Self-Perception of Assertive Communication in Students with Intellectual Disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2024.7.2.10

Keywords:

assertiveness, inclusion, assertive communication, intellectual disability, university

Abstract

Communication is the main tool for adequate socialization. Assertive communication favors interpersonal relationships, life satisfaction, self-confidence, expressiveness and spontaneity, which are sometimes so difficult to achieve for people with intellectual disabilities. This study, through the application of the Assertiveness Questionnaire of the mental health project “Promoting the healthy adaptation of our adolescents”, to 19 students with intellectual disabilities from the Todos Somos Campus training program, of the University of Murcia, has investigated the level of assertiveness of these young people and their self-perception of their communication style (assertive, passive or aggressive). The results show that students present a medium level of assertiveness, with differences existing between those who identify with an assertive communication style and those who believe they have passive communication. All of this only continues to demonstrate the importance of training in assertiveness and communication skills, given that, together with others, they form the pillars of every person’s social skills, directly impacting their quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (2019). FAQs on Intellectual Disability. American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. https://tinyurl.com/yckmr7yc

Belmonte, M. L., & García Sanz, M. P. (2013). La escuela de vida, otra mirada a la discapacidad intelectual. Revista Fuentes, 14, 147-170. https://tinyurl.com/3799d3uz

Belmonte, M. L., Mirete, L., & Gailán, B. (2020). Evaluación de la pertinencia del título universitario “Todos Somos Campus”, dirigido a personas con discapacidad intelectual. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(95), 263-279. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i1.77724 DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v34i1.77724

Belmonte, M. L., Mirete, A., & Mirete, L. (2022). Experiencias de vida para fomentar el cambio actitudinal hacia la discapacidad intelectual en el aula. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 159-172. https://doi.org/10.6018/reifop.522781 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.522781

Bermúdez, K., Ccancce, P., & Conde, I. (2017). Rasgos de personalidad y asertividad en estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Salud. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 10(1), 22-28. https://tinyurl.com/4tahpdhe DOI: https://doi.org/10.17162/rccs.v10i1.882

Bisquerra, R., Pérez, J., & García, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Síntesis. https://tinyurl.com/2tjrzxwz

Cacho, Z., Silva, M., & Yengle, C. (2019). El desarrollo de habilidades sociales como vía de prevención y reducción de conductas de riesgo en la adolescencia. Transformación, 15(2), 186-205. https://tinyurl.com/26wh8bys

Calua, M., Delgado, Y., & López, Ó. (2021). Comunicación asertiva en el contexto educativo: Revisión sistemática. Revista Boletín Redipe, 10(4), 315-334. https://tinyurl.com/3yuwrf8a DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i4.1274

Cañas, D., & Hernández, J. (2019). Comunicación asertiva en profesores: Diagnóstico y propuesta educativa. Praxis & Saber, 10(24), 143-165. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8936 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8936

Castro, G., & Calzadilla, G. (2021). La comunicación asertiva: Una mirada desde la psicología de la educación. Didasc@lia. Didáctica y Educación, 12(3), 131-151. https://tinyurl.com/kjvjazp3

Cerrillo, R., Izuzquiza, D., & Egido, I. (2013). Inclusión de jóvenes con discapacidad intelectual en la universidad. Revista de Investigación en Educación, 11(1), 41-57. https://tinyurl.com/mr3ubc35

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Lawrence Erlbaum Associates. https://tinyurl.com/5b343x95

Delgado, Y., Chinea, L., & Ruiz, O. (2023). La atención a la diversidad para la educación emocional desde la función orientadora del docente. Revista RETOS XXI, 7. https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.25347 DOI: https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.25347

DeVellis, R. (2003). Scale Development: Theory and Applications. Sage. https://tinyurl.com/4bsbtk7f

Esteves, A., Paredes, R., Calcina, C., & Yapuchura, C. (2020). Habilidades sociales en adolescentes y funcionalidad familiar. Comuni@cción. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 11(1), 16-27. http://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.392 DOI: https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.392

Felgueras, N., Moreno, R., & López, J. (2020). Investigación en formación universitaria y habilidades socioemocionales dirigida a estudiantes con discapacidad intelectual. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 7(1), 48-58. https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.1.5791 DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.1.5791

Fernández, P., Cabello, R., & Gutiérrez, M. (2017). Avances en la investigación sobre competencias emocionales en educación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 31(1), 15-26. https://tinyurl.com/t4va9m5u

González Collado, C., Iglesias, M., & Sabín, C. (2019). Inteligencia emocional en personas reclusas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 50(1), 7-25. http://dx.doi.org/10.14201/scero2019501725 DOI: https://doi.org/10.14201/scero2019501725

González Fernández, H., & Laborda, C. (2023). Desarrollo profesional de personas con discapacidad intelectual: Estado de la cuestión. Educatio Siglo XXI, 41(2), 125-145. https://doi.org/10.6018/educatio.511441 DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.511441

González Fragoso, C., Guevara, Y., Jiménez, D., & Alcázar, R. (2018). Relación entre asertividad, rendimiento académico y ansiedad en una muestra de estudiantes mexicanos de secundaria. Acta Colombiana de Psicología, 21(1), 116-127. https://doi.org/10.14718/ACP.2018.21.1.6 DOI: https://doi.org/10.14718/ACP.2018.21.1.6

Guerra, S. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicología Escolar e Educacional, 23. https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464

