Sustainabilty from a Multi-referenciality Perspective
Educating Environmentally: Multireferentiality as a Pathway to Sustainability
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.7Keywords:
transdisciplinary, transversality, higher education, social practices, community managementAbstract
Understanding and operating sustainability within the educational practice, linked to environmental education, requires an approach that overcomes the linear sense, making room for complex thinking as a model alternative, concretized in the curricular framework and in the didactic deployment that should characterize it. From this perspective, the objective was to examine the curricular possibilities of sustainability from a multi-referential perspective, as a way of access to complex thinking. For this purpose, we resorted to the analysis and conceptual interpretation, as well as to the operativity of the theoretical precepts on transdiscipline and curricular transversality, since they are the referents that currently best explain environmental education. The results show the instrumental and scientificist sense of the current curricular proposals within the field of environmental education, aimed at the decontextualized management of sustainability, focused on disciplines, showing the relevance and validity of transdisciplinary approaches, of a multi-referential nature. It is concluded in the need to transcend the current instructional curricular design of transdiscipline and the utilitarian sense of transversality as ways of access to sustainability, to approach it from multireferentiality, attending to the complex social framework that prevails in each educational institution, assumed as a community.
Downloads
References
Alvear, N., Barcia, M., Rengifo, L., & Urbano, M. (2018). Resultados de la indagación sobre la dimensión ambiental y la educación ambiental en la Universidad del Cauca, Colombia. Didac, 71, 28-34. https://bit.ly/3EXB7hV
Ardoino, J. (1991). El análisis multirreferencial. Publicaciones ANUIES. https://bit.ly/2WX8pqw
Arias, M. A. (2021). Presentación. En M. A. Arias (coord.), La formación ambiental: Sujetos, discursos y propuestas en la educación (pp. 7-18). La Zonámbula.
Espinosa, A. (2019). Transdisciplinariedad y educación superior: Experiencias en el CEUARKOS para abrir los saberes a la complejidad de la vida. Visión Docente Con-Ciencia, 17(86), 24-41. https://bit.ly/3gX2wZi
González, E. (2019). Transversalidad curricular en educación ambiental para la sustentabilidad: Acotaciones y posibilidades. En T. Maldonado, D. Ramos y C. Rosas (comps.), Ambientalización curricular en la educación superior (pp. 27-36). Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales de México / Universidad Iberoamericana Ciudad de México. https://bit.ly/3FobR67
Gutiérrez, J., & González, A. (2005). Ambientalizar la universidad: Un reto institucional para el aseguramiento de la calidad en los ámbitos curriculares y de la gestión. Revista Iberoamericana de Educación, 35(7), 1-15. https://bit.ly/3VJi0Ps DOI: https://doi.org/10.35362/rie3672932
Guzmán, I., Settati, A., & Marín, R. (2019). Transdisciplinariedad y transversalidad: Una experiencia para religar la práctica educativa. Cultura, Educación y Sociedad, 10(2), 73-84. https://bit.ly/3VsuDPf DOI: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.06
Hernández, A., & Camarena, B. (2021). Significados de formación ambiental: En la búsqueda de vestigios para superar aporías. En M. A. Arias (coord.), La formación ambiental: Sujetos, discursos y propuestas en la educación (pp. 19-48). La Zonámbula.
