Innovation in journalistic and communication ventures in the front of the new digital trends.
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312514.2020.3.7Keywords:
Digital entrepreneurships, innovating journalism, communication, innovationAbstract
In the world, journalism and communication entrepreneurships have been innovating in the face of digital era. Also known as startups, these entrepreneurships reveal in general the wish to start a project, to innovate, to renew. In this article, we reflect one of the concepts that describe the entrepreneurships scenario, such as digital appropriation and mutations of work dynamics; likewise, we explore the experience of two projects: the portal of narrative journalism La Barra Espaciadora and the communication agency Orion. When studying them, we have observed common characteristics as well as specific particularities, which together reveal changes in both journalism and communication in the digital era.
Downloads
References
Centro Knight para Periodismo en las Américas. 2018. Innovadores en el periodismo latinoamericano. Austin: Open Society Foundations.
Charest, Francine, Anne-Marie Gauthier y François Grenon. 2013. “Appropiation et stratégies d’intégration des médias sociaux par les professionnels de la communication”. Communication et organisation (43): 269-80.
Centro Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina (Ciespal). 2012.
Mapa de medios digitales del Ecuador. Quito: Ciespal.
Coffey, Amanda y Paul Atkinson. 2003. Encontrar el sentido a los datos cualitativos: Estrategias complementarias de investigación. Medellín: Universidad de Antioquia.
Costa, Joan. 2015. El paradigma DirCom. Barcelona: Costa Punto Com.
Dosdoce.com. 2014. Nuevos modelos de negocio en la era digital. Madrid: Centro Español de Derechos Reprográficos.
Escobar, Paulina. 2018. “Comment l’usage de Twitter a changé les pratiques journalistiques des journalistes du journal équatorien El Comercio”. Communication 35 (2). http://doi.org/10.4000/communication.8660
Espae-Espol. 2018. Global Entrepreneurship Monitor Ecuador 2017. Guayaquil: Espae-Espol.
Fernández, Katiuska, Alma Vallejo y Lewis McAnally. 2015. “Apropiación tecnológica: una visión desde los modelos y las teorías que la explican”. Perspectiva Educacional 54 (2): 109-25.
Fundación Friedrich-Ebert-Stiftung. 2015. Comunicación en mutación. Bogotá: Fundación Friedrich-Ebert-Stiftung FES Comunicación.
Garrido, Francisco. 2004. Comunicación estratégica. Madrid: Gestión.
Gómez Cruz, Edgar. 2007. Metáforas de Internet. Barcelona: UOCPress.
Gutiérrez, Elena y María Teresa LePorte (eds.). 2013. Tendencias de la comunicación de instituciones. Barcelona: UOCPress.
Knight Center Journalism in the Americas. 2017. Periodismo innovador en América Latina. Austin: Knight Center Journalisme in the Americas.
Mercier, Arnaud y Nathalie Pignard-Cheynel. 2014. “Mutations du journalisme à l’ère du numérique: un état des travaux. Revue francaise des sciences de l’information et de la communication”. Revue Française des Sciences de l’information et de la comunication 5 (3). https://doi.org/10.4000/rfsic.1097.
Montalvo-Castro, Jorge. 2016. “Emprendimientos digitales y diseño de modelos de negocio: investigación aplicada en estudiantes de la Carrera de Comunicación”. Revista Contratexto 25. https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/contratexto/issue/view/61
Pérez-Latre, Francisco Javier. Y Alfredo Sánchez-Tabernero. 2012. Innovación en los medios: la ruta del cambio. Pamplona: EUNSA.
Quezada, Cristóbal y Martín Pérez. 2016. “De la telegrafía sin hijos a radiodifusión: apropiación tecnológica de la radio en Chile, 1901-1931”. Revista de Historia Iberoamericana 9 (1): 103-25.
Real Academia Española (RAE). 2019a. “Emprender”. Diccionario de la Lengua Española. https://dle.rae.es/?id=Esip2Nv
___. 2019b. “Sociedad”. Diccionario de la Lengua Española. https://dle.rae.es/sociedad?m=form
Rencoret, Nathalie. 2015. “Crowdfunding como iniciativa al periodismo, estudio de casos en los países de Argentina y Brasil”. Tesis de grado. Universidad Técnica Particular de Loja.
Rivera, Diana y Dominique Rosero. 2017. “Análisis de las prácticas y técnicas periodísticas en el periodismo ecuatoriano. Caos de estudio: Ecuavisa, El Comercio y Ecuador en Vivo”. Razón y Palabra 21 (2-97): 475-85.
Scolari, C. 2013. Hipermediaciones: Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Quito: Gedisa.
Top Seeds Lab. 2015. Dossier de prensa. Madrid: Top Seed Labs.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
ASSIGNMENT OF RIGHTS, DECLARATION OF CONFLICT OF INTEREST AND DISSEMINATION
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 License, which allows sharing, adapting and attributing the work (see: Open Access Policies).
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they expressly indicate that the article was published for the first time in Uru: Revista de Comunicación y Cultura. In the case of reproduction, a note similar to the following must be included: This text was originally published in the journal Uru: Revista de Comunicación y Cultura N ° -, year of publication.
- Authors are encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal pages) in the final version published by Uru: Revista de Comunicaicón y Cultura as it may lead to a wider and faster dissemination of the published work.