Knowledge Production, Epistemic Zones and Academic Colonialism
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2024.7.2.4Keywords:
knowledge production, epistemic zones, academic colonialism, scientific production, Latin American universityAbstract
The aim of this paper is to analyze the relationship between knowledge production, the emergence and marking of zones of epistemic influence, and academic colonialism in the context of educational research in Latin America. To this end, we start from a classic documentary review considering the conception of these two fundamental categories, namely, zones of epistemic influence and academic or intellectual colonialism. This allows us to conclude by affirming that, in effect, the constitution of such zones accounts for the colonialism denounced in the academic context, which in turn, conditions the production of knowledge from educational research, perpetuating ways of accessing the understanding of the educational act from a Euro-Western episteme that ignores the social, cultural and political characteristics of Latin America. Hence, the ways of doing research in education continue perpetuating the ways of understanding Latin American education and subalternizing the production of knowledge in the field.
Downloads
References
ABC (2015). Estas cinco editoriales controlan más de la mitad de las publicaciones científicas desde 2006. ABC. 12 de mayo. https://tinyurl.com/4f48brfs
Aczel, B., Szaszi, B., & Holcombe, A. (2021). A Billion-Dollar Donation: Estimating the Cost of Researchers’ Time Spent on Peer Review. Research Integrity and Peer Review, 6(14). https://doi.org/10.1186/s41073-021-00118-2 DOI: https://doi.org/10.1186/s41073-021-00118-2
Aguilar, E. (2018). Rastreando el origen de las estructuras del conocimiento occidental fundadas en el racismo epistémico: Hacia una nueva propuesta para la descolonización del pensamiento. Revista Praxis, 77. https://doi.org/10.15359/77.2 DOI: https://doi.org/10.15359/77.2
Albornoz, M., & Osorio, L. (2018). Rankings de universidades: Calidad global y contextos locales. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 13(37), 13-51. https://tinyurl.com/bdd69pz5
Azamfirei, L. (2016). Knowledge is Power. The Journal of Critical Care Medicine, 2(2), 65-66. https://doi.org/10.1515/jccm-2016-0014 DOI: https://doi.org/10.1515/jccm-2016-0014
Banco Mundial (2020). Artículos en publicaciones científicas y técnicas. Banco Mundial. https://tinyurl.com/2ejpesbx
Becerra, J. (2019). El negocio de los rankings internacionales: Así se forran gracias a la guerra entre universidades. El Mundo. 2 de octubre. https://tinyurl.com/5s3ab8j9
Beigel, F., & Digiampietri, L. (2023). La batalla de las lenguas en la publicación nacional: Un estudio comparativo de las publicaciones del CNPQ (Brasil) y Conicet (Argentina). Tempo Social, 34(3), 209-230. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2022.201819 DOI: https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2022.201819
Bennasar, M., & Reyes, A. (2022). La universidad latinoamericana en su laberinto: Tránsito desde la modernidad a la transmodernidad y el pensamiento complejo. ACADEMO, 9(2), 225-240. https://doi.org/10.30545/academo.2022.jul-dic.10 DOI: https://doi.org/10.30545/academo.2022.jul-dic.10
Bermúdez, A. (2019). El FMI en América Latina: El controvertido rol del organismo en grandes crisis económicas en la región y el resto del mundo. BBC. 16 de octubre. https://tinyurl.com/yp9xw8s3
Bilgino?lu, E. (2019). Knowledge Hoarding: A Literature Review. Management Science Letters, 9, 61-72. https://doi.org/10.5267/j.msl.2018.10.015 DOI: https://doi.org/10.5267/j.msl.2018.10.015
Boillos, M., & Bereziartua, G. (2021). El sentido de publicar en una lengua minorizada: El euskera en las revistas académicas. The Conversation. 6 de octubre. https://tinyurl.com/mv6nxra8
