Human Rights, Education and Gender: University Reflections from the Research-Based Learning Methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2024.7.2.11

Keywords:

human rights, educational method, research-based learning

Abstract

Higher education in Honduras faces multiple challenges due to the social context that affects its environment and therefore its students, which requires that these institutions assume a leading role in identifying and addressing territorial realities through teaching-learning practices that promote research and participation of university students in the construction of knowledge for their awareness and action to improve their environment. The objective of this research is to reflect the analysis of the International Relations students of the Central American Technological University on the perspective of human rights, education and gender contemplated in the government plan of Honduras 2022-2026 using Research Based Learning (RBL) methodology tools, a study developed in the subject “Management of Cooperation and Humanitarian Aid” where 16 students participated in documentary reviews, tree diagrams, focus groups, SWOT analysis and the elaboration of an opinion article as a final project. This educational experience underscored the importance of cooperating and creating spaces for research linked to the Honduran reality in order to promote academic freedom within the classroom with active dynamics, including the evaluation of thematic content and the understanding of current regulations and their real impact on society. In addition, the proposal encourages self-taught practice, allowing students to assume responsibility and autonomy in their learning, with the teacher’s role being crucial in guiding and supporting the development of these skills.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, H. (2020). Enseñar historia a través de la perspectiva de género: Evaluación de una propuesta de innovación. MENDIVE. Revista de Educación, 18(3), 599-617. https://tinyurl.com/mu5zk3n6

Amador, S. (2017). Cultura política de los jóvenes universitarios de Honduras: El caso de CEUTEC San Pedro Sula en 2015. Innovare, 6(1), 26-36. https://tinyurl.com/k2ukhjxf DOI: https://doi.org/10.5377/innovare.v6i1.4939

Artavia, C., & Campos, L. (2020). La investigación en la disciplina de la orientación: Procesos de formación desde la percepción estudiantil. Revista Electrónica Educare, 24(2). https://doi.org/10.15359/ree.24-2.13 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.24-2.13

Cifuentes, K., & Fernández, C. (2022). Programas de gobierno colombiano y derechos de las mujeres: ¿Aplica la agenda pública municipal el enfoque de género? Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 13(1), 102-132. https://doi.org/10.21501/22161201.3632 DOI: https://doi.org/10.21501/22161201.3632

Delgado, J. (2020). Actores e instrumentos de la cooperación internacional para el desarrollo. En L. Arenal (dir.), Estudios contemporáneos sobre geopolítica, conflictos armados y cooperación internacional (pp. 489-512). Universidad Internacional de Andalucía. https://tinyurl.com/3zjc7x6j

Espinel, J., Robles, J., Ramírez, C., & Ramírez, R. (2016). Aprendizaje basado en la investigación: Caso UNEMI. Revista Ciencia UNEMI, 9(21), 49-57. https://tinyurl.com/3y4m8jw7 DOI: https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol9iss21.2016pp49-57p

Green, I. (2019). La institucionalización del sistema de aseguramiento de calidad en la educación superior en Honduras. Perspectivas del Desarrollo, 5(1), 59-75. https://doi.org/10.5377/rpdd.v5i1.11967 DOI: https://doi.org/10.5377/rpdd.v5i1.11967

Hernández, I. (2009). El docente investigador en la formación de profesionales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 27. https://tinyurl.com/3672926s

Martínez Gómez, (2019). Los fines de la educación universitaria en El Salvador y Honduras. [Tesis de doctorado]. Universidad de Navarra, España. https://tinyurl.com/3hxm93y5

Martínez Larraín, & Rebolledo, G. (2023). Obstáculos y necesidades en el aprendizaje del pensamiento estratégico de estudiantes de contabilidad. CAPIC Review, 20. https://doi.org/10.35928/cr.vol20.2022.170 DOI: https://doi.org/10.35928/cr.vol20.2022.170

Paz Maldonado, E. J., & Díaz Pérez, W. N. (2019). Educación para la paz, una mirada desde la Universidad Nacional Autónoma de Honduras. Innovación Educativa, 19(79), 2019, 171-195. https://tinyurl.com/2u2wdwwr

Poblete, F., Linzmayer, L., Matus, C., Garrido, A., Flores, C., García, M., & Molina, V. (2019). Enseñanza-aprendizaje basado en investigación: Experiencia piloto en un diplomado de motricidad infantil. Retos, 35, 378-380. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.59640 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.59640

Prieto, M., Carrillo, J., & Lucio, L. (2015). Violencia virtual y acoso escolar entre estudiantes universitarios: El lado oscuro de las redes sociales. Innovación Educativa, 15(68), 33-47. https://tinyurl.com/4ehn7caj

Rodríguez, M., Moreda, P., Provencio, H., García, E., Spairani, S., Sempere, J., Trujillo, J., Berna, J., Villegas, E., Santos, A., Albadalejo, N., Fernández, M., Lloret, E., Mico, M., Moreno, I., Vicente, E., Mora, R., López, C., De Juan, M., Saiz, M., García, J., Torres, M., Rosser, A., Moreno, J., Peral, A., Ortiz, M., Vera, M., Díez, R., Vives, M., & Arroyo, C. (2016). Universidad, género, docencia e igualdad. En J. Álvarez, S. Grau y M. Tortosa (coords.), Innovaciones metodológicas en docencia universitaria: Resultados de investigación (pp. 1559-1572). Universidad de Alicante. https://tinyurl.com/3vh8kums

Ruiz, F., & Estrada, R. (2021). Revisión bibliográfica: La metodología del aprendizaje basado en la investigación. Ciencia Latina. Revista Multidisciplinar, 5(1), 1079-1093. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i1.312 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i1.312

Salgado, O. (2023). Aprendizaje colaborativo: Una propuesta didáctica para el fomento de las competencias investigativas. Ponencia presentada en la 3rd LACCEI International Multiconference on Entrepreneurship, Innovation and Regional Development-LAIRD 2023, 4-6 de diciembre. https://dx.doi.org/10.18687/LEIRD2023.1.1.273 DOI: https://doi.org/10.18687/LEIRD2023.1.1.273

Tibbitts, F. (2017). Evolution of Human Rights Education Models. En M. Bajaj (ed.), Human Rights Education: Theory, Research, Praxis (pp. 69-95). University of Pennsylvania Press. https://doi.org/10.9783/9780812293890-005 DOI: https://doi.org/10.9783/9780812293890-005

Torres, A. (2019). Investigar los movimientos sociales desde los bordes de la universidad. Revista Kavilando, 11(2), 337-355. https://tinyurl.com/5fbmddys

Trimiño, C., & Amézquita, L. (2018). Reflexiones desde la universidad sobre educación en derechos humanos y para la paz. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 20(31). https://doi.org/10.19053/01227238.8564 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.8564

Valencia, M., & Aravena, M. (2022). Educación en derechos humanos: ¿Cómo el sistema colombiano aborda la enseñanza en derechos humanos? I+D Revista de Investigaciones, 17(2), 123-132. https://doi.org/10.33304/revinv.v17n2-2022010 DOI: https://doi.org/10.33304/revinv.v17n2-2022010

Visotsky, J. (2022). Los derechos humanos y su enseñanza en las universidades: Perspectivas en diálogo. Utopía y Praxis Latinoamericana, 27(96). https://doi.org/10.5281/zenodo.5790297

Published

2024-10-04

How to Cite

Salgado Guifarro, O. A. (2024). Human Rights, Education and Gender: University Reflections from the Research-Based Learning Methodology. Andean Journal of Education, 7(2), 007211. https://doi.org/10.32719/26312816.2024.7.2.11
Métricas alternativas