The Opportunity of Inserting Volunteering into University Education in Architecture: Experience of Two Projects in Lunsar, Sierra Leone

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2024.8.1.1

Keywords:

education in architecture, volunteer projects, cooperation experience, Lunsar

Abstract

The central element of this work is volunteering linked to university education in Architecture. With it, this study seeks to record the benefits of including voluntary work in the field of higher formal education, specifically in the discipline of university teaching in Architecture, since they offer reflections and experiences that could improve the quality of the School, training more qualified professionals. As an example of this, two international volunteering experiences are presented in Lunsar, Sierra Leone, which have allowed to leave the national university context by putting theoretical knowledge into practice while helping the community and recognizing the potential of their knowledge and local techniques. It is concluded that the inclusion of volunteering by universities in Architecture training can represent a form of teaching innovation, introducing the student to the context of real needs, linked to the future profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

África Viva (2021). Memoria 2021. África Viva. https://tinyurl.com/yyebw2d9

Bernal, A. (2001). Voluntariado: 2001, Proyecto global de acción. Estudios Sobre Educación, 1, 91-97. https://doi.org/10.15581/004.1.25686 DOI: https://doi.org/10.15581/004.1.25686

Carazzone, C. (2013). Don Bosco, el voluntariado internacional y la educación para el desarrollo. Educación y Futuro, 28, 183-200. https://tinyurl.com/3a56zw76

Cedena, B. (2015). Vol+: Certificación de competencias a través del voluntariado. Revista Española del Tercer Sector, 31, 149-155. https://tinyurl.com/yc4twnkp

Gaete, R. (2023). Responsabilidad social universitaria como ámbito estratégico para las instituciones de educación superior. Podium, 43, 19-40. https://tinyurl.com/2s3ku3m7 DOI: https://doi.org/10.31095/podium.2023.43.02

García, O., & Chavarría, C. (2020). Voluntariado 2030: Nuevos paradigmas. Documento de contexto: Haciendo voluntariado juntos para facilitar el cambio y crear un mundo mejor. Emirates Foundation / International Association for Volunteer Effort. https://tinyurl.com/3ehsud6p

Gobierno de España (2010). Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. Boletín Oficial del Estado, 318, 109353-109380. https://tinyurl.com/3ejxsvf6

Gobierno de España (2015). Ley 45/2015, de 14 de octubre, de Voluntariado. Boletín Oficial del Estado, 247. https://tinyurl.com/59u53zsd

Gobierno de España (2018). Plan de acción para la implementación de la Agenda 2030: Hacia una estrategia española de desarrollo sostenible. Gobierno de España. https://tinyurl.com/27r2ytr2

Goycoolea, R., Fuentealba, J., & Barrientos, M. (2021). Javier Seguí de la Riva: Pedagogías radicales. HipoTesis Serie Numerada, 9, 37-47. https://tinyurl.com/32exffmm

Goycoolea, R., & Megías, M. (eds.) (2017). Objetivos del Desarrollo Sostenible: Una mirada crítica desde la universidad y la cooperación al desarrollo. Universidad de Alcalá. https://tinyurl.com/mr3efawh

IAVE (2001). Declaración universal sobre el voluntariado. IAVE. https://tinyurl.com/4jdtv5jc

Martínez Martín, M. (2022). Consideraciones y argumentos a favor de la institucionalización del aprendizaje-servicio en la educación superior y la universidad. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio, 14, 85-105. https://tinyurl.com/yendvyuh DOI: https://doi.org/10.1344/RIDAS2022.14.5

Martínez Odría, A. (2003). Las actuaciones voluntarias como cauce de participación social: El interés de su inclusión en el sistema educativo formal. Estudios sobre Educación, 5, 181-190. https://doi.org/10.15581/004.5.25622 DOI: https://doi.org/10.15581/004.5.25622

Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación de España (2007). Estrategia de Educación de la Cooperación Española. Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación. https://tinyurl.com/9jcshy2t

Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación de España (2024). Ficha País Sierra Leona. Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación. Accedido 15 de septiembre. https://tinyurl.com/yc8f8cc5

Ministerio de Educación de España (2010). Orden EDU/2075/2010, de 29 de julio, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de arquitecto. Boletín Oficial del Estado, 185, 66483-66487. https://tinyurl.com/su3w8jcv

Organización de las Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Resolución 217 A (III). https://tinyurl.com/4hvh2vvt

Rodas, M. (2021). La educación para el desarrollo sostenible como motor de la Agenda 2030: El voluntariado como propuesta de actuación. En J. Maroto y A. Pinos (coords.), Por un desarrollo sostenible de la Vega de Granada (España) (pp. 11-23). Universidad de Granada. https://tinyurl.com/mr2vns9d

Tomasi, J., & Rivet, C. (coords.) (2011). Puna y arquitectura: Las formas locales de la construcción. Centro de Documentación de Arquitectura Latinoamericana. https://tinyurl.com/2upj8zer

Torres, C. (2020). Materialización del derecho a la ciudad 1. Bitácora Urbano-Territorial, 30(1), 7-14. https://tinyurl.com/4kk2tu72 DOI: https://doi.org/10.15446/bitacora.v30n1.83788

UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. UNESCO. https://tinyurl.com/3kxxbpky

Voluntarios de Naciones Unidas (2020). Informe de síntesis mundial: Plan de acción para integrar el voluntariado en la Agenda 2030. Voluntarios de Naciones Unidas. https://tinyurl.com/2djrecbv

Voluntarios de Naciones Unidas (2022). Informe del estado del voluntariado en el mundo 2022: Crear sociedades igualitarias e inclusivas. Voluntarios de Naciones Unidas. https://tinyurl.com/mrjm8aap

Published

2024-11-04

How to Cite

Maruri Arana, A., & Pérez Cano, M. T. (2024). The Opportunity of Inserting Volunteering into University Education in Architecture: Experience of Two Projects in Lunsar, Sierra Leone. Andean Journal of Education, 8(1), 000811. https://doi.org/10.32719/26312816.2024.8.1.1
Métricas alternativas