Hernández, A., & Cuevas, L. (2017). Formar en investigación desde una perspectiva multirreferencial. Cinzontle, 9(19), 4-10. https://bit.ly/3FncLQ7
Jauregui, S. (2018). La transversalidad curricular: Algunas consideraciones teóricas para su implementación curricular. Revista Boletín Redipe, 7(11), 65-81. https://bit.ly/3Bt0Q11
Leff, E. (2002). Saber ambiental: Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. Siglo XXI. https://bit.ly/3VuDzU4
Leff, E. (2003). La ecología política en América Latina: Un campo en construcción. Polis, 2(5). https://bit.ly/2I1kF2d DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922003000100003
Leff, E. (2006). Aventuras de la epistemología ambiental: De la articulación de las ciencias al diálogo de saberes. Siglo XXI. https://bit.ly/3uDIzdz
Maldonado, T. (2018). Educación ambiental para la sustentabilidad. Didac, 71, 13-20. https://bit.ly/3OTk8lD
Martínez, J. (2016). Complejidad, posdisciplina y articulación multirreferencial en la producción de conocimiento. En T. Fontaines y J. Martínez (coords.), Complejidad, epistemología y multirreferencialidad (pp. 47-60). Universidad Técnica de Machala. https://bit.ly/3h1KPb3
Mora, W. (2012). Ambientalización curricular en la educación superior: Un estudio cualitativo de las ideas del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(2), 77-103. https://bit.ly/3XPvuem
Morin, E. (2003). El Método V: La humanidad de la humanidad. La identidad humana. Cátedra. https://bit.ly/ 3F0BZlN
Morin, E. (2005a). Epistemología de la complejidad. En J. Solana (coord.), Con Edgar Morin, por un pensamiento complejo: Implicaciones interdisciplinarias (pp. 27-52). Universidad Internacional de Andalucía / Akal. https://bit.ly/3B4lrs2
Morin, E. (2005b). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa. https://bit.ly/3FlJ1mx
Morin, E. (2007). Complejidad restringida, complejidad general. Sostenible?, 9, 23-49. https://bit.ly/3XVvjhu
Murga, M. (2019). Un desafío pedagógico ante la crisis socioecológica: La formación de competencias para la sustentabilidad. En T. Maldonado, D. Ramos y C. Rosas (comps.), Ambientalización curricular en la educación superior (pp. 11-25). Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales de México / Universidad Iberoamericana Ciudad de México. https://bit.ly/3FobR67
Osorio, S. (2012). El pensamiento complejo y la transdisciplinariedad: Fenómenos emergentes de una nueva racionalidad. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 20(1), 269-291. https://bit.ly/3VsyLid DOI: https://doi.org/10.18359/rfce.2196
Pensado, J., & Escalona, M. (2019). Estrategias institucionales para la transversalización de la sustentabilidad en la Universidad Veracruzana. En T. Maldonado, D. Ramos y C. Rosas (comps.), Ambientalización curricular en la educación superior (pp. 75-85). Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales de México / Universidad Iberoamericana Ciudad de México. https://bit.ly/3FobR67
Pérez, M. (2013). Concepciones de biodiversidad: Una mirada desde la diversidad cultural. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 6(12), 133-151. https://bit.ly/3H2IJCw
Pérez, E., Moya, N., & Curcu, A. (2013). Transdisciplinariedad y educación. Educere, 17(56), 15-26. https://bit.ly/3VqHVMf
Ramos, D., & Sánchez, M. (2018). La ambientalización curricular. Una mirada al proceso en la Ibero, Ciudad de México. Didac, 71, 35-49. https://bit.ly/3uiZVMj
Redon, S. (2007). Significados de la transversalidad en el currículum: Un estudio de caso. Revista Iberoamericana de Educación, 43(2). https://bit.ly/3B3jT1m
Reyes, J., & Castro, E. (2019). Universidad y medio ambiente: ¿Monocultivo o diversidad de alternativas? En T. Maldonado, D. Ramos y C. Rosas (comps.), Ambientalización curricular en la educación superior (pp. 129-137). Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales de México / Universidad Iberoamericana Ciudad de México. https://bit.ly/3FobR67
Rodríguez, R. (2015). La transversalidad del currículum en la formación integral de la universidad. Ponencia presentada en el Congreso Internacional de Educación: Currículum 2015, Tlaxcala, México, 24-26 de septiembre. https://bit.ly/3Fjh9Q5
Rosales, S. (2021). Principios y enfoques de la formación ambiental. En M. A. Arias (coord.), La formación ambiental: Sujetos, discursos y propuestas en la educación (pp. 49-78). La Zonámbula.
Sime, L. (2017). Grupos de investigación en educación: Hacia una tipología multirreferencial desde casos representativos. Revista de la Educación Superior, 46(184), 97-116. https://bit.ly/3Fnu5og DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.12.002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Manuel Villarruel Fuentes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.