Transmedia PBL applied to the Communication in organizations subject
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.3Keywords:
Comunicación Organizacional, Narrativa transmedia, Aprendizaje Basados en Proyectos, Plataformas digitales, Convergencia mediáticaAbstract
The improvement of digital devices has caused various sectors to enter into tension and crisis. One of them is the higher education sector in the branch of communication in organizations. Reality demands the understanding and practice of more interactive communication, while in the classroom, we continue to talk about models that are far from reality. In this framework, the objective of this work is to analyze the effects of an education strategy that we have called ABP Transmedia. The study’s methodology is mixed and is part of action research. The insertion of the story in the organizational communication subject energizes the class and develops skills such as collaborative work and problem-solving. However, limitations in production and participation are identified.
Downloads
References
Aljure, A. (2015). El plan estratégico de comunicación. Editorial UOC.
Amador, J. C. (2010). Mutaciones de la subjetividad en la comunicación digital interactiva. Consideraciones en torno al acontecimiento en los nativos digitales. Signo y Pensamiento, 29(57), 142-161.
Camacho, M., & Segarra, M. (2019). La narrativa transmedia aplicada a la comunicación corporativa. Revista de Comunicación, 18(2), 225-245. doi:10.26441/RC18.2-2019-A11
Díaz, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw Hill.
Farinango, L. (2018). Narrativas transmedia en la enseñanza de la comunicación organizacional . En J. Segarra, T. Hidalgo, & R. Rodríguez, Actas de las Jornadas Científicas Internacionales sobre Análisis del discurso en un entorno transmedia (págs. 63-74). Universidad de Alicante, España. doi:10.14198/MEDCOM/2017/11_cmd
Farinango, L. (2020). La narrativa transmedia en la comunicación organizacional. En M. E. Porém, J. Hidalgo, & J. Yaguache, Inovaçoes em relaçoes públicas e comunicaçao estrategica (págs. 58-79). RIA.
Ferrés, J. (2014). Pantallas y el cerebro emocional. Gedisa.
Fontán, C. (2016). Propuesta de modelo para la construcción de la estrategia de narrativa corporativa [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. E-Prints: 44263.
García, J. (2009). La comunicación ante la convergencia digital: algunas fortalezas y debilidades. Signo y Pensamiento, 28(54),102-113.
Gutiérrez, L. (2012). Conectivismo como teoría de aprendizaje: conceptos, ideas, y posibles limitaciones. Revista Educación y Tecnología, 1, 111-122.
Hjarvard, S. (2016). Mediatización: lógica mediática de las dinámicas cambiantes de la interacción social. La Trama de la Comunicación, 20(1), 235-252. doi:10.35305/lt.v20i1.572
Irigaray, F., & Lovato, A. (2015). Producciones transmedia de no ficción: análisis, experiencias y tecnologías. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. Paidós.
Levis, D. (2014). La pantalla ubicua. La Crujía.
Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios. Paidós.
McQuail, D. (2005). McQuail´s Mass Communication Theory. Sage Publications.
Moreno, M. (2014). La construcción del ser en la educación: una mirada desde el constructivismo. Shopia, 17, 193-209. doi: 10.17163/soph.n17.2014.10
Ortiz, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Shopia, 19, 93-110. doi:10.17163/soph.n19.2015.04
Postman, N. (2015). El humanismo de la ecología de los medios. En C. Scolari, Ecología de los medios. Entornos, evoluciones e interpretaciones (pp. 97-107). Gedisa.
Ramírez, M. (2017). Estrategias didácticas en el aula para la enseñanza de la asignatura de comunicación organizacional de ciencias sociales y comunicación (caso: Universidad Internacional del Ecuador) [tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio PUCE: 14310.
Rodríguez, S., Herráiz, N., Prieto, M., Martínez, M., Picazo, M., Castro. I., & Bernal, S. (2010). Investigación Acción. En J. Murillo, Métodos de investigación en Educación Especial. Universidad Autónoma de Madrid.
Rodríguez-Palmero, M. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 3(1), 29-50.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital. Gedisa.
Scolari, C. (2013). Narrativas Transmedia. Deusto
Silva, M. (2005). Educación interactiva: Enseñanza y aprendizaje presencial y on-line. Gedisa.