiz, R. (2020). STEM y género: Un asunto no resuelto. Revie, 8(1), 4-17. https://doi.org/np5q DOI: https://doi.org/10.47554/revie2021.8.86

Cabrero, E. (2015). Principales logros y desafíos del Sistema Nacional de Investigadores de México a 30 años de su creación. CTS. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 10(28), 177-187. https://doi.org/10.52712/issn.1850-0013-572 DOI: https://doi.org/10.52712/issn.1850-0013-572

Cárdenas, M. (2015). La participación de las mujeres investigadoras en México. Investigación Administrativa, 44(116). https://bit.ly/4f57ZpI DOI: https://doi.org/10.35426/IAv44n116.04

Castillo, R. (2018). Diferencias visibles e invisibles de las mujeres en la ciencia. Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú, 2017. Revista Ciencias Sociales, 1(40), 79-97. https://cutt.ly/3G6B2Nm

Cazarín, A. (2022). Mujeres científicas en México. Sistema Nacional de Investigadores: Retos y perspectivas. Opción, 38(28), 20-50. https://bit.ly/3NN0rvP

CONAHCyT (2023a). Padrón de beneficiarios: Investigadores vigentes 2023. CONAHCyT. https://cutt.ly/Mefvh61T

CONAHCyT (2023b). Archivo histórico del SNII. CONAHCyT. https://cutt.ly/LG6AGCV

CONAHCyT (2023c). Resultados SNII. CONAHCyT. https://cutt.ly/lefvlNDx

Creswell, J., & Poth, C. (2023). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches. SAGE. https://tinyurl.com/2ffhmczd

De la Fare, M., Rovelli, L., & Unzué, M. (2021). Formación e inserción de personas doctoradas en ciencias sociales y humanas en América Latina. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(91), 999-1005. https://tinyurl.com/w4vvwcr6

Emiliozzi, S., & Unzué, M. (2021). Mercado laboral local y demandas de internacionalización de doctores(as) en ciencias sociales en Argentina. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(91), 1143-1166. https://tinyurl.com/w4vvwcr6

García, E., Gil, J., & Rodríguez, G. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe. https://tinyurl.com/57r2ramd

Gil, M., & Contreras, L. (2017). El Sistema Nacional de Investigadores: ¿Espejo y modelo? Revista de la Educación Superior, 46(184). https://doi.org/h29v DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.12.004

Gutiérrez, P., & Echeverría, R. (2023). Mujeres en la academia: Experiencias sobre el SNI y el capitalismo académico. Convergencia, 30. https://bit.ly/4e3PpgA DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v30i0.21072

Hernández, A. (2019). El Sistema Nacional de Investigadores: Tensiones, desafíos y oportunidades para los académicos. Sociológica, 34(98), 85-110. https://bit.ly/3YIOiOJ

Jiménez, A. (2022). Orígenes y desempeño del CONACyT en el sexenio de Luis Echeverría Álvarez. Sociológica, 37(105). https://bit.ly/4ftK8A9

Macías, G., & Islas, C. (2018). Las mujeres y la sociedad del conocimiento: Uso y aplicabilidad de las TIC por las investigadoras. La Ventana, 48(1), 208-235. https://doi.org/kvhf

Memije, N., Ventura, P., Zaragoza, J., & Alemán, S. (2020). Desigualdades de género en la inserción laboral de los egresados de la Licenciatura en Economía de la Universidad Autónoma de Guerrero, México. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11, 333-346. https://bit.ly/4hlbeLv

Méndez, L., Pellegrino, A., Robaina, S., & Vigorito, A. (2021). Trayectorias académicas y laborales de personas doctoradas en ciencias sociales y humanidades: Evidencia para Uruguay. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(91), 1087-1121. https://tinyurl.com/2ma5wmmc

Mendieta, A. (coord.) (2015). ¿Legitimidad o reconocimiento? Las investigadoras del SNI. Retos y propuestas. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla / Ediciones La Biblioteca. https://cutt.ly/yG68jw4

