Storytelling and multidirectional communication: a formative strategy for the digital age

Authors

  • Andrés Hermann-Acosta Universidad UTE (Quito, Ecuador)

DOI:

https://doi.org/10.32719/6312514.2020.3.3

Keywords:

Storytelling, multidirectional communication, transmedia narratives, media convergence

Abstract

This research work focused on reflecting how Storytelling constitutes a strategy that drives the transition from a unidirectional communication model to a multidirectional one, as well as the scope it has to promote the configuration of an open, flexible education model. Interactive, in order to obtain the research results, a review of the state of the art in study areas such as Storytelling, dialogic and multidirectional communication and the application of Storytelling in the educational field was carried out. The methodological treatment used the search for primary and bibliographic sources from high-impact repositories. The foregoing allowed us to conclude that the use of Storytelling based on non-artefactual communicational and pedagogical considerations favors the consolidation of open, dialogic and multidirectional communication and education schemes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparici, Roberto, coord. 2010a. Conectados en el ciberespacio. Madrid: UNED.

Aparici, Roberto. 2010b. Educomunicación: Más allá del 2.0. Barcelona: Gedisa.

___. 2011. “Principios pedagógicos y comunicacionales de la educación 2.0”. La educ@ción, 145. http://www.educoas.org/portal/La_Educacion_Digital/laeducacion_145/articles/Roberto_Aparici.pdf

Callejo, Javier y Antonio Viedma. 2006. Proyectos y estrategias de investigación social: La perspectiva de la intervención. Madrid: McGraw-Hill Interamericana.

Cloutier, Jean. 2010. “Historia de la comunicación”. En Conectados en el ciberespacio, coordinado por Roberto Aparici, 45-50. Madrid: UNED.

Del Moral, María Esther, Lourdes Villalustre y María del Rosario Neira. 2016. “Relatos digitales: Activando las competencias comunicativa, narrativa y digital en la formación inicial del profesorado”. Ocnos 15 (1): 22-41.

EduTrends. 2017. “Introducción”. EduTrends (febrero): 5-6. https://observatorio.itesm.mx/edutrends-storytelling/

Hermann, Andrés. 2015. “Narrativas digitales como didácticas y estrategias de aprendizaje en los procesos de asimilación y retención del conocimiento”. Sophía 1(19): 253-70.

Jenkins, Henry. 2008. Convergence culture: La cultura de la convergencia de medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Lambert, Joe. 2010. Digital Storytelling: Capturing Lives, Creating Community. Berkeley: Digital Diner Press.

Lévy, Pierre. 2009. Inteligencia colectiva por una antropología del ciberespacio. Washington: Organización Panamericana de la Salud (OPS).

López, Susana. 2014. “Estrategias de enseñanza: Hacia la narrativa digital transmedia en el aula virtual”. Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Ordóñez, Gonzalo. 2013. La narrativa del amor y la intimidad en una serie de televisión (Primera). Quito: UASB-E/Corporación Editora Nacional (CEN).

Robin, Bernard. 2016. “The power of digital storytelling to support teaching and learning”. Digital Education Review 0 (30): 17-29.

Robin, Bernard y Sara McNeil. 2012. “What educators should know about teaching digital storytelling”. Digital Education Review (22): 37-51. https://eric.ed.gov/?id=EJ996781.

Rosales-Statkus, Saulius y Rosabel Roig-Vila. 2017. “El relato digital (digital storytelling) como elemento narrativo en el ámbito educativo”. Notandum (44): 163-74.

Scolari, Carlos. 2013. Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Vizcaya: Deusto.

Socas, Víctor y Carina González. 2013. “Usos educativos de la narrativa digital: una experiencia de m-learning para la educación emocional”. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información 14 (2): 490-507.

Villa, Eliana, Jackeline Valencia y Alejandro Valencia. 2016. “El papel de las narrativas digitales como nueva estrategia educativa: Resultados desde un análisis bibliométrico”. Kepes 13 (13), 197-231

Published

2020-06-26

How to Cite

Hermann-Acosta, A. . (2020). Storytelling and multidirectional communication: a formative strategy for the digital age. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (3), 30–43. https://doi.org/10.32719/6312514.2020.3.3
Métricas alternativas