Transmedia Strategies to Communicate in Organizations: A Methodological Proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312514.2024.9.1

Keywords:

Transmedia narrative, organizational communication, prosumers, stories, Transmedia narrative, organizational communication, prosumers, stories

Abstract

Communication management in organizations has changed with the appearance of digital media. Within this framework, this paper seeks for the transmedia narrative to be a methodology and strategy that could be considered to plan, design and produce new communication flows within companies. The fundamental idea of this essay is to propose the use of transmedia narrative in the
field of organizational communication. This proposal that is presented has been tested and validated in the field of organizational communication teaching with interesting results, for this reason now it is desired to put a consideration to be applied to the professional field of communication. The main conclusion is that within the digital age it is necessary to try different ways of approaching communication management and one of many proposals is transmedia storytelling.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña, Fernando, y Alejandro Caloguerea. 2012. Guía para la producción y distribución de contenidos transmedia para múltiples plataformas. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Ardini, Claudia, y Alfredo Caminos, dir. 2018. Contar (las) historias: Manual para experiencias transmedia sociales. Buenos Aires: Mutual Conexión. https://tinyurl.com/49veeytn.

Bruner, Jerome. 2013. La fábrica de historias: Derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Chiavenato, Idalberto. 2009. Comportamiento organizacional: La dinámica del éxito en las organizaciones. Ciudad de México: McGraw-Hill.

Dittus, Rubén, y Consuelo Vásquez. 2016. “Abriendo la autopoiesis: Implicancias para el estudio de la comunicación organizacional”. Cinta de Moebio 56: 136-46. https://doi.org/10.4067/s0717-554x2016000200002. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-554X2016000200002

Farinango, Luis. 2021. “ABP transmedia aplicado a la asignatura de comunicación en las organizaciones”. Revista Andina de Educación 4 (2): 21-7. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.3. DOI: https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.3

—. 2022. “Sobre las competencias digitales de los estudiantes universitarios de comunicación organizacional en Quito (Ecuador): Una propuesta docente ABP transmedia”. Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, España. https://tinyurl.com/2v8yk6a8.

Fontán, Clara. 2017. “Propuesta de modelo para la construcción de la estrategia de narrativa corporativa”. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, España. https://tinyurl.com/yj4zz5fv.

Gallego, Andrés. 2011. Diseño de narrativas transmediáticas: Guía de referencia para las industrias creativas de países emergentes en el contexto de la cibercultura. Manizales, CO: Universidad de Caldas. https://tinyurl.com/277skjmf.

Garrido, Francisco, Gerald Goldhaber y Linda Putnam. 2022. Fundamentos de la comunicación organizacional. Madrid: Organizational Communication Global Network.

Greimas, Algirdas. 1970. “Elementos para una teoría de la interpretación del relato mítico”. En Análisis estructural del relato, de Roland Barthes, Algirdas Greimas, Claude Bremond, Jules Gritti, Violette Morin, Christian Metz, Tzvetan Todorov y Gérard Genette, 45-86. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.

Jenkins, Henry. 2008. Convergence Culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Lovato, Anahí. 2017. “Guion y diseño de contenidos para la postconvergencia”. En ¡Sonríe, te están puntuando!: Narrativa digital interactiva en la era de Black Mirror, coordinado por Roberto Aparici y David García Marín, 165-80. Barcelona: Gedisa.

Molina, Carlos. 2017. “Hacia una comunicación corporativa transmedia”. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación 14: 259-65. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.15. DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.15

Mut, Magdalena, y Susana Miquel. 2019. “La narrativa transmedia aplicada a la comunicación corporativa”. Revista de Comunicación 18 (2): 225-44. https://doi.org/10.26441/rc18.2-2019-a11. DOI: https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A11

Pratten, Robert. 2015. Getting Started with Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners. Scotts Valley, US: CreateSpace Independent Publishing Platform. https://tinyurl.com/5dfsmunc.

Scolari, Carlos. 2013. Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Madrid: Planeta.

Toffler, Alvin. 1980. La tercera ola. Bogotá: Plaza & Janés. https://tinyurl.com/mu26ez6a.

Vargas, Diana. 2012. “Las narrativas: Evidencia cultural en la organización”. Razón y Palabra 81. https://tinyurl.com/5d6m7jdr.

Published

2024-01-05

How to Cite

Farinango, L. (2024). Transmedia Strategies to Communicate in Organizations: A Methodological Proposal. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (9), 8–20. https://doi.org/10.32719/26312514.2024.9.1
Métricas alternativas