Transmedia Strategies to Communicate in Organizations: A Methodological Proposal
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312514.2024.9.1Keywords:
Transmedia narrative, organizational communication, prosumers, stories, Transmedia narrative, organizational communication, prosumers, storiesAbstract
Communication management in organizations has changed with the appearance of digital media. Within this framework, this paper seeks for the transmedia narrative to be a methodology and strategy that could be considered to plan, design and produce new communication flows within companies. The fundamental idea of this essay is to propose the use of transmedia narrative in the
field of organizational communication. This proposal that is presented has been tested and validated in the field of organizational communication teaching with interesting results, for this reason now it is desired to put a consideration to be applied to the professional field of communication. The main conclusion is that within the digital age it is necessary to try different ways of approaching communication management and one of many proposals is transmedia storytelling.
Downloads
References
Acuña, Fernando, y Alejandro Caloguerea. 2012. Guía para la producción y distribución de contenidos transmedia para múltiples plataformas. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.
Ardini, Claudia, y Alfredo Caminos, dir. 2018. Contar (las) historias: Manual para experiencias transmedia sociales. Buenos Aires: Mutual Conexión. https://tinyurl.com/49veeytn.
Bruner, Jerome. 2013. La fábrica de historias: Derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Chiavenato, Idalberto. 2009. Comportamiento organizacional: La dinámica del éxito en las organizaciones. Ciudad de México: McGraw-Hill.
Dittus, Rubén, y Consuelo Vásquez. 2016. “Abriendo la autopoiesis: Implicancias para el estudio de la comunicación organizacional”. Cinta de Moebio 56: 136-46. https://doi.org/10.4067/s0717-554x2016000200002. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-554X2016000200002
Farinango, Luis. 2021. “ABP transmedia aplicado a la asignatura de comunicación en las organizaciones”. Revista Andina de Educación 4 (2): 21-7. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.3. DOI: https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.3
—. 2022. “Sobre las competencias digitales de los estudiantes universitarios de comunicación organizacional en Quito (Ecuador): Una propuesta docente ABP transmedia”. Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, España. https://tinyurl.com/2v8yk6a8.
Fontán, Clara. 2017. “Propuesta de modelo para la construcción de la estrategia de narrativa corporativa”. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, España. https://tinyurl.com/yj4zz5fv.
Gallego, Andrés. 2011. Diseño de narrativas transmediáticas: Guía de referencia para las industrias creativas de países emergentes en el contexto de la cibercultura. Manizales, CO: Universidad de Caldas. https://tinyurl.com/277skjmf.
Garrido, Francisco, Gerald Goldhaber y Linda Putnam. 2022. Fundamentos de la comunicación organizacional. Madrid: Organizational Communication Global Network.
Greimas, Algirdas. 1970. “Elementos para una teoría de la interpretación del relato mítico”. En Análisis estructural del relato, de Roland Barthes, Algirdas Greimas, Claude Bremond, Jules Gritti, Violette Morin, Christian Metz, Tzvetan Todorov y Gérard Genette, 45-86. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
Jenkins, Henry. 2008. Convergence Culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Lovato, Anahí. 2017. “Guion y diseño de contenidos para la postconvergencia”. En ¡Sonríe, te están puntuando!: Narrativa digital interactiva en la era de Black Mirror, coordinado por Roberto Aparici y David García Marín, 165-80. Barcelona: Gedisa.
Molina, Carlos. 2017. “Hacia una comunicación corporativa transmedia”. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación 14: 259-65. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.15. DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.15
Mut, Magdalena, y Susana Miquel. 2019. “La narrativa transmedia aplicada a la comunicación corporativa”. Revista de Comunicación 18 (2): 225-44. https://doi.org/10.26441/rc18.2-2019-a11. DOI: https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A11
Pratten, Robert. 2015. Getting Started with Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners. Scotts Valley, US: CreateSpace Independent Publishing Platform. https://tinyurl.com/5dfsmunc.
Scolari, Carlos. 2013. Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Madrid: Planeta.
Toffler, Alvin. 1980. La tercera ola. Bogotá: Plaza & Janés. https://tinyurl.com/mu26ez6a.
Vargas, Diana. 2012. “Las narrativas: Evidencia cultural en la organización”. Razón y Palabra 81. https://tinyurl.com/5d6m7jdr.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Uru: Revista de Comunicación y Cultura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
ASSIGNMENT OF RIGHTS, DECLARATION OF CONFLICT OF INTEREST AND DISSEMINATION
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 License, which allows sharing, adapting and attributing the work (see: Open Access Policies).
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they expressly indicate that the article was published for the first time in Uru: Revista de Comunicación y Cultura. In the case of reproduction, a note similar to the following must be included: This text was originally published in the journal Uru: Revista de Comunicación y Cultura N ° -, year of publication.
- Authors are encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal pages) in the final version published by Uru: Revista de Comunicaicón y Cultura as it may lead to a wider and faster dissemination of the published work.