Design and Implementation of Educational Capsules to Facilitate the “Flipped Classroom” Model in Chilean Working Evening Students
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2024.7.2.5Keywords:
adult learning, educational resources, adult student, teaching method, academic performanceAbstract
This experience addresses the design and implementation of educational capsules aimed at supporting the Flipped Classroom methodology in the context of working evening students at a private university in Chile. The work focuses on the development of multimedia educational resources that allow students to review and understand content before face-to-face classes. The experimental design included the creation of educational capsules adapted to the specific needs of the students, considering their schedules, shifts and study rhythms. The detailed procedure encompassed the production of content, the integration of educational technologies, and the evaluation of the acceptance and effectiveness of the flipped classroom. Data collection was carried out by implementing the educational capsules in a real educational setting, followed by statistical analysis to assess the improvement in academic performance and active participation of students. The results revealed significant benefits in terms of content comprehension and engagement compared to traditional methods. Despite acknowledging some limitations, this study provides a solid foundation for the effective integration of educational capsules in evening educational settings, thus supporting the successful implementation of the model in this specific context.
Downloads
References
Alfaro, C., Rodríguez, B., & Atrio, S. (2016). Entornos virtuales de aprendizajes: Una estrategia pedagógica para el desarrollo de competencias fisicomatemáticas. Hekademos. Revista Educativa Digital, 22(2017), 36-45. https://tinyurl.com/2u3rhs6j
Alvites, C. (2019). Entornos virtuales simulados y realidad virtual: Tecnologías que aportan a la educación. Hamut’ay, 6(3), 5-9. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i3.1840 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v6i3.1840
Andrade, P., Ramón, L., & Loaiza, M. (2017). Aplicación del SEEQ como instrumento para evaluar la actividad docente universitaria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 259-275. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.260741 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.36.1.260741
Arancibia, R., & Trigueros, C. (2018). Aproximaciones a la deserción universitaria en Chile. Educação e Pesquisa, 44. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201708165743 DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201708165743
Avitia, P., & Uriarte, I. (2017). Evaluación de la habilidad digital de los estudiantes universitarios: Estado de ingreso y potencial educativo. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 61. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.61.861 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2017.61.861
Barraza, A. (coord.). (2020). Modelos de secuencias didácticas. Universidad Pedagógica de Durango. https://tinyurl.com/4nz92zcs
Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Pearson. https://tinyurl.com/ym9drbm6
Chacón, R. (2020). Análisis de la motivación, estrategias de aprendizaje, estrés académico y necesidades psicológicas básicas en el contexto universitario según factores académicos [tesis doctoral]. Universidad de Jaén, España. https://tinyurl.com/2txbmznp
Díaz, M., & Ortega, I. (2017). Caracterización de estilos de aprendizaje en estudiantes de ingeniería de jornadas diurnas y vespertinas. Enseñanza & Teaching, 35(2), 97-108. https://doi.org/10.14201/et201735297108 DOI: https://doi.org/10.14201/et201735297108
Espinoza, O., Loyola, J., Castillo, D., & González, L. (2014). La educación de adultos en Chile: Experiencias y expectativas de los estudiantes de la modalidad regular. Última Década, 22(40), 159-181. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362014000100008 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22362014000100008
Faghihi, U., Brautigam, A., Jorgenson, K., Martin, D., Brown, A., Measures, E., & Maldonado-Bouchard, S. (2014). How Gamification Applies for Educational Purpose Specially with College Algebra. Procedia Computer Science, 41, 182-187. https://doi.org/10.1016/j.procs.2014.11.102 DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2014.11.102
García, J., & Jáuregui, P. (2019). Educación a distancia y mundos virtuales. Miradas. Revista de Investigación, 1(2), 163-177. https://doi.org/10.22517/25393812.22051 DOI: https://doi.org/10.22517/25393812.22051
García de Yébenes, M., Rodríguez, F., & Carmona, L. (2009). Validación de cuestionarios. Reumatología Clínica, 5(4), 171-177. https://doi.org/10.1016/j.reuma.2008.09.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.reuma.2008.09.007
González, C. (2019). Estrategias para la enseñanza del pensamiento computacional y uso efectivo de tecnologías en educación infantil: Una propuesta inclusiva. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 7. https://doi.org/10.6018/riite.405171 DOI: https://doi.org/10.6018/riite.405171
Hernández Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. https://tinyurl.com/2pvaysfv
