Disputes around the closure of the Río Cenepa community school —Tauri, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.10

Keywords:

Disputes, Community schools, EG model, Tauri

Abstract

This research answers the question: What are the disputes surrounding the closure of the Río Cenepa de Tauri community school? It is based on the postulates of the EG model of Thévenot and Boltanski and applies a qualitative methodology through three information gathering techniques: documentary research, participant observation and in-depth interviews. The article introduces the Plan for the Reordering of the Educational Offer and the closure of community schools in Ecuador, and specifies the findings on the disputes of the actors regarding the closure of the school. The initial situation, the disputes, the tests and the agreements are the categories of analysis identified in the process of closing the Río Cenepa school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Belén Cevallos Enríquez, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales - Sede Ecuador. Quito, Ecuador.

Master in Public Policies, FLACSO Ecuador. Higher Diploma in University Teaching, CLACSO. Degree in Social Communication with an emphasis on Organizational Communication, Central University of Ecuador. Investigative interests in the fields of Education, Educational Management, and Educational Policy.

References

Alonso, L. (1998). Sujeto y discurso: El lugar de la entrevista abierta en las prácticas de la sociología cualitativa. En La mirada cualitativa en sociología (pp. 67-88). Fundamentos.

Ander-Egg, E. (2014). Aprender a investigar: Nociones Básicas para la investigación social. CIDUNAE-Servilibro.

Boltanski, L. (1990). El amor y la justicia como competencias: tres ensayos de sociología de la acción. Amorrortu Editore.

Boltanski, L. (2014). De la crítica: Compendio de sociología de la emancipación. Akal.

Boltanski, L. & Thévenot, L. (1991). De la justification: Les économies de la grandeur. Éditions Gallimard.

Boltanski, L. & Thévenot, L. (1999). The Sociology of Critical Capacity. European Journal of Social Theory, 2 (3), 359-377. doi:10.1177%2F136843199002003010

Cárdenas, S. (2019). Aprendiendo las letras del poder: Estado y experiencia escolar intercultural bilingüe en Otavalo (Ecuador). ELAD-SILDA, 3, 1-25. doi:10.35562/elad-silda.613

Chunchi recupera su escuela luego de 6 años. (2019, 7 de febrero). El Telégrafo.

Educación Ecuador. (8 de febrero de 2019a). Intervención de Milton Luna en la Apertura de la escuela de Educación Básica Rio Cenepa [Video]. Youtube.

Educación Ecuador. (21 de febrero de 2019b). Intervención Milton Luna Análisis de Reordenamiento Educativo en las Comunidades Indígenas FL [Video]. Youtube.

Izcara, S. & Andrade, K. (2003). La entrevista en profundidad: teoría y práctica. Universidad Autónoma de Tamaulipas.

Las clases en la escuela de Chunchi vuelven después de cuatro años. (2019, 6 de febrero). El Comercio.

Lenin Moreno anuncia reapertura de escuelas rurales que cerró el gobierno anterior. (2019, 30 de enero). El Universo.

Martínez, C. (2016). El desmantelamiento del Estado multicultural en el Ecuador. Ecuador Debate, 89, 35-50.

Mena, M. S., & Terán, R. (2014). Implicaciones educativas y socio-culturales del modelo de territorialización y circuitos escolares en las redes históricas del Sistema de Educación Indígena de Cotopaxi [Informe de Investigación]. Universidad Andina Simón Bolívar, sede Ecuador.

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2013a). Optimización de la infraestructura educativa y lanzamiento del Geoportal [Documento en línea].

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2013b). Instructivo de navegación y consulta del GeoPortal educativo. MINEDUC.

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2013c). Fortalecimiento de la Oferta Educativa. MINEDUC.

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2013d). Guía Metodológica para el Reordenamiento de la Oferta Educativa. MINEDUC.

Presidencia de la República del Ecuador. (2015). Inauguración de la Unidad Educativa del Milenio “Victoria Del Portete [Documento en línea].

Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco, 18 (52), 39-49.

Secretaría General de Comunicación Ecuador. (30 de enero de 2019). Mensaje Presidencial. Miércoles, 30 de enero de 2019 [Video]. Youtube.

Torres, M. (2013, octubre 15). Adiós a las escuelas comunitarias y alternativas [Entrada de blog]. Otra Educación.

Valles, M. (2009). Entrevistas cualitativas. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Zacarías, E. (2009). La entrevista en profundidad en los procesos de investigación social. La Universidad, (8), 75-95.

Published

2021-10-08

How to Cite

Cevallos Enríquez, M. B. (2021). Disputes around the closure of the Río Cenepa community school —Tauri, Ecuador. Andean Journal of Education, 4(2), 83–92. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.10
Métricas alternativas