Education, Ideology and Literature: Incidence of the Ecuadorian Literary Canon in the Curricular Guide

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.5

Keywords:

curriculum, ideology, field, canon

Abstract

The national curriculum has been evaluated and updated on several occasions to solve problems identified around student learning. Previously reduced to a study program, the curricular guide was converted into a guiding document for pedagogical management. However, it is still necessary to evaluate the issue of legitimated knowledge that is expressed through the curriculum. It is not enough to provide solutions to how the student learns but to critically analyze what aspects of the collective culture have been considered in the exercise of cultural transmission. This essay exposes the process through which orthodoxy is configured in the Ecuadorian literary field. For this, the ideological and discursive project consolidated in Ecuador’s two different historical periods is briefly analyzed. The school, as a reproductive agent of the fabric of discourses in circulation, can favor the conservation of the canon. On the other hand, the action of the ideological projection of the current curriculum maintains the reproduction of legitimized knowledge. The ideology of the Language and Literature curriculum is studied from two areas: the technical-administrative needs of the industrial economy and the negative treatment of the uses of the conflict that depoliticizes it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apple, M. (1997). Educación y poder. Paidós. https://bit.ly/3tOQZht

Apple, M. (2008). Ideología y currículo. Akal. https://bit.ly/3ES1nvd

Barrera, I. (1955). Historia de la literatura ecuatoriana, vol. 4. Casa de la Cultura Ecuatoriana. https://bit.ly/3tTkMWC

Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literario. Anagrama. https://bit.ly/3OqbT06

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas: Sobre la teoría de la acción. Anagrama. https://bit.ly/3tRFcza

Bourdieu, P. (2000). Cosas dichas. Gedisa. https://bit.ly/3XnkSDe

Bourdieu, P. (2003). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI. https://bit.ly/3tRDbCV

Bustos, G. (2017). El culto a la nación: Escritura de la historia y rituales de la memoria en Ecuador, 1870-1950. UASB-E / Fondo de Cultura Económica. https://bit.ly/3ExhsVQ

Cardona, P. (2009). Nación y narración: La escritura de la historia en la segunda mitad del siglo XIX colombiano. Co-herencia, 7(12), 161-179. https://bit.ly/3AAVNej

Carnoy, M. (1985). Educación, economía y Estado. Educación y Sociedad, 3, 7-51. https://bit.ly/3ADSSBz

Carrión, B. (1928). Los creadores de la Nueva América: José Vasconcelos, Manuel Ugarte, F. García Calderón, Alcides Arguedas. Sociedad General Española de Librería. https://bit.ly/3OrL3EF

Carrión, B. (1937). Índice de la poesía ecuatoriana contemporánea. Ercilla. https://bit.ly/3XzOLR0

Carrión, B. (2007). Pensamiento fundamental. Campaña Nacional Eugenio Espejo por el Libro y la Lectura. https://bit.ly/3tQuQzv

Carrión, C. (2020). Las máscaras de la patria: Las novelas ecuatorianas del siglo XIX como relato del surgimiento de la nación (1855-1893). UASB-E / La Caracola. https://stanford.io/3i59Dit

Chacón, H. (2013). Educación y participación social y políticas públicas en Ecuador: Entre el capitalismo cognitivo y el socialismo del siglo XXI. En M. Luna (ed.), Participación ciudadana, políticas públicas y educación (pp. 181-194). Contrato Social por la Educación en Ecuador / OEI. https://bit.ly/3ErCPYP

Colomer, T. (2010). La evolución de la enseñanza literaria. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://bit.ly/3hTyi9K

Consejo Nacional del Ecuador. (1996). Reforma curricular para la educación básica. Consejo Nacional del Ecuador.

García, J., Valle, J., & Ossenbach, G. (2001). Génesis, estructura y tendencias de los sistemas educativos iberoamericanos. OEI. https://bit.ly/3Oqj20l

Gazmuri, R. (2013). La construcción ideológica del currículo chileno de Historia y Ciencias Sociales [tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona, España. https:// bit.ly/3Errkk1

Gerbaudo, A (2021). Ni dioses ni bichos: Profesores de literatura, currículum y mercado. Universidad Nacional del Litoral. https://bit.ly/3TYTit1

Goic, C. (1973). Brevísima relación de la historia de la novela hispanoamericana. En La novela hispanoamericana: Descubrimiento e invención de América (pp. 9-52). Ediciones Universitarias de Valparaíso. https://bit.ly/3gyItQG

