Transformations of the Press Discourse on Facebook: The @clarincom and @lanacion’s Posts in the Period 2016-2017

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312514.2023.7.2

Keywords:

facebook, press, discourses, semiodata, media platforms, posts

Abstract

This article is based on an investigation that inquires how the Argentine newspapers Clarín and La Nación enunciate in their official Facebook accounts, what kind of bond they propose there to their readers-users-followers, and how this has been transformed over the years. From the mid-20th century until the early 1990s, the general information press experienced a period of considerable stability that was interrupted by the development of the WWW. After the forced landing of their online versions, and almost without interruption, we have witnessed the transitions that these media have had to face to adapt and contain a reading public that currently focuses its attention on a variety of media platforms. Situated within this framework, the period between January 1, 2016 and December 31, 2017 is addressed here, in terms of both the number, type and frequency of posts according to time slot, as well as the configurations of the text of the post in relation to the title of the link to the news -frequently published on the media’s website. All the findings presented are the product of an interdisciplinary study that combines socio-semiotic analysis with the use of computational tools and methods that allow the collection, processing and visualization of a massive amount of data and metadata from the platform in question.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, Marina, Silvia Demirdjian y Agustina Lassi. 2020. “El framing de campaña: Las elecciones presidenciales de 2015 en la prensa de referencia argentina”. RiHumSo 18: 3-27. https://bit.ly/3UgsS6Q. DOI: https://doi.org/10.54789/rihumso.20.9.18.1

Aldas, Joaquín, y Ezequiel Uriel. 2017. Análisis multivariante aplicado con R. Madrid: Paraninfo. https://bit.ly/3h1p4bd.

Alves, Marcelo, Diógenes Lycarião y Jakson de Aquino. 2018. “The Virtuous Cycle of News Sharing on Facebook: Effects of Platform Affordances and Journalistic Routines on News Sharing”. New Media & Society 21 (2): 398-418. https://doi.org/10.1177/1461444818797610. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444818797610

Ananny, Mike. 2016. “Networked News Time: How Slow —or Fast— Do Publics Need News to Be?”. Digital Journalism 4 (4): 414-31. http://dx.doi.org/10.1080/21670811.2015.1124728. DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1124728

D’Atri, Darío. 2015. “Clarín Web TV lanza videos en 360 grados: Mirá y navegá Buenos Aires”. Clarín. 2 de noviembre. https://bit.ly/3TW6bEW.

De Fontcuberta, Mar. 2011. La noticia: Pistas para percibir el mundo. México: Paidós. https://bit.ly/3FuPtIB.

Departamento de Sistemas de UTNFRRO. 2020. “buscarPosteosFacebook”. GitHub. 26 de julio. https://bit.ly/3DM4VPk.

—. 2021. “buscarEnPortalesDiarios”. GitHub. 23 de septiembre. https://bit.ly/3h02zDf.

Ducrot, Oswald. 2001. El decir y lo dicho. Buenos Aires: Edicial. https://bit.ly/3WksyWo.

Fernández, José Luis. 2018. Plataformas mediáticas: Elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias. Buenos Aires: La Crujía. https://bit.ly/3fsMYM7.

Genette, Gerald. 1989. Palimpsestos: La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus. https://bit.ly/3NsTPSn.

Gomis, Lorenzo. 1991. Teoría del periodismo: Cómo se forma el presente. Barcelona: Paidós. https://bit.ly/3TV81pP.

Igarza, Roberto. 2009. Burbujas de ocio: Nuevas formas de consumo cultural. Buenos Aires: La Crujía. https://bit.ly/3Wn8m62.

Marradi, Alberto, Nélida Archenti y Juan Ignacio Piovani. 2018. Manual de metodología de las ciencias sociales. Buenos Aires: Siglo XXI. https://bit.ly/3NEbCq5.

Mitchelstein, Eugenia, Mora Matassi y Pablo Boczkowski. 2016. “El medio ya no es medio ni mensaje”. Revista Anfibia. 29 de julio. https://bit.ly/3sLnfBK.

Panza, Mattía, Eugenia Mitchelstein y Pablo Boczkowski. 2019. “Política en los sitios web, entretenimiento en las redes: La agenda de los medios noticiosos en sus sitios y en Facebook y Twitter”. Revista de Comunicación 18 (1): 135-50. https://doi.org/10.26441/RC18.1-2019-A7. DOI: https://doi.org/10.26441/RC18.1-2019-A7

Raimondo, Natalia. 2012. La prensa online y su público: Un estudio de los espacios de intervención y participación del lector en Clarín y La Nación. Buenos Aires: Teseo. https://bit.ly/3NnwQYW.

—, José Rostagno y Ana Laura Cardoso. 2021. “Aplicación de técnicas de clustering para el estudio sociosemiótico sobre géneros periodísticos en fanpages de Clarín y La Nación”. Del Prudente Saber y el Máximo Posible de Sabor 14: 77-103. http://dx.doi.org/10.33255/26184141/1137. DOI: https://doi.org/10.33255/26184141/1137

—, Alejandro Sambrana y Ana Laura Cardoso. 2017. “Medios tradicionales y redes sociales en internet: Un análisis de los posteos compartidos por los diarios argentinos Clarín y La Nación en Facebook (2010-2015)”. Astrolabio 19: 32-68. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n19.17787. DOI: https://doi.org/10.55441/1668.7515.n19.17787

—, Ana Laura Cardoso, José Rostagno y Alejandro Sambrana. 2018. “El discurso de la prensa argentina en tiempos de algoritmos: Una mirada diacrónica sobre la composición de posteos en las fanpages de Clarín y La Nación”. Âncora. Revista Latino-americana de Jornalismo 5 (1): 31-59. https://bit.ly/3fjSBwl. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-375X.2018v5n1.42043

—, Ana Laura Cardoso, José Rostagno y Alejandro Sambrana. 2019. “Recursos paratextuales y paralingüísticos en las fanpages de los periódicos argentinos Clarín y La Nación: Atributos del discurso de la prensa en las redes”. Perspectivas de la Comunicación 12 (2): 245-80. https://bit.ly/3UdHEel. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48672019000200245

Retegui, Lorena. 2017. “Los procesos de organización del trabajo en la redacción de un diario: Un estudio a partir del diario La Nación, en el contexto digital (1995-2013)”. Tesis doctoral, Universidad Nacional de Quilmes, Argentina. https://bit.ly/3TXjPrq.

Valdettaro, Sandra. 2015. Epistemología de la comunicación: Una introducción crítica. Rosario, AR: Universidad Nacional de Rosario.

Verón, Eliseo. 1985. “L’analyse du ‘contrat de lecture’: Une nouvelle méthode pour les études de positionnement des supports presse”. En Les medias: Expériences, recherches actuelles, applications, editado por Emile Touati, 203-30. París: Institut de Recherches et d’Études Publicitaires. https://bit.ly/3NqusAT.

—. 1998. La semiosis social: Fragmentos de una teoría de la discursividad. Buenos Aires: Gedisa. https://bit.ly/3FR7Sj9.

—. 2004. Fragmentos de un tejido. Buenos Aires: Gedisa. https://bit.ly/3Uc5KGo.

—. 2011. Papeles en el tiempo. Buenos Aires: Paidós. https://bit.ly/3FA0gRS.

Published

2023-02-15

How to Cite

Echecopar, C., Raimondo Anselmino, N., Rostagno, J., & Cardoso, A. L. (2023). Transformations of the Press Discourse on Facebook: The @clarincom and @lanacion’s Posts in the Period 2016-2017. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (7), 21–50. https://doi.org/10.32719/26312514.2023.7.2
Métricas alternativas