Education, Ideology and Literature: Incidence of the Ecuadorian Literary Canon in the Curricular Guide
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.5Keywords:
curriculum, ideology, field, canonAbstract
The national curriculum has been evaluated and updated on several occasions to solve problems identified around student learning. Previously reduced to a study program, the curricular guide was converted into a guiding document for pedagogical management. However, it is still necessary to evaluate the issue of legitimated knowledge that is expressed through the curriculum. It is not enough to provide solutions to how the student learns but to critically analyze what aspects of the collective culture have been considered in the exercise of cultural transmission. This essay exposes the process through which orthodoxy is configured in the Ecuadorian literary field. For this, the ideological and discursive project consolidated in Ecuador’s two different historical periods is briefly analyzed. The school, as a reproductive agent of the fabric of discourses in circulation, can favor the conservation of the canon. On the other hand, the action of the ideological projection of the current curriculum maintains the reproduction of legitimized knowledge. The ideology of the Language and Literature curriculum is studied from two areas: the technical-administrative needs of the industrial economy and the negative treatment of the uses of the conflict that depoliticizes it.
Downloads
References
Apple, M. (1997). Educación y poder. Paidós. https://bit.ly/3tOQZht
Apple, M. (2008). Ideología y currículo. Akal. https://bit.ly/3ES1nvd
Barrera, I. (1955). Historia de la literatura ecuatoriana, vol. 4. Casa de la Cultura Ecuatoriana. https://bit.ly/3tTkMWC
Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literario. Anagrama. https://bit.ly/3OqbT06
Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas: Sobre la teoría de la acción. Anagrama. https://bit.ly/3tRFcza
Bourdieu, P. (2000). Cosas dichas. Gedisa. https://bit.ly/3XnkSDe
Bourdieu, P. (2003). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI. https://bit.ly/3tRDbCV
Bustos, G. (2017). El culto a la nación: Escritura de la historia y rituales de la memoria en Ecuador, 1870-1950. UASB-E / Fondo de Cultura Económica. https://bit.ly/3ExhsVQ
Cardona, P. (2009). Nación y narración: La escritura de la historia en la segunda mitad del siglo XIX colombiano. Co-herencia, 7(12), 161-179. https://bit.ly/3AAVNej
Carnoy, M. (1985). Educación, economía y Estado. Educación y Sociedad, 3, 7-51. https://bit.ly/3ADSSBz
Carrión, B. (1928). Los creadores de la Nueva América: José Vasconcelos, Manuel Ugarte, F. García Calderón, Alcides Arguedas. Sociedad General Española de Librería. https://bit.ly/3OrL3EF
Carrión, B. (1937). Índice de la poesía ecuatoriana contemporánea. Ercilla. https://bit.ly/3XzOLR0
Carrión, B. (2007). Pensamiento fundamental. Campaña Nacional Eugenio Espejo por el Libro y la Lectura. https://bit.ly/3tQuQzv
Carrión, C. (2020). Las máscaras de la patria: Las novelas ecuatorianas del siglo XIX como relato del surgimiento de la nación (1855-1893). UASB-E / La Caracola. https://stanford.io/3i59Dit
Chacón, H. (2013). Educación y participación social y políticas públicas en Ecuador: Entre el capitalismo cognitivo y el socialismo del siglo XXI. En M. Luna (ed.), Participación ciudadana, políticas públicas y educación (pp. 181-194). Contrato Social por la Educación en Ecuador / OEI. https://bit.ly/3ErCPYP
Colomer, T. (2010). La evolución de la enseñanza literaria. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://bit.ly/3hTyi9K
Consejo Nacional del Ecuador. (1996). Reforma curricular para la educación básica. Consejo Nacional del Ecuador.