Herrera, M., & Cochancela, M. (2020). Aportes de las reformas curriculares a la educación obligatoria en el Ecuador. Revista Scientific, 5(15), 362-383. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.15. 19.362-383 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.15.19.362-383

Larraín, J. (2007). El concepto de ideología, vol. 2. El marxismo posterior a Marx: Gramsci y Althusser. LOM Ediciones. https://bit.ly/3GC49WM

López, S., & Flores, M. (2006). Las reformas educativas neoliberales en América Latina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1). https://bit.ly/3GDeMJc

Lyons, M. (1998). Los nuevos lectores del siglo XIX: Mujeres, niños, obreros. En G. Cavallo y R. Chartier (eds.), Historia de la lectura en el mundo occidental (pp. 473-517). Taurus. https://bit.ly/3hTrwki

Mansilla, S. (2003). La enseñanza de la literatura como práctica de liberación: Hacia una epistemología crítica de la literatura. Cuarto Propio. https://bit.ly/3GCx111

MINEDUC (2010). Actualización y fortalecimiento curricular de la educación general básica. MINEDUC.

MINEDUC (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria. MINEDUC. https://bit.ly/3XrdEy0

Ministerio de Educación y Cultura. (1980). Proyectos de reforma curricular: Taller nacional para la revisión y elaboración de planes de estudio. Ministerio de Educación y Cultura. https://bit.ly/3UWT0Ew

Miranda, G. (2007). Política curricular, crisis de legitimación y hegemonía neoliberal: Una visión desde la sociología de la educación crítica. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad de Costa Rica, 1(115), 13-34. https://bit.ly/3VmNlaB

Monarca, H. (2020). Sistemas de evaluación: Disputas simbólicas y configuración de prácticas educativas en los procesos de globalización y reforma del Estado. En H. Monarca (ed.), Evaluaciones externas: Mecanismos para la configuración de representaciones y prácticas en educación (pp. 12-36). Universidad Autónoma de Madrid. https://bit.ly/3Bvagce

Oviedo, A. (2021). Las reformas curriculares a la educación básica ecuatoriana en la década de los 90: Testimonios. Corporación Editora Nacional. https://bit.ly/3GzRWBR

Penalva, J. (2008). Análisis crítico de los aspectos teóricos del currículum flexible y abierto: Consecuencias educativas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 11(3). https://bit.ly/3Gz4HNj

Popkewitz, T. (2010). Estudios curriculares y la historia del presente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(1), 355-370. https://bit.ly/3U0efUm

Rojas, A. (2006). La enseñanza de la literatura: ¿Un proceso dialógico? Educere, 10(35), 645-650. https://bit.ly/3VbtICo

Samaniego, J. (2008). Currículo y pedagogía del bachillerato en el Ecuador. En C. Arcos y B. Espinosa (coords.), Desafíos para la educación en el Ecuador: Calidad y equidad (pp. 227-274). Flacso Ecuador. https://bit.ly/3ExmfXt

Sarlo, B. (1991) Literatura e historia. Boletín de Historia Social Europea, 3, 25-36. https://bit.ly/3VgP0OW

Sartre, J. (1960). Escritos sobre literatura, vol. 1. Alianza Tres Losada. https://bit.ly/3uHC1dF

Terán, R. (2015). La escolarización de la vida: El esfuerzo de construcción de la modernidad educativa en el Ecuador (1821-1921) [tesis doctoral]. Universidad Nacional de Educación a Distancia, España. https://bit.ly/3UZxS0k

Unesco (2013). Tercer Estudio Regional, Comparativo y Explicativo (TERCE) 2013. Administración Nacional de Educación Pública. https://bit.ly/3ESLIfa

Valencia, Hernando. (1977). La mayoría de edad. En C. Fernández Moreno (coord.), América Latina en su literatura (pp. 121-138). Siglo XXI / Unesco. https://bit.ly/3Gza0fH

Vázquez, M. (2015). La calidad de la educación: Reformas educativas y control social en América Latina. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, 60, 93-124. https://bit.ly/3ADaZro DOI: https://doi.org/10.1016/j.larev.2014.10.001

Published

2023-01-01

How to Cite

Rengifo Vásconez, L. A. . (2023). Education, Ideology and Literature: Incidence of the Ecuadorian Literary Canon in the Curricular Guide. Andean Journal of Education, 6(1), 000615. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.5
Métricas alternativas