The Aura in Cinema Streaming

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312514.2022.5.6

Keywords:

Streaming, viewer, cinema, time, space

Abstract

The arrival of streaming platforms marked a turning point in cinema consumption mechanisms because of the flexibility of the time-space factor. It becomes customary. However, this relationship has also been deformed as the publics conscience relocated itself. Therefore, it is likely that this new system is organic to creative processes and their reception by viewers mediated by technological devices. The present work aims to locate the new place that time and space occupy in the relationship between cinema and its audience and the presence of the aura in this transaction. To do this, a brief review of the subject-spectator will be made in the face of cinematographic practices and the codes that allow, or not, to overcome the limits of the here and now suggested by Walter Benjamin in his text “The work of art in the time of mechanical reproduction”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman, Zygmunt. 2021. “Comprar o no comprar ya no es el dilema”. Bloghemia. 6 de julio.

Benjamin, W. 1989. Discursos interrumpidos I. Buenos Aires: Taurus.

Borges, Jorge Luis. 1949. El Aleph. Buenos Aires: Losada.

Bourdieu, Pierre. 1996. Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama.

Brody, Richard. 2021. “Paul Schrader on Making and Watching Movies in the Age of Netflix”. The New Yorker. 22 de abril.

Deleuze, Gilles. 1986. La imagen tiempo: Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidós.

Deutsche Welle. 2021. “¿Vida eterna gracias al alma digital?”. Deutsche Welle. 29 de septiembre.

Heidegger, Martin. 2012. El arte y el espacio. Barcelona: Herder. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k239

Herzog, Werner. 2019. Family Romance, LLC. Estados Unidos: Skellig Rock.

Lévi-Strauss, Claude. 1978. Antropología estructural. Barcelona: Paido?s.

Marcos, Natalia. 2020. “Anatomía de una pérdida de tiempo: Así han aumentado los minutos que pasamos decidiendo qué ver”. El País. 1 de marzo.

Millán, Víctor. 2020. “Elena Neira: ‘Las Streaming Wars son fundamentalmente una guerra por los datos’”. Hipertextual. 20 de junio.

Neira, Elena. 2020. Streaming Wars: La nueva televisión. Barcelona: Libros Cúpula.

Norman, Jeremy. 2022. “George Owen Squier invents Muzak”. History of Information. Accedido 17 de abril.

Páucar, Gabriel. 2018. “El cine clásico y de autor en plataformas de streaming”. Ventana Indiscreta 20:

-61. http://dx.doi.org/10.26439/vent.indiscreta2018.n020.2688. DOI: https://doi.org/10.26439/vent.indiscreta2018.n020.2688

Scorsese, Martin. 2019. “A qué me refiero con que las películas de Marvel no son cine”. New York Times. 11 de noviembre.

Sussoni, Nicole. 2020. “La importancia del diseño sonoro cinematográfico: Una comparativa entre el cine y el streaming”. Tesis de grado, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas.

Tomalá, Catheryn. 2020. “Las narrativas interactivas: Del cine a las plataformas streaming, el caso Netflix”. Tesis de licenciatura, Universidad de las Artes, Ecuador.

Wikipedia. 2022. “Netflix”. Wikipedia. Accedido 15 de abril.

Published

2022-06-24

How to Cite

Montenegro-Sandoval, D. A. (2022). The Aura in Cinema Streaming. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (5), 85–96. https://doi.org/10.32719/26312514.2022.5.6
Métricas alternativas