Communication Plan to Strengthen the Kitu Kara Identity of the Llano Grande Commune

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312514.2024.9.4

Keywords:

Strategic communication, enactive strategic communication, cultural identity, communication plan, Kitu Kara community

Abstract

From a communication proposal, an attempt was made to develop a Strategic Communication Plan to strengthen the Kitu Kara  identity in the Llano Grande commune, using a methodology, Enactive Research in Communication (IEC), which allowed us to  recognize and rediscover fluidity and living memory. Thus, the proposal focuses on strengthening identity through communication 
activities that allow the promotion of their cultural heritage and the construction of a collective narrative that reflects their values  and aspirations. The Communication Plan is divided into three: the strategies phase, in which the origins and challenges of the Llano Grande Commune are analyzed, discussing the categories of strategic communication, enactive strategic communication, identity  and culture and strategic communication to strengthen identity; the diagnosis phase, where the communication problems are  identified through matrices; and the Plan phase, in which the actions and tactics are designed to achieve the proposed objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araiza, Verónica, Alejandra Araiza y Uriel Medécigo. 2020. “Cultura: Un asunto de información y comunicación”. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas 25 (51): 63-82. https://tinyurl.com/msfjfp6t.

Castells, Manuel. 1997. La era de la información. Vol. 1: Economía, sociedad y cultura. La sociedad red. Madrid: Alianza Editorial.

Contreras, Adalid. 2014. Sentipensamientos: De la comunicación-desarrollo a la comunicación para el vivir bien. Quito: UASB-E / La Tierra.

Cordero, Lisandra. 2018. “La comunicación como proceso cultural: Pistas para el análisis”. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América 6 (3). https://tinyurl.com/5xd2vr8r.

Galindo, Jesús. 2015. “Comunicología e ingeniería en comunicación social del conflicto y la articulación: Apuntes para un programa de trabajo en Comuniconomía de la Comunicación Estratégica”. En Ingeniería en comunicación social y comunicación estratégica, coordinado por Jesús Galindo y Octavio Islas, 31-62. Tenerife, ES: Sociedad Latina de Comunicación Social. https://doi.org/10.4185/CAC75.

Grimson, Alejandro. 2001. Interculturalidad y comunicación. Bogotá: Norma.

Guerrero, Patricio. 2002. La cultura: Estrategias conceptuales para entender la identidad, la diversidad, la alteridad y la diferencia. Quito: Abya-Yala.

Kowii, Ariruma. 2005. “Barbarie, civilizaciones e interculturalidad”. En Pensamiento crítico y matriz (de)colonial: Reflexiones latinoamericanas, editado por Catherine Walsh, 277-96. Quito: UASB-E /Abya-Yala. https://tinyurl.com/a7nhctx5.

Massoni, Sandra. 2003. “Estrategias de comunicación: Un modelo de abordaje de la dimensión comunicacional para el desarrollo sostenible entendido como cambio social conversacional”. Temas y Debates.

Revista Universitaria de Ciencias Sociales 8. https://tinyurl.com/jmzz25x2.

—. 2008. “Los desafíos de la comunicación en un mundo fluido”. FISEC-Estrategias 4 (10): 45-56.

—. 2015. “Metodologías de la comunicación estratégica: Del inventario al encuentro sociocultural”. En Ingeniería en comunicación social y comunicación estratégica, coordinado por Jesús Galindo y Octavio Islas, 303-21. Tenerife, ES: Sociedad Latina de Comunicación Social. https://doi.org/10.4185/CAC75. DOI: https://doi.org/10.4185/CAC75

—. 2016. Avatares del comunicador complejo y fluido: Del perfil del comunicador social y otros devenires. Quito: CIESPAL.

—. 2019. “Teoría de la comunicación estratégica enactiva: Un aporte latinoamericano a la comunicación organizacional”. Organicom 16 (30): 52-64. https://tinyurl.com/3hdw3ppy.

Pérez, Rafael, y Sandra Massoni. 2009. Hacia una teoría general de la estrategia. Barcelona: Ariel.

Scheinsohn, Daniel. 2009. Comunicación estratégica. Buenos Aires: Granica.

Published

2024-01-04

How to Cite

Pulupa Changoluisa, S. (2024). Communication Plan to Strengthen the Kitu Kara Identity of the Llano Grande Commune. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (9), 55–69. https://doi.org/10.32719/26312514.2024.9.4
Métricas alternativas