Bonalde, I., & Montañes, B. (2023). Producción de conocimiento en Venezuela 1970-2022. Boletín de la Academia de Ciencias Físicas, Matemáticas y Naturales, 83(2). https://tinyurl.com/4bm68p6u
Burgos, M., Carbón, D., & Betti, M. (2013). La deuda externa como mecanismo de dependencia. En J. Marín (comp.), La ciudad empresa: Espacios, ciudadanos y derechos bajo lógica de mercado (pp. 107-116). Ediciones del CCC. https://tinyurl.com/mby9k94a
Butler, L., Matthias, L., Simard, M., Mongeon, P., & Haustein, S. (2023). The Oligopoly’s Shift to Open Access: How the Big Five Academic Publishers Profit from Article Processing Charges. Quantitative Science Studies, 4(4), 778-799. https://doi.org/10.1162/qss_a_00272 DOI: https://doi.org/10.1162/qss_a_00272
Castro Gómez, S. (1993). Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la “invención del otro”. En E. Lander (comp.), La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 139-155). CLACSO. https://tinyurl.com/3c4fjk4r
Castro Gómez, S., & R. Grosfoguel (2007). Prólogo: Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. En S. Castro Gómez y R. Grosfoguel (eds.). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 9-24). Siglo del Hombre / IESCO-UC / Pontificia Universidad Javeriana / Instituto Pensar. https://tinyurl.com/36e7pvxs
Cátedra Libre Ciencia, Política y Sociedad (2018). Publicaciones científicas: ¿Comunicación o negocio editorial? Ciencia, Tecnología y Política, 1(1). https://tinyurl.com/zz5u4w6j
Cattaneo, C. (2022). Reflexiones en torno a Tierras Magallánicas (1933) de Alberto de Agostini. Reflexiones, 101(1). https://tinyurl.com/ys7z5n5w DOI: https://doi.org/10.15517/rr.v101i1.44011
Cerrillo, P., & Sanz, A. (2016). Lectura, Iglesia y sociedad. Revista de Estudios Socioeducativos, 4, 27-36. https://tinyurl.com/4t6xew2c DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2016.i4.04
Chadad, M. (2014). El pensamiento de la sospecha como perspectiva epistémica: Aportes de las perspectivas poscoloniales y decoloniales a los estudios sociales de la ciencia y la tecnología. Polifonías. Revista de Educación, 3(5), 144-170. https://tinyurl.com/3jw2kkha
Chambers, P. (2019). Epistemología y política: Una crítica de la tesis de la “colonialidad del saber”. Discusiones Filosóficas, 20(34), 65-90. https://doi.org/10.17151/difil.2019.20.34.4 DOI: https://doi.org/10.17151/difil.2019.20.34.4
Corona, S., & Kaltmeier, O. (2022). Presentación. En S. Corona y O. Kaltmeier (coords.), Producción de conocimientos en tiempos de crisis: Dialogando desde la horizontalidad (pp. 7-15). Universidad de Guadalajara. https://tinyurl.com/5f5sddfc
Couldry, N. (2022). La colonización de los datos desde una perspectiva histórica. Anuario Internacional CIDOB, 18-28. https://tinyurl.com/ys8kzn3e
Curcic, D. (2023). Number of Academic Papers Published per Year. WordsRated. 1 de junio. https://tinyurl.com/2zm2z7bp
Dávila, M. (2018). Rankings universitarios internacionales y conflictos por la regulación de la educación superior. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 13(37), 67-84. https://tinyurl.com/5yyk49dw
De Sousa Santos, B. (2014). La gran división. Página 12. 13 de noviembre. https://tinyurl.com/5xrwfk35
De Sousa Santos, B. (2021). Descolonizar la universidad: El desafío de la justicia cognitiva global. CLACSO. https://tinyurl.com/4vr7dzes DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2v88cjw
De Sousa Santos, B., & Meneses, M. (eds.) (2014). Epistemologías del Sur (perspectivas). Akal. https://tinyurl.com/yckxtju3
Delgado, E. (2012). Cómo se cocinan los rankings universitarios. Dendra Médica, 11(1), 43-58. https://tinyurl.com/ys5ua5np
