Origins and problems of rural schools in Ecuador: 1870-1930

Main Article Content

Milton Luna Tamayo

Abstract

How did the policy of opening and operating rural schools in Ecuador evolve during the period from 1870 to 1930 and what were the problems that prevented the development of rural schools in that period? The research concludes that the federal state’s limited concern over fostering rural schooling, in particular educating indigenous peoples, stemmed not only from the shortage of resources or the inefficiency of government administration services, but also from more deeply rooted factors, namely, the decision of the country’s ruling elites to focus the state’s policy priorities on bolstering state building and modernization, thus excluding the indigenous and rural sectors and giving further impetus to cities and the middle class, two trends that emerged not only in Ecuador but also in Latin America as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Luna Tamayo, M. (2022). Origins and problems of rural schools in Ecuador: 1870-1930. Procesos. Revista Ecuatoriana De Historia, (55), 79–110. https://doi.org/10.29078/procesos.v.n55.2022.3148
Section
Studies

References

Fuentes y bibliografía

FUENTES PRIMARIAS

Archivos consultados

Archivo Biblioteca de la Función Legislativa (ABFL).

Dillon, Luis Napoleón. “Informe del ministro de Instrucción Pública”, 1913.

“Informe del Ministerio de Educación”. 1936-1937, 1937-1938.

“Ley de Instrucción Pública”. 1871.

“Ley Orgánica de Instrucción Pública”. 1879, 1892, 1901, 1906.

Fuentes primarias publicadas

Espinosa Tamayo, Alfredo. “El problema de la enseñanza en el Ecuador” (1916). En Marcelo Villamarín, Pensamiento Pedagógico Ecuatoriano. Segunda Parte. T. 56, 347-430. Quito: Ministerio de Cultura del Ecuador / Corporación Editora Nacional, 2011.

Murgueytio, Reinaldo. Cerro arriba y río abajo. Quito: Editorial Casa de la Cultura Ecuatoriana, 1959.

——. Tierra, cultura y libertad. Antecedentes para las reformas educacional, agraria y social del Ecuador. Quito: Talleres Gráficos Minerva, 1961.

Belisario Quevedo, Texto de Historia Patria. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana, 1959.

FUENTES SECUNDARIAS

Alexander Rodríguez, Linda. Las finanzas públicas en el Ecuador 1830-1940. Quito: Banco Central del Ecuador, 1992.

Ayala Mora, Enrique. Historia de la Revolución liberal ecuatoriana. Quito: Corporación Editora Nacional / Taller de Estudios Históricos, 1994.

Bazant, Milanda. “La disyuntiva entre la escuela y la cosecha, entre las multas y los arrestos. El Estado de México de 1874 a 1910”, 173-189. En Familia y educación en Iberoamérica, coordinado por Pilar Gonzalbo. Ciudad de México: El Colegio de México, 2003.

Blancarte, Roberto. “Laicidad y laicismo en América Latina”. Estudios Sociológicos XXVI, n.o 76 (enero-abril 2008): 139-164.

Bustos, Guillermo. “El hispanismo en el Ecuador”. En Ecuador-España, Historia y perspectiva. Estudios, coordinado por María Elena Porras y Pedro Calvo-Sotelo, 150-155. Quito: Embajada de España en Ecuador / Archivo Histórico del Ministerio de Relaciones Exteriores en Ecuador, 2001.

——. El culto a la nación. Escritura de la historia y rituales de la memoria en Ecuador, 1870-1950. Quito: Fondo de Cultura Económica / Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador, 2017.

Buriano Castro, Ana. Compiladora. El “espíritu nacional” del Ecuador católico: artículos selectos de El Nacional, 1872-1875. Ciudad de México: Instituto Mora, 2011.

Cadena, Ana. “Los niños en el sistema laico de educación: Relación entre el acceso a la educación primaria y el trabajo infantil en Quito durante 1890 y 1940”. Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, 2002.

Demélas, Marie-Danielle e Yves Saint-Geours. Jerusalén y Babilonia. Religión y política en el Ecuador 1780-1880. Quito: Corporación Editora Nacional / Instituto Francés de Estudios Andinos, 1988.

