Communication Plan to Strengthen the Kitu Kara Identity of the Llano Grande Commune
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312514.2024.9.4Keywords:
Strategic communication, enactive strategic communication, cultural identity, communication plan, Kitu Kara communityAbstract
From a communication proposal, an attempt was made to develop a Strategic Communication Plan to strengthen the Kitu Kara identity in the Llano Grande commune, using a methodology, Enactive Research in Communication (IEC), which allowed us to recognize and rediscover fluidity and living memory. Thus, the proposal focuses on strengthening identity through communication
activities that allow the promotion of their cultural heritage and the construction of a collective narrative that reflects their values and aspirations. The Communication Plan is divided into three: the strategies phase, in which the origins and challenges of the Llano Grande Commune are analyzed, discussing the categories of strategic communication, enactive strategic communication, identity and culture and strategic communication to strengthen identity; the diagnosis phase, where the communication problems are identified through matrices; and the Plan phase, in which the actions and tactics are designed to achieve the proposed objectives.
Downloads
References
Araiza, Verónica, Alejandra Araiza y Uriel Medécigo. 2020. “Cultura: Un asunto de información y comunicación”. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas 25 (51): 63-82. https://tinyurl.com/msfjfp6t.
Castells, Manuel. 1997. La era de la información. Vol. 1: Economía, sociedad y cultura. La sociedad red. Madrid: Alianza Editorial.
Contreras, Adalid. 2014. Sentipensamientos: De la comunicación-desarrollo a la comunicación para el vivir bien. Quito: UASB-E / La Tierra.
Cordero, Lisandra. 2018. “La comunicación como proceso cultural: Pistas para el análisis”. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América 6 (3). https://tinyurl.com/5xd2vr8r.
Galindo, Jesús. 2015. “Comunicología e ingeniería en comunicación social del conflicto y la articulación: Apuntes para un programa de trabajo en Comuniconomía de la Comunicación Estratégica”. En Ingeniería en comunicación social y comunicación estratégica, coordinado por Jesús Galindo y Octavio Islas, 31-62. Tenerife, ES: Sociedad Latina de Comunicación Social. https://doi.org/10.4185/CAC75.
Grimson, Alejandro. 2001. Interculturalidad y comunicación. Bogotá: Norma.
Guerrero, Patricio. 2002. La cultura: Estrategias conceptuales para entender la identidad, la diversidad, la alteridad y la diferencia. Quito: Abya-Yala.
Kowii, Ariruma. 2005. “Barbarie, civilizaciones e interculturalidad”. En Pensamiento crítico y matriz (de)colonial: Reflexiones latinoamericanas, editado por Catherine Walsh, 277-96. Quito: UASB-E /Abya-Yala. https://tinyurl.com/a7nhctx5.
Massoni, Sandra. 2003. “Estrategias de comunicación: Un modelo de abordaje de la dimensión comunicacional para el desarrollo sostenible entendido como cambio social conversacional”. Temas y Debates.
Revista Universitaria de Ciencias Sociales 8. https://tinyurl.com/jmzz25x2.
—. 2008. “Los desafíos de la comunicación en un mundo fluido”. FISEC-Estrategias 4 (10): 45-56.
—. 2015. “Metodologías de la comunicación estratégica: Del inventario al encuentro sociocultural”. En Ingeniería en comunicación social y comunicación estratégica, coordinado por Jesús Galindo y Octavio Islas, 303-21. Tenerife, ES: Sociedad Latina de Comunicación Social. https://doi.org/10.4185/CAC75. DOI: https://doi.org/10.4185/CAC75
—. 2016. Avatares del comunicador complejo y fluido: Del perfil del comunicador social y otros devenires. Quito: CIESPAL.
—. 2019. “Teoría de la comunicación estratégica enactiva: Un aporte latinoamericano a la comunicación organizacional”. Organicom 16 (30): 52-64. https://tinyurl.com/3hdw3ppy.
Pérez, Rafael, y Sandra Massoni. 2009. Hacia una teoría general de la estrategia. Barcelona: Ariel.
Scheinsohn, Daniel. 2009. Comunicación estratégica. Buenos Aires: Granica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Uru: Revista de Comunicación y Cultura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
ASSIGNMENT OF RIGHTS, DECLARATION OF CONFLICT OF INTEREST AND DISSEMINATION
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 License, which allows sharing, adapting and attributing the work (see: Open Access Policies).
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they expressly indicate that the article was published for the first time in Uru: Revista de Comunicación y Cultura. In the case of reproduction, a note similar to the following must be included: This text was originally published in the journal Uru: Revista de Comunicación y Cultura N ° -, year of publication.
- Authors are encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal pages) in the final version published by Uru: Revista de Comunicaicón y Cultura as it may lead to a wider and faster dissemination of the published work.