Meme, communicational product of visibilization and politic construction of imaginary in Ecuador

Authors

  • Gabriela Alexandra Celorio Moreno Universidad Andina Simón Bolívar (Quito, Ecuador)

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312514.2020.3.8

Keywords:

Digital communication, memes, social networks, Facebook, Crudo Ecuador

Abstract

The memes are communicational products that proliferate in social networks and are received by thousands of people, they are identified by their entertaining content and with innocent content, however, these devices have a lot of reception when there is a political event as in this case the Referendum 2018 in Ecuador. This research paper tries to identify how the memes help the construction of new political imaginary and how they visualize imaginary that are established in Ecuadorian society, will also focus on identifying what are the social imaginary built and visualized in two of the most visited pages in Ecuador that are Crudo Ecuador and Soy Revolución, from a specific political issue that is the Referendum 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Critchley, Simon. 2002. On Humor. Londres: Routledge.
Da Cunha, Raquel. 2007. “Memes em weblogs: proposta de uma taxonomía”. Famecos (32): 23-31. http://www.andredeak.com.br/pdf/recuero_memes.pdf
De la Torre, Carlos. 2002. “Movimientos étnicos y cultura política del Ecuador”. Íconos (15): 62-74.
Echeverría, Bolívar. 2001. Definición de la cultura. Ciudad de México: Itaca.
Espinosa Apolo, Manuel. 2000. Los mestizos ecuatorianos y las señas de identidad cultural. Quito: Trama Social.
Hidalgo Nistri, Fernando. 2013. La República del Sagrado Corazón: Religión, escatología y ethos conservador en Ecuador. Quito: UASB-E/CEN.
Laclau, Ernesto. 2005. La razón populista. Buenos Aires: FCE.
León, Christian. 2014. Curso Análisis del discurso. Quito: Flacso-E.
Lindón, Alicia. 2007. “Diálogo con Néstor García Cancini: ¿Qué son los imaginarios y cómo actúan en la ciudad?”. Eure 33 (99): 89-99.
Morreall, John. 1983. Taking Laughter Seriously. Albany: State University of New York.
Pérez Ordóñez, Diego. 1996. Historia del conservadorismo. Quito: Abya-Yala.
Pintos, José Luis. 1995. Los imaginarios sociales: La nueva construcción de la realidad social. Madrid: Sal Terrae/Fe y Secularidad.
Rosero, Erick. 2015. “Comunicación e identidad, análisis comunicacional de los memes de Crudo Ecuador como representación de la identidad ecuatoriana”. Tesis de grado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador.
Silva, Érika. 2004. Identidad nacional y poder. Quito: Abya-Yala.
Theofylakti, Z. (2016). Humor y discurso político: El humor como recurso de opinión y crítica en la prensa contemporánea griega y española. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.

Published

2020-06-29

How to Cite

Celorio Moreno, G. A. (2020). Meme, communicational product of visibilization and politic construction of imaginary in Ecuador. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (3), 102–120. https://doi.org/10.32719/26312514.2020.3.8
Métricas alternativas