Echeverría, Bolívar. Las ilusiones de la modernidad. 2? ed. revisada. Quito: Tramasocial, 2001.

Fuentealba, Gerardo. “La sociedad indígena en las primeras décadas de la República: continuidades coloniales y cambios republicanos”. En Nueva Historia del Ecuador, editado por Enrique Ayala Mora. Vol. 8. Quito: Grijalbo / Corporación Editora Nacional, 1990.

Goetschel, Ana María. Educación de las mujeres, maestras y esferas públicas. Quito en la primera mitad del siglo XX. Quito: FLACSO Ecuador / Abya-Yala, 2007.

Hobsbawm, Eric y Terence Ranger. La invención de la tradición. Barcelona: Crítica, 2012.

Ibarra, Hernán. Rebelión de Daquilema (Yaruquíes-Chimborazo, 1871). Quito: Instituto Nacional de Patrimonio Cultural, 2018.

Luna, Milton. “Los mestizos, los artesanos y la modernización en Quito de inicios de los años XX”. En Quito a través de la Historia, 168-182. Quito: Municipio de Quito / Junta de Andalucía, 1992.

——. “Estado nacional, nacionalismos y textos escolares en el Ecuador del S. XX”. En Manuales escolares en España, Portugal y América Latina (siglos XIX y XX), dirigido por Jean-Louis Guereña, Gabriela Ossenbach y María del Mar del Pozo, 445-470. Madrid: Ediciones Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2005.

Maiguashca, Juan. “El proceso de integración nacional en el Ecuador: el rol del poder central, 1830-1895”. En Historia y región en el Ecuador, 1830-1930, editado por Juan Maiguashca. Quito: CERLAC / FLACSO Ecuador / Corporación Editora Nacional, 1994.

Ossenbach, Gabriela. “Génesis histórica de los sistemas educativos”. En Génesis, estructuras y tendencias de los sistemas educativos iberoamericano, 13-60. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2001.

——. “La educación y la integración nacional del indígena en la revolución liberal ecuatoriana (1895-1912)”. En La educación rural e indígena en Iberoamérica, coordinado por Pilar Gonzalbo Aizpuru, 65-86. Ciudad de México / Madrid: El Colegio de México / Centro de Estudios Históricos / Universidad Nacional de Educación a Distancia, 1996.

——. “La extensión universitaria, las universidades populares y las misiones pedagógicas en el contexto de la cuestión social en la primera mitad del siglo XX en América Latina”. Inédito.

Ramón, Galo. “Estado, región y localidades en el Ecuador, 1808-2000”. En Una breve historia del espacio ecuatoriano, 103-188. Quito: Terranueva / Instituto de Estudios Ecuatorianos / Comunidec, 2004.

Rifkin, Jeremy. La tercera revolución industrial: cómo el poder lateral está transformando la energía, la economía y el mundo. Madrid: Paidós, 2016.

Rivera, Silvia. Violencias (re)encubiertas en Bolivia. La Paz: Piedra Rota, 2010.

Tedesco, Juan Carlos. “Educación y sociedad en América Latina”. Pensamiento Iberoamericano, n.o 7 (2010): 27-46.

Terán Najas, Rosemarie. “Laicismo y educación pública en el discurso liberal ecuatoriano (1897-1920): una reinterpretación”. Revista Historia Caribe XII, n.° 30 (enero-junio 2017): 81-105.

Tobar, Julio. Apuntes para la historia de la educación laica en el Ecuador. Quito: Imprenta del Ministerio del Tesoro, 1948.

Tobar Donoso, Julio. La instrucción pública de 1830 a 1930: apuntes para su historia. Quito: Corporación de Estudios y Publicaciones, 1995.

Uzcátegui, Emilio. La educación ecuatoriana en el siglo del liberalismo. Quito: Editorial Voluntad, 1981.

Wolf, Eric. Europa y la gente sin historia. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2006.

Wolf, Teodoro. Geografía y geología del Ecuador. Quito: Editorial Casa de la Cultura Ecuatoriana, [1892] 1975.