History, Politics and Society on Journalistic Docuseries at Netflix Era: The Spanish Study Case about the Democratic Transition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312514.2022.5.5

Keywords:

Journalism, Netflix, docuseries, multiscreen, semiotic, history, politics, Spanish Transition

Abstract

The platforms of the Netflix era have caused a veritable tsunami in the film industry, but also in other contributors such as television and journalism. Regarding the latter, it must be said that it is undeniable that it has now lost its exclusivity as the driving force behind the creation of public opinion, since the virality of the networks has condemned the scientific method of journalism (contrasting sources, research, etc.). On the other hand, faced with the struggle of newspapers for a return to the past that is as useless as it is unfeasible, more and more young journalists are using the screens opened up by the platforms to introduce investigative journalistic and reporting products. In the case of Spain, with a very young democracy that is barely forty years old, the best journalistic works, today, of what the transition to democracy meant in the 1980s, are taking place on the platforms. We will analyse from a transversal (semiotic) perspective some of the three series: the most representative proposals and their links with recent Spanish history. Our main conclusion is that the view of the new audiovisual journalism of the Netflix era on the recent history of Spain is still very reductionist and embryonic, but promising in terms of the multiplication of screens and, therefore, the possibility of disseminating other discourses that have hitherto been minority or quasi-censored.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benavides, Wilson, y Patricio Carrera. 2021. “Periodismo, militancia y contienda política”. URU. Revista de Comunicación y Cultura 4: 98-109. https://doi.org/10.32719/26312514.2021.4.13.

Blanco Pérez, Manuel. 2020a. Cine y semiótica: La teoría del emplazamiento/desplazamiento aplicada al lenguaje cinematográfico y publicitario en la era Netflix. Salamanca, ES: Universidad de Salamanca.

—. 2020b. “Cine y semiótica transdiscursiva”. Comunicación y Sociedad 18. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7886.

—. 2020c. “Estética y contexto de los audiovisuales sobre narcotráfico en Latinoamérica en la era Netflix”. Confluenze 12 (1): 102-18. https://doi.org/10.6092/issn.2036-0967/11334.

—. 2020d. “Fotografía y contracultura en Estados Unidos y España: Orígenes e institucionalización. Particularidades en la obra de Alberto Garci?a-Alix”. IC. Revista Científica de Información y Comunicación 17: 115-42. https://icjournal-ojs.org/index.php/IC-Journal/article/view/548

Burch, Nöel. 1987. Praxis del cine. Madrid: Fundamentos.

Cadenas, Isabel. 2019. Poética de la ausencia: Formas subversivas de la memoria en la cultura visual contemporánea. Madrid: Cátedra.

Camporesi, Valeria. 2014. Pensar la historia del cine. Madrid: Cátedra.

Carrera, Pilar, y Jenaro Talens. 2018. El relato documental. Madrid: Cátedra.

Chamorro, Diana. 2019. “Lenguaje audiovisual en la cultura audiovisual: enchufe.tv y las estrategias de fidelización”. URU. Revista de Comunicación y Cultura 3: 67-82. https://doi.org/10.32719/26312514.2020.3.6.

Cipolla, Carlo. 1977. ¿Quién rompió las rejas de Monte Lupo? Buenos Aires: Muchnik.

Coelho, Ilanil, y Fernando Sossai. 2016. “Aproximac?o?es entre histo?ria pu?blica e histo?ria oral: O caso do Laborato?rio de Histo?ria Oral da Univille”. Revista Tempo e Argumento 8 (19): 96-129. https://doi.org/10.5965/2175180308192016096.

Cornelio, Elia. 2020. “Melodrama mexicano en la era de Netflix: Algoritmos para la proximidad cultural”. Comunicación y Sociedad 17. https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7481.

Diario de Almería. 2020a. “El cáñamo usado en Chernobyl se plantará en Palomares para reducir la radiactividad”. Diario de Almería. 16 de enero.

—. 2020b. “Bombas de Palomares: La radiactividad sigue en aumento”. Diario de Almería. 17 de enero. Diario de Burgos. 2020. “España deberá informar a la UE de la limpieza de Palomares”. Diario de Burgos. 10 de febrero.

Escandón, Pablo. 2020. “Propaganda y elecciones en tiempo de COVID-19: A la conquista de espacios y actores digitales”. Punto Cero 41: 9-19.

Benavides, Wilson, y Patricio Carrera. 2021. “Periodismo, militancia y contienda política”. URU. Revista de Comunicación y Cultura 4: 98-109. https://doi.org/10.32719/26312514.2021.4.13. DOI: https://doi.org/10.32719/26312514.2021.4.13

Blanco Pérez, Manuel. 2020a. Cine y semiótica: La teoría del emplazamiento/desplazamiento aplicada al lenguaje cinematográfico y publicitario en la era Netflix. Salamanca, ES: Universidad de Salamanca.