Meza, M., Galbán, S., & Ortega, C. (2019). Experiencias y retos de las mujeres pertenecientes al Sistema Nacional de Investigadores. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/kvhg DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.491

Muñiz, E., & Ramos, M. (2019). La presión social para ser madre hacia mujeres académicas sin hijos. Nóesis, 28(55), 64-87. https://doi.org/gnh2pf DOI: https://doi.org/10.20983/noesis.2019.1.4

OCDE (2021). Education at a Glance 2021: OECD Indicators. OCDE. https://doi.org/gpm9g9 DOI: https://doi.org/10.1787/b35a14e5-en

Ojeda, R., Rubio, Z., & Blás, J. (2021). Educación 4.0: Nuevas metodologías para el proceso enseñanza-aprendizaje. Ediciones ILCSA. https://cutt.ly/UZJYYoL

Olaskoaga, J., Rodríguez C., & Marúm, E. (2020). The Direction of Reforms and Job Satisfaction among Teaching Staff in Higher Education in Mexico. Teaching in Higher Education, 28(2), 389-405. https://doi.org/h29w DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1819225

Patton, M. (2014). Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice. SAGE. https://tinyurl.com/yc2m2t5s

Peinado, J. (2020). Disimetrías de las investigadoras en los centros de investigación del Instituto Politécnico Nacional: Un estudio cuantitativo. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/h29x DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.739

Ramírez, L., & Bravo, M. (2021). Experiencias del tránsito del doctorado al empleo: Estudio fenomenológico en programas doctorales privados en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(91), 1193-1215. https://tinyurl.com/w4vvwcr6

Ranero, M. (2018). Mujeres y academia en México: Avances, retos y contradicciones. EduScientia, 1(1), 72-88. https://cutt.ly/PZJz2oz

Reyes, G., & Surinach, J. (2015). Análisis sobre la evolución del Sistema Nacional de Investigadores (SNII) de México. Investigación Administrativa, 44(115), 55-69. https://cutt.ly/OG65chf DOI: https://doi.org/10.35426/IAv44n115.04

Ruiz, R. (2012). El Sistema Nacional de Investigadores. En S. Vega y León (coord.), Sistema Nacional de Investigadores: Retos y perspectivas de la ciencia en México (pp. 41-48). Universidad Autónoma Metropolitana, Rectoría Unidad Xochimilco. https://cutt.ly/PG66hcN

Salas, I., & García, M. (2023). Incorporación laboral de egresados(as) de posgrado desde la segregación de género. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 28(99). https://bit.ly/4hoKdGZ

Secretaría de Gobernación de México (2021). Reglamento del Sistema Nacional de Investigadores. Diario Oficial de la Federación. 20 de abril. https://cutt.ly/pG69Leq

UJAT (2008). Reglamento del régimen de pensiones y jubilaciones de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Ediciones UJAT. https://cutt.ly/TGBKRHo

UJAT (2021). Contrato colectivo del trabajo del Sindicato de Profesores de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Ediciones UJAT. https://cutt.ly/SwvfCOUQ

UJAT (2022). Estatuto del personal académico. Ediciones UJAT. https://cutt.ly/BwvfC9Pg

Unzué, M., & Rovelli, I. (2020). Expectativas laborales, movilidad e inserción de personas recientemente doctoradas en el área de ciencias sociales en Argentina. Pensamiento Universitario, 19, 38-51. https://cutt.ly/iwvf0wHD

Zeitilin, M. (2021). Trayectorias de inserción laboral de personas doctoradas en ciencias sociales en Argentina. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(91), 1167-1191. https://tinyurl.com/w4vvwcr6

Published

2025-01-22

How to Cite

Aquino Zuñiga, S. P., & Alvarez Rodriguez, J. (2025). Working Conditions of Academics in the National System of Researchers at a Public University in the Mexican Southeast. Andean Journal of Education, 8(1), 4813. https://doi.org/10.32719/26312816.4813
Métricas alternativas