Di Bidetti, M., & Ferreras, J. (2017). Publish (in English) or Perish: The Effect on Citation Rate of Using Languages Other than English in Scientific Publications. Ambio, 46, 121-127. https://doi.org/10.1007/s13280-016-0820-7 DOI: https://doi.org/10.1007/s13280-016-0820-7
Díaz, G. (2017). Incertidumbre ante la implementación del nuevo modelo de medición de revistas científicas en Colombia. TecnoLógicas, 20(38), 9-13. https://tinyurl.com/yckau76d DOI: https://doi.org/10.22430/22565337.579
Díaz, N., & Oliva, I. (2018). Poder, ideología y conocimiento: Aperturas epistemológicas del concepto de universidad en Chile. Estudios Pedagógicos, 44(1), 315-329. https://tinyurl.com/mrr3sp7n DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100315
DORA (2021). When More is More: A DORA Community Discussion on Multilingualism in Scholarly Communication. DORA. 20 de enero. https://tinyurl.com/zmjhd8y8
Dos Santos, T. (2003). La teoría de la dependencia: Balance y perspectivas. Plaza & Janés. https://tinyurl.com/5ckzjtaj
Dussel, E. (1994). El encubrimiento del otro: Hacia el origen del “mito de la modernidad”. Abya-Yala. https://tinyurl.com/36k4zedd
Escobar, S. (2020). A llorar a la FIFA: no hay impacto científico. Chile Científico. https://tinyurl.com/47scwax5
European University Association (2023). Key Considerations for the Use of Rankings by Higher Educations Institutions. European University Association. https://tinyurl.com/y84vsa2u
Fajardo, T. (2013). El espacio euro-latinoamericano de educación superior: Una visión desde Europa. En J. del Valle, I. González y M. Acosta (coords.), La cumbre de Cádiz y las relaciones de España con América Latina (pp. 87-100). Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación. https://tinyurl.com/wa4pkufj
Fals Borda, O. (1970). Ciencia propia y colonialismo intelectual. Nuestro Tiempo. https://tinyurl.com/59mu2wwb
Fanon, F. (2009). Piel negra, máscaras blancas. Akal. https://tinyurl.com/2nfepkz7
FMI (2023). Préstamos del FMI. FMI. https://tinyurl.com/66fnccb2
Foucault, M. (1983). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Siglo XXI. https://tinyurl.com/3ywmdc3p
Fraile, A. (2006). El sistema universitario europeo como modelo posible para la educación superior latinoamericana. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1). https://tinyurl.com/c5thh9h2
Franco, A., Sanz, J., & Culebras, J. (2016). Publicar en castellano, o en cualquier otro idioma que no sea inglés, negativo para el factor de impacto y citaciones. Journal of Negative & No Positive Results, 1(2), 65-70. https://doi.org/10.19230/jonnpr.2016.1.2.1005
Galeano, E. (1998). Patas arriba: La escuela del mundo al revés. Siglo XXI. https://tinyurl.com/4nse9ah9
Galeano, E. (2000). El libro de los abrazos. Siglo XXI. https://tinyurl.com/pdxtt6dk
Ganga, F., Sáez, W., Viancos, P., & Abello, J. (2023). Rankings universitarios, ni ángeles ni demonios: Críticas y usos por parte de grupos de interés. The Journal of Academy, 9, 158-183. https://doi.org/10.47058/joa9.10 DOI: https://doi.org/10.47058/joa9.10
Garcês, F., Carneiro, D., & Alves, R. (2022). Conhecimento das margens: Da injustiça epistêmica à valorização do conhecimento negro em Biblioteconomia e Ciência da Informação. Revista ACB, 27(1). https://tinyurl.com/5728ataw
García Ramón, A. (2019). Incongruencia epistémica, partículas intensificadoras y elaboración de la información. Signos, 52(101), 804-829. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342019000300804 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342019000300804
Giuliano, F. (2018a). La pregunta que luego estamos si(gui)endo: Manifestaciones de una cuestión ética-geopolítica. En F. Giuliano (comp.), ¿Podemos pensar los no europeos? Ética decolonial y geopolíticas del conocer (pp. 11-68). Ediciones del Signo. https://tinyurl.com/mrx2dm6k
