Project work in Compulsory Secondary Education. An experience from the English Department: My Experience Abroad

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2020.2.3.5

Keywords:

Project-Based Learning, Interdisciplinarity, Secondary Education, Heritage Education, English Language

Abstract

El Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) en el marco de la Enseñanza Secundaria Obligatoria (ESO) presenta nuevos retos a diferencia de otros modelos educativos como el tradicional. Se trata de un enfoque de carácter práctico en el que el alumnado se convierte en el principal protagonista del proceso enseñanza-aprendizaje, fomentando un aprendizaje significativo. En este trabajo se presenta una experiencia educativa basada en el ABP bajo el título “Tres visiones, tres generaciones” realizada en un Instituto público de enseñanza secundaria de la provincia de Sevilla (España). En dicho proyecto se trabaja desde diferentes áreas de conocimiento de forma interdisciplinar con el objetivo de mejorar la visión del alumnado de su entorno socio-cultural a partir de la visión temporal que ofrecen los familiares de los alumnos desde una perspectiva educativa patrimonial. La experiencia se centra, particularmente, en la propuesta del Departamento de Lengua Inglesa, “My experience abroad”. Los resultados nos muestran la buena acogida del proyecto por parte de los agentes educativos implicados, los docentes, familias, estudiantes e incluso la dimensión social que alcanza en la población. Asimismo, la experiencia también pretende mostrar las dificultades y obstáculos que conlleva este tipo de trabajos en los actuales centros educativos españoles.

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Author Biographies

Manuel Daza Navarro, IES Federico García Lorca. La Puebla de Cazalla, Spain.

Teacher at the Ministry of Education of the Junta de Andalucía. Teacher of the English language department in Compulsory Secondary Education, Baccalaureate, and Basic Professional Training.

Hortensia Morón Monge, University of Seville. Seville, Spain.

Assistant Professor at the Faculty of Educational Sciences of the Department of Didactics of Experimental Sciences and Social Studies at the University of Seville. Teacher of the Degree of Primary and Initial Education and the Master of Secondary Education specializing in Biology & Geology. Currently, a member of the research group Future Teacher Training of Elementary Levels in Science Processes and Didactics (EDU2017-82505-P). Current research on Education for sustainability, Environmental heritage, Teaching outside the classroom, and School inquiry in teacher training.

Paula Daza Navarro, University of Seville. Seville, Spain.

Professor of the Department of Cell Biology at the University of Seville. Teacher at the Faculty of Biology, in the degrees of Biology and Biochemistry; at the Faculty of Educational Sciences, in the degree of Primary Education and the Master of Physical Activity and quality of life in adults; and at the High School of Computer Engineering, in the degree of Health Engineering.

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Published

2020-10-09

How to Cite

Daza Navarro, M., Morón Monge, H. ., & Daza Navarro, . P. (2020). Project work in Compulsory Secondary Education. An experience from the English Department: My Experience Abroad. Andean Journal of Education, 3(2), 32–40. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.2.3.5
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