Continuing education, lifelong education and lifelong learning: conceptual coincidences and divergencies
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.8Keywords:
Lifelong learning, Lifelong learning, Continuous learningAbstract
Continuing education (CE), lifelong education (LLE) and lifelong learning (LLL) are concepts that are often used in an undifferentiated way to refer to learning experiences that happen in a continued way. These concepts share characteristics and attributes that bring them together conceptually. However, each of them is determined by a series of historical and representational conditions that make them unique. Therefore, it is necessary to analyze each term to recognize their philosophical, semantic, technical and operational coincidences and differences. Regarding the methodology, it is a qualitative research following a documentary approach. 21 indexed articles from Redalyc, Scielo and ERIC repositories were processed, in these articles the concepts of CE, LLE and LLL are defined or explained in depth. The categories of analysis were historical origin of the concept, conceptual construction, integration, potential, obligation, learning content, development of autonomy, temporality, spatiality, role of the learner and objectives of each learning scheme. It was found that there are a series of similarities such as the idea of continuity and professional development. Regarding the differences, the most relevant were the synchronicity and diachrony of the learning moments, as well as their intentionality and the actors involved.
Downloads
References
Agyepong, E. B., & Okyere, E. D. (2018). Analysis of the Concept Continuing Education in Nursing Education. Journal of Education and Educational Development, 5 (1), 96-107. doi:10.22555/joeed.v5i1.1598
Andrade Paco, J., Nava Ortega, M. J., & Valverde Núñez, J. (2009). La educación continua como proceso de formación académica en los alumnos egresados de las instituciones de educación superior en el estado de Sonora (México). Contabilidad y Negocios, 4(8),57-62.
Ates, H., & Alsal, K. (2012). The importance of lifelong learning has been increasing. Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, 4092-4096. doi:10.1016/j.sbspro.2012.06.205
Barrios Fernández, L. A., & De la Cruz Capote, B. M. (2006). Reflexiones sobre la formación de conceptos. Varona, (43),30-33.
Belando Montoro, M. R. (2017). Aprendizaje a lo largo de la vida. Concepto y componentes. Revista Iberoamericana de Educación, 75, (1), 219-234. doi:10.35362/rie7501255
Beltrán Llavador, J. (2015). Educación a lo largo de la vida: un horizonte de sentido. Sinéctica, (45), 01-11.
Calderón López Velarde, J. (2016). ¿Educación o aprendizaje a lo largo de la vida? Revista Interamericana de Educación de Adultos, 38(1),1-6.
Dávila Heitmann, D. (2013). “Aprendizaje a lo largo de la vida”. Antecedentes y desafíos para la universidad de hoy. Ciencia y Cultura, (30), 87-101.
Delors, J. (1996). La educación: Encierra un tesoro. UNESCO.
Díaz, J. R. (2002). Los mapas conceptuales como estrategia de enseñanza y aprendizaje en la educación básica - propuesta didáctica en construcción. Educere, 6 (18),194-203.
Faure, E. (1973). Aprender a ser: La educación del futuro. Alianza Editorial.
Feijó de Andrade, I. C., & Patrício de Arruda, M. (2014). Educación permanente y continua en una perspectiva de integridad del ser. Alteridad, 9 (2),142-150. doi:10.17163/alt.v9n2.2014.05
Hernández Pina, F., Martínez Clares, P., Martínez Juárez, M., & Monroy Hernández, F. (2009). Aprendizaje y Competencias. Una nueva mirada. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20(3),312-319. doi:10.5944/reop.vol.20.num.3.2009.11505
Ibatova, A. Z., Ippolitova, N. V., Mukhametgaliyeva, S., Rodionova, A. E., Yagafarova, K. N., & Ikonnikova, L. N. (2016). Lifelong Professional Education in the Russian Federation: Personal Aspect. International Journal of Environmental and Science Education, 11 (16), 9426-9436.
Johnson, A. (2014). Authenticity and Self-Cultivation as Learning to Be: The Hermeneutics of Lifelong Education. Philosophical Studies in Education, 45, 66-73.
Kaplan, A. (2016). Lifelong Learning: Conclusions from a Literature Review. International Online Journal of Primary Education, 5 (2), 43-50.
Karacabey, M. F., & Bozkus, K. (2019). The Effect of Psychological Factors on Syrian Refugees’ Participation in Lifelong Education. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(1) 138-144. doi:10.11591/ijere.v8i1.16557
Laal, M., Laal, A., & Aliramaei, A. (2014). Continuing Education; Lifelong Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 4052-4056. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.889
Medina Ferrer, B., Llorent García, V. J., & Llorent Bedmar, V. (2013). Evolución y concepto de la educación permanente en España. Revista de Ciencias Sociales, 19 (3),511-522.
Palacio, C. A. (2014). La importancia de la educación continua. Revista Colombiana de Psiquiatría, 43(1),1. doi:10.1016/S0034-7450(14)70035-6
Peña Vera, T., & Pirela Morillo, J. (2007). La complejidad del análisis documental. Información, cultura y sociedad, (16),55-81.
Pérez de Maza, T. (2000). Educación permanente y educación continua: más que una diferenciación terminológica [Documento en línea].
Prestes, E. M., & Diniz, A. V. (2015). Educación y aprendizaje a lo largo de la vida: los adultos y la enseñanza superior. Sinéctica, (45), 1-20.
Rodríguez Carrillo, M., & Urbay Rodríguez, M. (2015). La formación continua del profesor en la universidad cubana actual. Gaceta Médica Espirituana, 17 (3), 214-222.
Sabán Vera, C. (2010). Educación permanente y aprendizaje permanente: dos modelos teórico-aplicativos diferentes. Revista iberoamericana de educación. 52 (1), 203-230. doi:10.35362/rie520617
Santiago García, R., & Nájera Utrilla, J. O. (2014). Retos de la educación continua en la formación de formadores en México. Atenas, 4 (28),23-34.
Sardinha Peixoto, L., Cuzatis Gonçalves, L., Dutra Da Costa, T., Tavares, C. M., Dantas Cavalcanti, A., & Antunes Cortez, E. (2013). Educación permanente, continuada y de servicio: desvelando sus conceptos. Enfermería Global, 12(29), 307-322.
Smitter, Y. (2006). Hacia una perspectiva sistémica de la educación no formal. Laurus, 12 (22),241-256.
Tezer, M., & Aynas, N. (2018). The Effect of University Education on Lifelong Learning Tendency. Cypriot Journal of Educational Sciences, 13 (1), 66-80. doi:10.18844/cjes.v13i1.3370
Tünnermann, C. (2010). La educación permanente y su impacto en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1 (1),120-133. doi:10.22201/iisue.20072872e.2010.1.19