García, J., Valle, J., & Ossenbach, G. (2001). Génesis, estructura y tendencias de los sistemas educativos iberoamericanos. OEI. https://bit.ly/3Oqj20l
Gazmuri, R. (2013). La construcción ideológica del currículo chileno de Historia y Ciencias Sociales [tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona, España. https:// bit.ly/3Errkk1
Gerbaudo, A (2021). Ni dioses ni bichos: Profesores de literatura, currículum y mercado. Universidad Nacional del Litoral. https://bit.ly/3TYTit1
Goic, C. (1973). Brevísima relación de la historia de la novela hispanoamericana. En La novela hispanoamericana: Descubrimiento e invención de América (pp. 9-52). Ediciones Universitarias de Valparaíso. https://bit.ly/3gyItQG
Herrera, M., & Cochancela, M. (2020). Aportes de las reformas curriculares a la educación obligatoria en el Ecuador. Revista Scientific, 5(15), 362-383. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.15. 19.362-383 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.15.19.362-383
Larraín, J. (2007). El concepto de ideología, vol. 2. El marxismo posterior a Marx: Gramsci y Althusser. LOM Ediciones. https://bit.ly/3GC49WM
López, S., & Flores, M. (2006). Las reformas educativas neoliberales en América Latina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1). https://bit.ly/3GDeMJc
Lyons, M. (1998). Los nuevos lectores del siglo XIX: Mujeres, niños, obreros. En G. Cavallo y R. Chartier (eds.), Historia de la lectura en el mundo occidental (pp. 473-517). Taurus. https://bit.ly/3hTrwki
Mansilla, S. (2003). La enseñanza de la literatura como práctica de liberación: Hacia una epistemología crítica de la literatura. Cuarto Propio. https://bit.ly/3GCx111
MINEDUC (2010). Actualización y fortalecimiento curricular de la educación general básica. MINEDUC.
MINEDUC (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria. MINEDUC. https://bit.ly/3XrdEy0
Ministerio de Educación y Cultura. (1980). Proyectos de reforma curricular: Taller nacional para la revisión y elaboración de planes de estudio. Ministerio de Educación y Cultura. https://bit.ly/3UWT0Ew
Miranda, G. (2007). Política curricular, crisis de legitimación y hegemonía neoliberal: Una visión desde la sociología de la educación crítica. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad de Costa Rica, 1(115), 13-34. https://bit.ly/3VmNlaB
Monarca, H. (2020). Sistemas de evaluación: Disputas simbólicas y configuración de prácticas educativas en los procesos de globalización y reforma del Estado. En H. Monarca (ed.), Evaluaciones externas: Mecanismos para la configuración de representaciones y prácticas en educación (pp. 12-36). Universidad Autónoma de Madrid. https://bit.ly/3Bvagce
Oviedo, A. (2021). Las reformas curriculares a la educación básica ecuatoriana en la década de los 90: Testimonios. Corporación Editora Nacional. https://bit.ly/3GzRWBR
Penalva, J. (2008). Análisis crítico de los aspectos teóricos del currículum flexible y abierto: Consecuencias educativas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 11(3). https://bit.ly/3Gz4HNj
Popkewitz, T. (2010). Estudios curriculares y la historia del presente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(1), 355-370. https://bit.ly/3U0efUm
Rojas, A. (2006). La enseñanza de la literatura: ¿Un proceso dialógico? Educere, 10(35), 645-650. https://bit.ly/3VbtICo
Samaniego, J. (2008). Currículo y pedagogía del bachillerato en el Ecuador. En C. Arcos y B. Espinosa (coords.), Desafíos para la educación en el Ecuador: Calidad y equidad (pp. 227-274). Flacso Ecuador. https://bit.ly/3ExmfXt
Sarlo, B. (1991) Literatura e historia. Boletín de Historia Social Europea, 3, 25-36. https://bit.ly/3VgP0OW
Sartre, J. (1960). Escritos sobre literatura, vol. 1. Alianza Tres Losada. https://bit.ly/3uHC1dF
Terán, R. (2015). La escolarización de la vida: El esfuerzo de construcción de la modernidad educativa en el Ecuador (1821-1921) [tesis doctoral]. Universidad Nacional de Educación a Distancia, España. https://bit.ly/3UZxS0k
Unesco (2013). Tercer Estudio Regional, Comparativo y Explicativo (TERCE) 2013. Administración Nacional de Educación Pública. https://bit.ly/3ESLIfa
Valencia, Hernando. (1977). La mayoría de edad. En C. Fernández Moreno (coord.), América Latina en su literatura (pp. 121-138). Siglo XXI / Unesco. https://bit.ly/3Gza0fH
Vázquez, M. (2015). La calidad de la educación: Reformas educativas y control social en América Latina. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, 60, 93-124. https://bit.ly/3ADaZro DOI: https://doi.org/10.1016/j.larev.2014.10.001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luis Alberto Rengifo Vásconez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.