Giuliano, F. (comp.) (2018b). ¿Podemos pensar los no europeos? Ética decolonial y geopolíticas del conocer. Ediciones del Signo. https://tinyurl.com/mrx2dm6k
Granada, L. (2021). Las tres caras del racismo epistémico en educación superior. Revista INTEREDU, 4(1), 129-160. https://doi.org/10.32735/S2735-65232021000486 DOI: https://doi.org/10.32735/S2735-65232021000486
Griffa, M., Coppola, G., Agüero, L., Alcázar, A., Chemes, L., Corzo, C., Farjatt, V., O’Sullivan, R., Soledad, M., & Sorín, E. (2020). La recreación en las políticas públicas: Entre la subordinación y la interrelación con otros campos. Revista EFEI, 9(8), 68-82. https://tinyurl.com/mpajj9hv
Grosfoguel, R. (2011). Racismo epistémico, islamofobia epistémica y ciencias sociales coloniales. Tabula Rasa, 14, 341-355. https://tinyurl.com/3m7wes38 DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.431
Grosfoguel, R. (2013). Racismo/sexismo epistémico, universidades occidentalizadas y los cuatro genocidios/epistemicidios del largo siglo XVI. Tabula Rasa, 19, 31-58. https://tinyurl.com/b7zftmdm DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.153
Güereca, R. (2017). Violencia epistémica e individualización: Tensiones y nudos para la igualdad de género en las IES. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 29(74), 11-32. https://tinyurl.com/ycxh9aes
Guerra, M. (2023). Desde raíces europeas en las universidades latinoamericanas hacia la interculturalidad inclusiva. Perspectivas Siglo XXI, 10(19). https://doi.org/10.53436/48BX26wT DOI: https://doi.org/10.53436/48BX26wT
Gullo, M. (2021). Madre patria: Desmontando la leyenda negra desde Bartolomé de las Casas hasta el separatismo catalán. Espasa. https://tinyurl.com/zt57vtk4
Gullo, M. (2022). Nada por lo que pedir perdón: La importancia del legado español frente a las atrocidades cometidas por los enemigos de España. Espasa. https://tinyurl.com/yenuzmt3
Helsinki Initiative (2019). Helsinki Initiative on Multilingualism in Scholarly Communication. Federation of Finnish Learned Societies / Committee for Public Information / Finnish Association for Scholarly Publishing / Universities Norway / European Network for Research Evaluation in the Social Sciences and the Humanities. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.7887059
Hernández, J. (2021). La dictadura del inglés en la ciencia: El 95 % de los artículos se publica en esa lengua y solo el 1 % en español o portugués. El País. 26 de julio. https://tinyurl.com/2rrtdsrc
Hinkelammert, F., Mora, H., Zúñiga, J., Hughes, W., & Acosta, Y. (2021). Por una condonación de la deuda pública externa de América Latina. CLACSO. https://tinyurl.com/mryd57ad DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2v88d5p
Ibáñez, A. (2018). La leyenda negra: Historia del odio a España. Almuzara. https://tinyurl.com/59zcvfum
Instituto Cervantes (2022). El español en el mundo: Anuario del Instituto Cervantes. Instituto Cervantes. https://tinyurl.com/2zzbkpjt
International Institute for Global Health (2023). Declaración sobre los rankings internacionales de universidades. International Institute for Global Health. https://tinyurl.com/mvb59wb8
Kowalski, V. (2016). Editorial. Revista Ingeniería Industrial, 15(3), 249-251. https://tinyurl.com/5rpyu7yw
Lander, E. (comp.) (1993). La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. CLACSO. https://tinyurl.com/4hwc8t2d
Lloyd, M. (2023). Universidades de Estados Unidos se rebelan contra los rankings. Campus. Suplemento sobre Educación Superior. 23 de marzo. https://tinyurl.com/5625k8dp
López Peña, A. (2017). Características de los procesos de innovación curricular en las instituciones de educación superior de Chile [tesis de maestría]. Universidad de Chile, Santiago de Chile. https://tinyurl.com/mr24znaj
Lugones, M. (2011). Hacia un feminismo descolonial. La Manzana de la Discordia, 6(2), 105-119. https://tinyurl.com/yf6e9xjc DOI: https://doi.org/10.25100/lmd.v6i2.1504
