Impact of Virtual Classes on University Students During Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.8Keywords:
learning, teaching, higher education, qualityAbstract
The global pandemic, caused by Covid-19, has significantly exacerbated the problems of various sectors of our society, with higher education being one of the most widely affected sectors; To deal with this situation, an “emergent adjustment” had to be made, replacing face-to-face classes with virtual semesters and periods. Objective: To investigate and know the perception of the students of the Santo Tomás Chile University, regarding their experiences in virtual classes during the year 2021, and their perspective regarding the return to face-to-face classes. Methodology: Survey applied to university students combining a mixed approach of both quantitative and qualitative aspects. Results: Most of the students have technological devices for the development of virtual classes. About this experience, the students have had shared visions between center options, although satisfaction prevailed. The level of demand was high. Among the main drawbacks were connectivity problems, lack of adequate space in the home, and distraction from the family environment. Conclusions: The response capacity to give continuity to the school year stands out, an uncertain level of educational quality to measure, and the presence of practices and technological elements that could be used in the future.
Downloads
References
Alonso, L., & Blázquez, F. (2016). El docente de educación virtual: Guía básica. Narcea. https://bit.ly/3ZcerDN
Area, M., & Adell, J. (2009). e-Learning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. de Pablos (coord.), Tecnología educativa: La formación del profesorado en la era de Internet (pp. 391-424). Aljibe. https://bit.ly/3IofJWo
Armijos, J., & Núñez, A. (2020). Indicadores de gestión para evaluar el desempeño de hospitales públicos: Un caso de estudio en Chile y Ecuador. Revista Médica de Chile, 148(5), 626-643. https://bit.ly/3Ggw9xA DOI: https://doi.org/10.4067/S0034-98872020000500626
Azuaje, D. (2012). Educación presencial, educación a distancia, educación semipresencial o mixta y educación virtual [Trabajo especial de grado de la especialización]. Universidad Nacional Abierta, Venezuela. https://bit.ly/3Ioi2ZN
Baptista, P., Almazán, A., Loeza, C., López, V., & Cárdenas, J. (2020). Encuesta nacional a docentes ante el COVID-19: Retos para la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(n.° esp.), 41-88. doi: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.96 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.96
Bautista, I., Carrera, G., León, E., & Laverde, D. (2020). Evaluación de satisfacción de los estudiantes sobre las clases virtuales. Revista Minerva de Investigación Científica, 1(2), 5-12. https://bit.ly/3IsssaD DOI: https://doi.org/10.47460/minerva.v1i2.6
Begoña, C. (2004). Educación y nuevas tecnologías: Educación a distancia y educación virtual. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 9, 209-222. https://bit.ly/2k0dIqE
Blackburn, G. (2018). e-Learning or eLearning? Confusion: It’s All in a Word. eLearning Industry. 14 de enero. https://bit.ly/3Cn7ru6
Bravo, F., & Quezada, T. (2021). Educación virtual en la universidad en tiempos de Covid-19. Espíritu Emprendedor TES, 5(1), 154-166. http://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.238 DOI: https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.238
Cano, S., Collazos, C., Flórez, L., Moreira, F., & Ramírez, M. (2020). Experiencia del aprendizaje de la educación superior ante los cambios a nivel mundial a causa del COVID-19. Campus Virtuales, 9(2), 51-59. https://bit.ly/3ibyvWv
Chaupart, J., Corredor, M., & Marín, G. (1998). El tutor, el estudiante y su nuevo rol. En Desarrollo de ambientes de aprendizaje en educación a distancia (pp. 97-110). Universidad de Guadalajara. https://bit.ly/3GfxfJO
Curci, R. (2003). Diagnóstico de la educación superior virtual en Venezuela. En La educación superior virtual en América Latina y el Caribe (pp. 403-430). Caracas: IESALC. https://bit.ly/3vBAA0K
