Educational experience of the Pharmacognosy course in the context of the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.5Keywords:
Virtuality, Teaching-learning, Pandemic, PharmacognosyAbstract
The Covid-19 pandemic has impacted on different educational levels, including university. In this sense, the contents of the classrooms (seminars and practical works) of Pharmacognosy, subject of the eighth semester of Pharmacy studies of the University of Buenos Aires, were adapted to the virtual instance. At the same time, various strategies and the implementation of tools were used to promote communication, active participation of students, understanding of the contents and collaborative work. The results obtained, referring to the implementation of platforms and resources on the issues of extractive processes and phytochemical groups I, are encouraging and demonstrate the interest and participation of the students contributing to the teaching-learning process in the virtual instance.
Downloads
References
Alcibar, M. F., Monroy, A., & Jiménez, M., (2018). Impacto y aprovechamiento de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la Educación Superior. Información Tecnológica, 29(5), 101-110. doi:10.4067/S0718-07642018000500101
Astur, A., Flores, E., Isasmendi, G., Jakubowicz, F., Larrea, M., Lepore, E., Merega, M., Pazos, N., & Puppo, C. (2020). Políticas de Educación Superior en la pandemia: repertorios para la contingencia. Integración y Conocimiento, 9(2), 131-147.
Barberá, E., & Badia, A. (2005). Hacia el aula virtual: actividades de enseñanza y aprendizaje en la red. Revista Iberoamericana de Educación, 36(9), 1-22. doi:10.35362/rie3692769
Barriga, P., & Andrade, J. (2012). Herramientas digitales para la construcción de conocimiento. Sistemas y Telemática, 10(22), 115-124. doi:10.18046/syt.v10i22.1267
Cataldi, Z. Lage, F., & Cabero, J. (2010). La promoción de competencias en el trabajo grupal con base en tecnologías informáticas y sus implicancias didácticas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (37), 209-224.
Chaparro Huauya, B. L. (2021). Las nuevas prácticas digitales de docentes de cursos artísticos en la educación superior en Latinoamérica a raíz de la pandemia COVID-19. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 1(2), 29–40. doi:10.51660/ripie.v1i2.36
Consejo Interuniversitario Nacional (8 de abril 2021). Las universidades argentinas frente a la pnademia del COVID 19. Noticias, CIN.
Crosetti, C., Caggiano, C. G., & Casella, M. L. (2021). La importancia de los recursos virtuales en épocas de pandemia. El curso de Química Analítica I de la UNNOBA como caso de estudio. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 83-92. doi:10.24215/18509959.28.e10
Díaz Durán M. E., & Svetlichich Duque M. (2013). Herramientas para la Educación Virtual. XXX Conferencia Interamericana de contabilidad. 1-3 de diciembre de 2013, Punta del Este, Uruguay.
Galindo González, L. (Coord.) (2015). El aprendizaje colaborativo en ambientes virtuales. Editorial Centro de estudios e investigaciones para el desarrollo docente.
García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A. (2007). Herramientas tecnológicas para mejorar la docencia universitaria. una reflexión desde la experiencia y la investigación. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(2), 125-148. doi:10.5944/ried.2.10.996
Gonzalez, E. (2020). Innovar enseñando: la educación del futuro. Las TICs como factor motivador en la enseñanza. Innovación Educativa y Metodologías Docentes, (21), 11-23. doi:10.24310/REJIE.2020.v0i21.7530
Hill, L. (2020). Mentimeter: A Tool for Actively Engaging Large Lecture Cohorts. Academy of Management Learning and Education, 19(2). doi:10.5465/amle.2019.0129
Humanante Ramos, P. R. (2013). Entornos Personales de Aprendizaje y Aulas Virtuales: una Experiencia con Estudiantes Universitarios. VAEP-RITA, 1(4), 211-217.
Iglesias Martínez, M. J., Lozano Cabezas, I., & Martínez Ruiz, M. A. (2013). La utilización de herramientas digitales en el desarrollo del aprendizaje colaborativo: análisis de una experiencia en Educación Superior. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 333-351. doi:10.4995/redu.2013.5579
Indio Toala, J. M., León Tigua, M. X., López Farfán, F. A., & Muñiz Jaime, L. P. (2021). Educación virtual una alternativa en la educación superior ante la pandemia del COVID-19 en Manabí: educación virtual una alternativa en la educación superior ante la pandemia. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(1), 1-14. doi:10.47230/unesum-ciencias.v5.n1.2021.328
Mayhew, E., Davies, M., Millmore, A., Thompson, L., & Pena, A. (2020). The impact of audience response platform Mentimeter on the student and staff learning experience. Research in Learning Technology, (28), 1-16. doi:10.25304/rlt.v28.2397
Mesia Maravi, R. (2010). El empleo didáctico de las diapositivas en PowerPoint. Investigación educativa, 14(26), 161-171.
Miguel Román, J. A. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50, 13-40. doi:10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
Mondéjar, J. A., Mondéjar Jiménez, J., & Vargas Vargas, M. (2007). Docencia virtual en universidades presenciales: experiencia en la Universidad de Castilla-La Mancha. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(2), 207-228. doi:10.5944/ried.2.10.1000
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2021). La educación en América Latina y el Caribe ante la COVID-19 [Página web]. UNESCO Santiago.
Pérez, R., Llinares, A., Murga, C., & Asensio, M. (30 de julio, 2020). La educación superior en los tiempos del “COVID-2020”. Si algo hemos aprendido, ¡habrá que aplicarlo! Universidad. Una conversación pública sobre la universidad. El blog de Studia XXI.
Pérez Rodríguez, N. (2020). Hacia una metodología participativa en la enseñanza de las ciencias sociales una experiencia de aula con herramientas digitales. En E. Colomo Magaña, E. Sánchez Rivas, J. Ruiz Palmero & J. Sánchez Rodríguez (Coords.), La tecnología como eje del cambio metodológico (pp. 40-42). Universidad de Málaga
Pidone, C. L. (2020). Implementación de un aula virtual para el desarrollo del curso semipresencial diagnóstico veterinario de enfermedades infecciosas [Trabajo final de postgrado]. Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Ciencias Agropecuarias, Especialización en Tecnologías Multimedia para Desarrollos Educativos.
Pitarch, A., (2020). Uso de formularios de Google para reforzar el aprendizaje del alumnado universitario. 4th International Virtual Conference on Educational Research and Innovation. 23-24 de Septiembre, 2020, Madrid.
Portillo Peñuelas, S., Castellanos Pierra, L., Reynoso Gonzaléz, O., & Gavotto Nogales, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 8(SPE3), e589. doi:10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589
Sans, A. (2009). Las redes sociales como herramientas para el aprendizaje colaborativo: Una Experiencia con Facebook. Re-Presentaciones: Periodismo, Comunicación y Sociedad, (5), 48-63.
Vargas-Murrillo, G. (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas en educación superior. Cuadernos Hospital de Clínicas, 60(1), 88-94.