Hernández Silva, C., & Tecpan, S. (2017). Aula invertida mediada por el uso de plataformas virtuales: Un estudio de caso de formación inicial de profesores de física. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 43(3), 193-204. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300011 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300011
Hevia, I., & Fueyo, A. (2018). Aprendizaje situado en el diseño de entornos virtuales de aprendizaje: Una experiencia de aprendizaje entre pares en una comunidad de práctica. Aula Abierta, 47(3), 347-354. https://tinyurl.com/3jce7vp5 DOI: https://doi.org/10.17811/aula_abierta.47.3.2018.347-354
Hidalgo, M. (2020). Reflexiones acerca de la evaluación formativa en el contexto universitario. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 1(1), 189-210. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.32 DOI: https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.32
Jorge, D., Jiménez, C., & Murillo, J. (2017). Influencia de un entorno virtual de enseñanza aprendizaje en la afectividad hacia las matemáticas de estudiantes de secundaria: Estudio de casos. En J. Muñoz, A. Arnal, P. Beltrán y M. Callejo (eds.), Investigación en Educación Matemática XXI (pp. 325-334). Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática. https://tinyurl.com/ybkz9apc
Kayaduman, H. (2020). Student Interactions in a Flipped Classroom-Based Undergraduate Engineering Statistics Course. Computer Applications in Engineering Education, 29(4), 969-978. https://doi.org/10.1002/cae.22239 DOI: https://doi.org/10.1002/cae.22239
Llanga, E., Silva, M., & Vistin, J. (2019). Motivación extrínseca e intrínseca en el estudiante. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, septiembre. https://tinyurl.com/56btbrxm
Marsh, H., & Roche, L. (1993). The Use of Students’ Evaluations and an Individually Structured Intervention to Enhance University Teaching Effectiveness. American Educational Research Journal, 30(1), 217-251. https://doi.org/10.3102/00028312030001217 DOI: https://doi.org/10.3102/00028312030001217
Mascaró, M., & Moretta, J. (2021). Las TIC y el e-learning en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes universitarios. Revista Científica Especialidades Odontológicas UG, 4(1). https://tinyurl.com/35k3dua8 DOI: https://doi.org/10.53591/eoug.v4i2.321
Müller, D., Engler, A., & Vrancken, S. (2012). Propuesta de actividades sobre funciones en un entorno virtual de aprendizaje: Análisis de su implementación. Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. https://tinyurl.com/35hxhw37
Ogange, B., & Mishra, S. (eds.) (2021). Introduction to Microlearning. Commonwealth of Learning. https://tinyurl.com/yck4mtsa
Pérez, J., Rodríguez, C., Rodríguez, M., & Villacreses, C. (2020). Espacios maker: Herramienta motivacional para estudiantes de ingeniería eléctrica de la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador. Espacios, 41(2). https://tinyurl.com/2cdy6df9 DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n48p07
Pozas, J. & Navarrete, E. (2021). Actitud ante el e-learning en alumnos de educación superior. CTES. Revista Electrónica sobre Ciencia, Tecnología y Sociedad, 8(15). https://tinyurl.com/59r73paa
Richard, C., Mora, J., & Rodríguez, A. (2012). La utilización de las nuevas tecnologías en el desarrollo de habilidades y hábitos en la representación gráfica de funciones lineales y cuadráticas con el apoyo de un entorno virtual de aprendizaje. Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. https://tinyurl.com/yv2stshc
Rivadeneira, E. (2019). La metodología aula invertida en la construcción del aprendizaje autónomo y colaborativo del estudiante actual. Revista San Gregorio, 31(2019), 72-79. https://tinyurl.com/arpbxstz DOI: https://doi.org/10.36097/rsan.v0i31.601
Salas, R., Eslava, A., Rocha, I., & Martínez, S. (2022). Uso del aula invertida y las herramientas tecnológicas en la asignatura Gestión de Proyectos durante la pandemia COVID-19. Revista Gestión de las Personas y Tecnología, 15(43), 24. https://doi.org/10.35588/gpt.v15i43.5477 DOI: https://doi.org/10.35588/gpt.v15i43.5477
Sjoberg, O., Oyarzún, F., & Ormeño, F. (2018). Determinantes en la decisión de estudiar en un plan especial universitario para trabajadores. Revista Chilena de Economía y Sociedad, 12(1), 87-10. https://tinyurl.com/4uzjpd38
Skalka, J., Drlik, M., Benko, L., Kapusta, J., Rodríguez, J., Smyrnova-Trybulska, E., Stolinska, A., Svec, P., & Turcinek, P. (2021). Conceptual Framework for Programming Skills Development Based on Microlearning and Automated Source Code Evaluation in Virtual Learning Environment. Sustainability, 13(6). https://doi.org/10.3390/su13063293 DOI: https://doi.org/10.3390/su13063293
Talbert, R. (2017). Flipped Learning. Stylus. https://tinyurl.com/4abctb42
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Editorial ECOE. https://tinyurl.com/5n72s73j
Universidad de Carabobo (2013). Ponencias y trabajos de investigación de IV Jornada de Educación a Distancia “Retos y Tendencias”: Memorias en extenso. Universidad de Carabobo. https://tinyurl.com/4emp955r
Vidal, M. (2019). La era de la humanidad: Hacia la quinta revolución industrial. Deusto. https://tinyurl.com/3ha7shj2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gonzalo Donoso Gormaz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.