Lesmes, A., Barrientos, E., & Cordero, M. (2020). Comunicación asertiva: ¿Estrategia de competitividad empresarial? Aibi. Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 8(1), 147-153. https://tinyurl.com/y8xj3y5m DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.757

Lucas, B., Ávila, V., Pérez de Albéniz, A., & Fonseca, E. (2020). Educación emocional en jóvenes con discapacidad intelectual: Evaluación de una intervención en contexto universitario. Revista Española de Discapacidad, 8(2), 151-162. https://doi.org/10.5569/2340-5104.08.02.07 DOI: https://doi.org/10.5569/2340-5104.08.02.07

Mampaso, J., Moraleda, Á., & De los Santos, M. (2024). Madurez vocacional y nuevos entornos profesionales en jóvenes universitarios con discapacidad intelectual. Estudios sobre Educación, 47. https://doi.org/10.15581/004.47.002 DOI: https://doi.org/10.15581/004.47.002

Mendoza, C. (2021). Las habilidades sociales, factor clave para una interacción efectiva. Polo del Conocimiento, 6(2), 3-16. https://tinyurl.com/6a4rbu6b

Miller, K., DiSandro, R., Harrington, L., & Johnson, J. (2016). Inclusive Higher Education Is Reaping Benefits for Individuals with Intellectual Disabilities: One Program’s Story. Insight, 29. https://tinyurl.com/4bvrr8k9

Mirete, A., Belmonte, M. L., Mirete, L., & García, M. (2022). Predictors of Attitudes about People with Intellectual Disabilities: Empathy for a Change towards Inclusión. International Journal of Developmental Disabilities, 68(5), 615-623. https://doi.org/10.1080/20473869.2020.1851122 DOI: https://doi.org/10.1080/20473869.2020.1851122

Moore, E., & Schelling, A. (2015). Postsecondary Inclusion for Individuals with an Intellectual Disability and its Effects on Employment. Journal of Intellectual Disabilities, 19(2), 130-148. https://tinyurl.com/y6uhmwj7 DOI: https://doi.org/10.1177/1744629514564448

Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Pintado, M. (coord.) (2020). Inserción sociolaboral de la discapacidad intelectual en la Universidad Católica de Murcia. Asociación Cultural y Científica Iberoamericana. https://tinyurl.com/4wsfw3wc

Prohn, S., Kelley, K., & Westling, D. (2019). Supports’ Perspectives on the Social Experiences of College Students with Intellectual Disability. Inclusion, 7(2), 111-124. https://tinyurl.com/43nzdy2n DOI: https://doi.org/10.1352/2326-6988-7.2.111

Quiñónez, J., & Moyano, G. (2019). La asertividad como estilo de comunicación en la formación del sujeto educador. Revista Scientific, 4(ed. esp.), 68-83. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.E.4.68-83 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.E.4.68-83

Rey, L., Extremera N., Durán A., & Ortiz, M. (2013). Subjective Quality of Life of People with Intellectual Disabilities: The Role of Emotional Competence on Their Subjective Well-Being. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 26(2), 146-156. https://tinyurl.com/mvj7u8b2 DOI: https://doi.org/10.1111/jar.12015

Rodríguez, D., & Noé, H. (2017). Acoso escolar y asertividad en institución educativa nacional de secundaria de Chimbote Perú. Revista de Investigaciones Altoandinas, 19(2), 179-186. https://doi.org/10.18271/ria.2017.276 DOI: https://doi.org/10.18271/ria.2017.276

Ross, J., Marcell, J., Williams, P., & Carlson, D. (2013). Postsecondary Education Employment and Independent Living Outcomes of Persons with Autism and Intellectual Disability. Journal of Postsecondary Education and Disability, 26(4), 337-351. https://tinyurl.com/yc4wpe3n

Ruiz, P. (1998). Promoviendo la adaptación saludable de nuestros adolescentes: Proyecto de promoción de la salud mental para adolescentes y padres de adolescentes. Ministerio de Sanidad y Consumo de España. https://tinyurl.com/bdzt3dzt

Saéz, G., Ariza, A., Laurin, L., & Pupo, L. (2024). Calidad de vida y el rendimiento académico en jóvenes estudiantes de Caldas, Colombia: Estudio piloto. Revista Andina de Educación, 7(1), 718. https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.8 DOI: https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.8

Siegel, S. (1995). Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. Trillas. https://tinyurl.com/223kbscr

Solórzano, R. (2018). El impacto de la comunicación asertiva docente en el aprendizaje autodirigido de los estudiantes. Universidad y Sociedad, 10(1), 187-194. https://tinyurl.com/23psc4n8

Van der Hofstandt, R. (2005). El libro de las habilidades de comunicación: Cómo mejorar la comunicación personal. Díaz de Santos. https://tinyurl.com/yzcphhy5

Verdugo, M., Schalock, R., & Gómez, L. (2021). El modelo de calidad de vida y apoyos: La unión tras veinticinco años de caminos paralelos. Siglo Cero, 52(3), 9-28. https://doi.org/10.14201/scero2021523928 DOI: https://doi.org/10.14201/scero2021523928

Published

2024-10-10

How to Cite

Belmonte, M. L., & Estupiñán, R. . (2024). Self-Perception of Assertive Communication in Students with Intellectual Disabilities. Andean Journal of Education, 7(2), 007210. https://doi.org/10.32719/26312816.2024.7.2.10
Métricas alternativas