Marichal, C. (1988). Historia de la deuda externa de América Latina. Alianza Editorial. https://tinyurl.com/ 2uszymha
Mena, Á., & Quiroz, R. (2006). El conocimiento y las relaciones de poder en los procesos docentes educativos. Uni-Pluri/Versidad, 6(1). https://tinyurl.com/2ksymxn9
Mignolo, W. (2018). Prefacio. En F. Giuliano (comp.), ¿Podemos pensar los no europeos? Ética decolonial y geopolíticas del conocer (pp. 7-9). Ediciones del Signo. https://tinyurl.com/mrx2dm6k
Mingarro, I. (2021). Cómo publicar ciencia: Todo el mundo paga, menos las editoriales. The Conversation. 18 de noviembre. https://tinyurl.com/hxsmreky
Ministerio de Salud de Perú (2018). Reconocimiento por publicación científica en revista indizada. Ministerio de Salud de Perú. https://tinyurl.com/h3ph2brc
Molina, V., & Tabares, J. (2013). Geopolítica del conocimiento: Una mirada crítica a los fundamentos conceptuales de los programas de maestría en ocio, tiempo libre, recreación y lazer en América Latina. En F. Tabares (ed.), Educación física, deporte, recreación y actividad física: Construcción de ciudadanías (pp. 131-152). https://tinyurl.com/bdf5aae8
Moreno, A. (2018). Colonialidad del conocimiento e infancia lúdica: Rescatando los saberes infantiles desde el decir/hacer de los niños. En M. Mendoza y A. Moreno (eds.), Infancia, juego y corporeidad: Una mirada al aprendizaje desde el Sur global (pp. 13-30). Ediciones de la JUNJI. https://tinyurl.com/22dsvrjh
Nagy-Zekmi, S. (2003). Estrategias postcoloniales: La deconstrucción del discurso eurocéntrico. Cuadernos Americanos, 1(97), 11-20. https://tinyurl.com/2f9faf8e
Naidorf, J., & Perrotta, D. (2017). La privatización del acceso abierto: Nuevas formas de colonización académica en América Latina y su impacto en la evaluación de la investigación. Universidades, 68(73), 41-50. https://tinyurl.com/2ewbdchr
Navarro, C. (2020). ¿Qué fue de…? Breves apuntes sobre el capitalismo cognitivo y el modo de producción capitalista en el siglo XXI. Res Pública. Revista de Historia de las Ideas Políticas, 23(1), 97-108. http://dx.doi.org/10.5209/rpub.66418 DOI: https://doi.org/10.5209/rpub.66418
Ocampo, J., Stallings, B., Bustillo, I., Belloso, H., & Frenkel, R. (2014). La crisis latinoamericana de la deuda desde la perspectiva histórica. CEPAL. https://tinyurl.com/yjb82e26 DOI: https://doi.org/10.18356/d2e46298-es
ONU (2019). Resolution adopted by the General Assembly on 14 December 2018. A/RES/73/271. 17 de enero. https://tinyurl.com/4277bv4e
Ortega, L. (2021). Deuda y dependencia: 7 mitos y verdades sobre su rol en el hundimiento del país. La Izquierda Diario. 22 de agosto. https://tinyurl.com/y884wmny
Ortiz, A., & Arias, M. (2019). Hacer decolonial: Desobedecer a la metodología de investigación. Hallazgos, 16(31), 147-166. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2019.0031.06 DOI: https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2019.0031.06
Payne, S. (2017). En defensa de España: Desmontando mitos y leyendas negras. Espasa. https://tinyurl.com/4p7uxae6
Paz, L., Núñez, J., & Garcés, R. (2018). Conocimiento e ideología, análisis desde los medios de socialización de la ciencia. ReHuSo. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 3(2), 44-56. https://tinyurl.com/3spjdt5z DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v3i2.1374
Pérez, H. (2005). La duplicación del conocimiento y el juicio crítico. Apuntes Contables, 9, 9-13. https://tinyurl.com/2pf4wv9k
Pérez, M. (2019). Violencia epistémica: Reflexiones entre lo invisible y lo ignorable. El Lugar sin Límites. Revista de Estudios y Políticas de Género, 1, 81-98. https://tinyurl.com/yartjn
Pérez Figueredo, Y. (2022). Racismo ¿epistémico?!! Cuánto lo padecemos y lo reproducimos. Universidad de Holguín. 4 de febrero. https://tinyurl.com/3rdnkfv3