—. 2020b. “Cine y semiótica transdiscursiva”. Comunicación y Sociedad 18. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7886. DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7886

—. 2020c. “Estética y contexto de los audiovisuales sobre narcotráfico en Latinoamérica en la era Netflix”. Confluenze 12 (1): 102-18. https://doi.org/10.6092/issn.2036-0967/11334.

—. 2020d. “Fotografía y contracultura en Estados Unidos y España: Orígenes e institucionalización. Particularidades en la obra de Alberto Garci?a-Alix”. IC. Revista Científica de Información y Comunicación 17: 115-42. https://icjournal-ojs.org/index.php/IC-Journal/article/view/548

Burch, Nöel. 1987. Praxis del cine. Madrid: Fundamentos. Cadenas, Isabel. 2019. Poética de la ausencia: Formas subversivas de la memoria en la cultura visual contemporánea. Madrid: Cátedra.

Camporesi, Valeria. 2014. Pensar la historia del cine. Madrid: Cátedra.

Carrera, Pilar, y Jenaro Talens. 2018. El relato documental. Madrid: Cátedra.

Chamorro, Diana. 2019. “Lenguaje audiovisual en la cultura audiovisual: enchufe.tv y las estrategias de fidelización”. URU. Revista de Comunicación y Cultura 3: 67-82. https://doi.org/10.32719/26312514.2020.3.6. DOI: https://doi.org/10.32719/26312514.2020.3.6

Cipolla, Carlo. 1977. ¿Quién rompió las rejas de Monte Lupo? Buenos Aires: Muchnik.

Coelho, Ilanil, y Fernando Sossai. 2016. “Aproximac?o?es entre histo?ria pu?blica e histo?ria oral: O caso do Laborato?rio de Histo?ria Oral da Univille”. Revista Tempo e Argumento 8 (19): 96-129. https://doi.org/10.5965/2175180308192016096. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180308192016096

Cornelio, Elia. 2020. “Melodrama mexicano en la era de Netflix: Algoritmos para la proximidad cultural”. Comunicación y Sociedad 17. https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7481. DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7481

Diario de Almería. 2020a. “El cáñamo usado en Chernobyl se plantará en Palomares para reducir la radiactividad”. Diario de Almería. 16 de enero.

—. 2020b. “Bombas de Palomares: La radiactividad sigue en aumento”. Diario de Almería. 17 de enero. Diario de Burgos. 2020. “España deberá informar a la UE de la limpieza de Palomares”. Diario de Burgos. 10 de febrero.

Escandón, Pablo. 2020. “Propaganda y elecciones en tiempo de COVID-19: A la conquista de espacios y actores digitales”. Punto Cero 41: 9-19. DOI: https://doi.org/10.35319/puntocero.2020211

Espinosa, Francisco. 2021. Por la sagrada causa nacional: Historias de un tiempo oscuro. Madrid: Crítica.

Ginzburg, Carlo. 1981. El queso y los gusanos. Barcelona: Península.

Levi, Giovanni. 1990. La herencia inmaterial. Madrid: Nerea.

Maestre, Antonio. 2019. Franquismo S. A. Madrid: Akal.

Moine, Raphaëlle. 2002. Les genres du cinema. París: Nathan.

Ordóñez, Gonzalo. 2018. “Narrativa y narración en el relato audiovisual: Apuntes para la distinción de forma y contenido”. URU. Revista de Comunicación y Cultura 1: 102-21. DOI: https://doi.org/10.32719/26312514.2018.1.6

Preston, Paul. 2019. Un pueblo traicionado. Madrid: Debate.

Rivera, Jerónimo. 2021. El viaje sin héroe del cine colombiano. Navarra, ES: Ediciones Universidad de Navarra (EUNSA) / Universidad de la Sabana.

Rodrigo, Iván. 2016. “Credibilidad de medios y periodistas en Ecuador en el año 2015”. Razón y Palabra 20: 659-78.

Ruiz, Jesús. 2021. Papel. Madrid: Galaxia Gutenberg.

Torreiro, Casimiro. 2011. Realidad y creación en el cine de no ficción: El documental catalán contemporáneo, 1995-2010. Madrid: Cátedra.

Vidal Beneyto, José. 2006. Investidura como doctor honoris causa por la Universidad de Valencia. Valencia, ES: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valencia.

Viñas, Ángel. 2006. La soledad de la República. Madrid: Crítica.

—. 2021. El gran error de la República. Madrid: Crítica.

Published

2022-06-24

How to Cite

Blanco Pérez, M. (2022). History, Politics and Society on Journalistic Docuseries at Netflix Era: The Spanish Study Case about the Democratic Transition. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (5), 67–84. https://doi.org/10.32719/26312514.2022.5.5
Métricas alternativas