Dall’Oste, F. (2020). Clases virtuales en la FCE: Desafíos y aprendizajes. Revista ECONO, 20, 30-32. https://bit.ly/3IsTH4S
Deimann, M. (2019). Openness. En I. Jung (ed.), Open and Distance Education Theory Revisited: Implications for the Digital Era (pp. 39-46). Springer. https://bit.ly/3Gj4o7h DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-7740-2_5
García Aretio, L. (2017). Educación a distancia y virtual: Calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 9-25. https://bit.ly/3X4mcKf DOI: https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18737
García Aretio, L. (2020). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 9-23. https://bit.ly/3Gk8e02 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25495
Guri, S., & Gros, B. (2011). E-Learning: Confusing Terminology, Research Gaps and Inherent Challenges. International Journal of E-Learning & Distance Education, 25(1). https://bit.ly/3jSRA09
Hernández Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. https://bit.ly/3QeQmrX
Johnson, B., & Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014 DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
Llopiz, K., Andreu, N., González, R., Alberca, N., Fuster, D., & Palacios, J. (2020). Prácticas educativas inclusivas a través de la educación a distancia: Experiencias en Cuba. Propósitos y Representaciones, 8(2). https://bit.ly/3IpJDd4
Mertens, D. (2007). Transformative Paradigm: Mixed Methods and Social Justice. Journal of Mixed Methods Research, 1(3), 212-225. https://doi.org/10.1177/155868 9807302811 DOI: https://doi.org/10.1177/1558689807302811
Ramonet, I. (2020). Coronavirus: La pandemia y el sistema-mundo. Página/12. 6 de mayo. https://bit.ly/3QRsJGl
Rugeles, P., Mora, B., & Metaute, P. (2015). El rol del estudiante en los ambientes educativos mediados por las TIC. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 132-138. https://bit.ly/2L77iRK DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a14
Ruiz, C., & Dávila, A. (2016). Propuesta de buenas prácticas de educación virtual en el contexto universitario. Revista de Educación a Distancia, 49. http://dx.doi.org/10.6018/red/49/12 DOI: https://doi.org/10.6018/red/49/12
Salazar, C., Encina, C., Rojas, G., & Araya, S. (2022). Tecnoestrés y su efecto sobre la productividad en estudiantes universitarios en tiempos de la COVID-19. Revista Venezolana de Gerencia, 27(100), 1721-1738. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.100.26 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.100.26
Sánchez, M., Martínez, A., Torres, R., Agüero, M., Hernández, A., Benavides, M., Rendón, V., & Jaimes, C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: Una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12 DOI: https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12
Silva, J. (2010). El rol del tutor en los entornos virtuales de aprendizaje. Innovación Educativa, 10(52), 13-23. https://bit.ly/32blYW9
Svampa, M. (2020). Reflexiones para un mundo post-coronavirus. Nueva Sociedad. Abril. https://bit.ly/3wj3raI
Tapia, G., Gutiérrez, C., & Tremillo, O. (2019). Nuevas tecnologías en educación superior: Estudio de percepción en estudiantes acerca del uso de WhatsApp y Entornos Virtuales de Aprendizaje (Plataforma Moodle). Odontoestomatología, 21(33), 37-43. https://doi.org/10.22592/ode2019n33a5 DOI: https://doi.org/10.22592/ode2019n33a5
Tashakkori, A., & Teddlie, C. (eds.). (2003). Handbook of Mixed Methods in the Social & Behavioral Sciences. Sage. https://bit.ly/3WJg9uQ
Thompson, M. (2019). Are We Re-Marginalizing Distance Education Students and Teachers? Journal of Asynchronous Learning Networks, 11(1), 97-106. http://doi.org/10.24059/olj.v11i1.1740 DOI: https://doi.org/10.24059/olj.v11i1.1740
Valverde, J., & Balladares, J. (2017). Enfoque sociológico del uso del b-learning en la educación digital del docente universitario. Sophia. Colección de Filosofía de la Educación, 23, 123-140. https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.04 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.04
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juan Carlos Armijos, Sebastián Egaña, Karen Ziller, Juan Pablo Armijos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.