Pineau, P. (2014). Reprimir y discriminar: La educación en la última dictadura cívico-militar en Argentina (1976-1983). Educar em Revista, 51, 103-122. https://doi.org/10.1590/S0104-40602014000100008 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602014000100008
Pizzano, G. (2019). El endeudamiento externo como factor condicionante del desarrollo económico. Theomai, 40, 189-210. https://tinyurl.com/phepx3yj
Pulido Chaves, O. (2021). Hegemonía, cultura y educación: Introducción a las estructuras culturales disipativas. CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctv2v88f0k DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2v88f0k
Pulido Tirado, G. (2009). Violencia epistémica y descolonización del conocimiento. Sociocriticism, 24(1-2), 173-201. https://tinyurl.com/2b8xv5fz
Quijano, A. (1993). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (comp.), La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 193-238). CLACSO. https://tinyurl.com/25jct5mr
Reimers, F. (1991). Deuda externa y financiamiento de la educación: Su impacto en Latinoamérica. UNESCO. https://tinyurl.com/37j33557
Reyes, G. (2021). Informe de coyuntura. Economías de América Latina y el Caribe: Deuda externa 2011-2020. Compendium, 47. https://tinyurl.com/2s598mat
Reyes Rodríguez, A. (2022). Del juego al juego cooptado: De los clásicos a la literatura moderna. Entramado, 18(1). https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.8232 DOI: https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.8232
Reyes Rodríguez, A. (2023). La recreación en Babel: Entre la constitución del campo y la encrucijada epistémica. Retos, 49, 279-291. https://doi.org/10.47197/retos.v49.98451 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v49.98451
Reyes Rodríguez, A., Altuve, E., & Arandia, G. (2021). Investigación en recreación, ocio y tiempo libre en Venezuela: Enfoques subyacentes. Revista Ciencias de la Actividad Física, 22(2). https://tinyurl.com/5e8rpjrr DOI: https://doi.org/10.29035/rcaf.22.2.8
Reyes Rodríguez, A., Labra, J., Méndez, B., Gutiérrez, L., Federico, L., & Vezzoli, F. (2021). Análisis bibliométrico de las tesis de pregrado en la Facultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad Adventista de Chile, en el período 2008-2018. Ciencia y Educación, 5(1), 75-93. https://tinyurl.com/3j4dazb9 DOI: https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i1.pp75-93
Reyes Rodríguez, A., & Moraga, R. (2020). Criterios de selección de una revista científica para postular un artículo: Breve guía para no “quemar” un paper. Sophia, 16(1), 93-109. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.977 DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.977
Rivas, M. (2022). Expresiones de violencia epistémica en la formación inicial docente. Pedagogía y Saberes, 57, 111-120. https://doi.org/10.17227/pys.num57-14365 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num57-14365
Roca, A. (2003). Sociedades y academias científicas: ¿Estrategias sociales o elitismo? Quark. Ciencia, Medicina, Comunicación y Cultura, 28-29. https://tinyurl.com/4jp4y9w5
Rocha, A., & Ruiz, R. (2018). Agendas de investigación indígena y decolonialidad. Izquierdas, 41, 184-197. https://tinyurl.com/4j4sxprj DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50492018000400184
Rodríguez, L., Delgado, J., & Luna, L. (2021). Introducción al dossier temático: El Sur global y la construcción de un nuevo sistema internacional. Oasis, 34, 3-10. https://doi.org/10.18601/16577558.n34.02 DOI: https://doi.org/10.18601/16577558.n34.02
Rohaly, Y. (2022). La relación saber-poder en la disciplinarización de los saberes. Acheronta, 7, 67-97. http://dx.doi.org/10.30972/ach.075869 DOI: https://doi.org/10.30972/ach.075869
Rosas, M., & Casanova, A. (2021). Violencia epistémica y racismo estructural: ¿Puede hacer ciencia el subalterno? Revista Investigium IRE. Ciencias Sociales y Humanas, 12(1), 27-39. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.211201.03 DOI: https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.211201.03
Rosenberg, M. (2017). Marc My Words: The Coming Knowledge Tsunami. Learning Guild. 10 de octubre. https://tinyurl.com/p587ykx5
Saavedra, M (2008). La forja del nuevo mundo: Huellas de la Iglesia en la América española. Sekotia. https://tinyurl.com/2tdebt6j
Said, E. (2013). Orientalismo. Debate. https://tinyurl.com/3fp3c2ab
Santana, J. (2019). Racismo epistêmico, tensionamentos e desafios à universidade. Revista Nós. Cultura, Estética e Linguagens, 4(2), 40-69. https://doi.org/10.5281/zenodo.5347941
Schenk, M. (2019). Sobre el poder del conocimiento, o el conocimiento como poder: Reflexiones sobre la política de la ciencia política. Civitas, 19(3), 646-652. https://doi.org/10.15448/1984-7289.2019.3.34329 DOI: https://doi.org/10.15448/1984-7289.2019.3.34329
Schieman, S., & Plickert, G. (2008). How Knowledge Is Power: Education and the Sense of Control. Social Forces, 87(1), 153-183. https://doi.org/10.1353/sof.0.0065 DOI: https://doi.org/10.1353/sof.0.0065
Seoane, J., & Ferolla, C. (2022). Dominación y deuda externa en Nuestra América. Tricontinental. 11 de mayo. https://tinyurl.com/4f6knzfj
Sorbonne Université (2023). Sorbonne University Unsubscribes from the Web of Science. Sorbonne Université. 8 de diciembre. https://tinyurl.com/4k8jkru4
Stavenhagen, R. (1972). Sociología y subdesarrollo. Nuestro Tiempo. https://tinyurl.com/y3cy35cr
Tabares, J. (2018). Propuesta para el estudio de la producción de conocimiento sobre ocio en los espacios de la periferia. En F. Tabares (ed.), Educación física, deporte, recreación y actividad física: Construcción de ciudadanías (pp. 175-197). https://tinyurl.com/37ys2vm6
Universia (2015). Concytec ofrece incentivo económico a investigadores peruanos. Universia. 19 de agosto. https://tinyurl.com/5xy28d4k
Valenzuela, C. (2021). La universidad como espacio de colonialidad: El desafío de repensar la educación. Revista de Filosofía, 38(99), 780-790. https://doi.org/10.5281/zenodo.5700267
Vargas Llosa, M. (2014). La civilización del espectáculo. Aguilar. https://tinyurl.com/43nydfzm
Wallerstein, I. (1974). The Modern World-System: Capitalist Agriculture and the Origins of the European World-Economy in the Sixteenth Century. Academic Press. https://tinyurl.com/yytu6bwm
Wallerstein, I. (coord.) (1996). Abrir las ciencias sociales: Informe de la Comisión Gulbenkian para la reestructuración de las ciencias sociales. Siglo XXI. https://tinyurl.com/2p8y6fsx DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.7759
Wood, D. (2017). Descolonizar el conocimiento: Una mise en place epistemográfica. Tabula Rasa, 27, 301-337. https://doi.org/10.25058/20112742.453 DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.453
Ypi, L. (2016). Qué está mal con el colonialismo. Signos Filosóficos, 18(36), 142-178. https://tinyurl.com/2jra22vv
Zamora, A. (2017). Colonialismo epistémico-político en la investigación educativa de América Latina: Revisión necesaria para su descolonialidad. Ponencia presentada en el XXXI Congreso ALAS, 3-8 de diciembre, Montevideo, Uruguay. https://tinyurl.com/mwpmnzt6
Zorrilla, A. (2022). La curva Buckminster Fuller que explica por qué Barcelona lo tiene todo para ser la cuna de la investigación. NextSpain. 5 de julio. https://tinyurl.com/pkwaypj6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alixon David Reyes Rodríguez, Maritza Ester Roa Sellado, Carolina Valenzuela Baeza, Mariela Andrea Crespo González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.