La escuela activa y la cuestión social en el Ecuador: dos propuestas de reforma educativa, 1930-1940
Main Article Content
Abstract
Betweenm 1925 and 1947 the ecuadorian system of education experienced the influence of the “active school”, a pedagogical approach that arose in the United States and other European countries at the end of the nineteeth century. The article analyses the manner in wich the pedagogic tolos developed by this approach served to set in motion a social and political Project associated with hygienization, racial re-generation, modernization and cultural homogenization. To this end, the article analyses two texts from the period: a lectura delivered by he pedagogue Leonidas Garcia in the National Congress of Educación Primaria y Normalista, in May 1930; and an essay by Vicente Andrade written in 1942, on the incorporation of rural schools into the natioal culture. Both texts ilustrate the perspective on educational problems in Ecuador.
Downloads
Article Details
Copyright
The author grants Procesos the right to copy (Copyright ©), which gives irrevocable and unlimited permission to use, distribute, publish, license, exhibit, record, digitize, disseminate, reproduce and archive the article and/or the associated presentation, in any format or medium, whether currently known or later developed. On this basis, in case the author wishes to publish their work in another non-indexed diffusion medium (since it is not allowed to do so in another indexed diffusion medium), they must request express permission from Procesos. Should this permission be granted, they must reference it as the original publication source. In this sense, once the article has been accepted for publication, the author must sign a Copyright and Consent form, prior to publication. This signed form must be sent to the Editorial Committee.
Letter of originality and transfer of rights
Procesos: revista ecuatoriana de Historia is licensed under the Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional License. Created from the work at https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/procesos.
Privacy statement
The names and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated in it and will be neither shared with third parties nor used for other purposes.
References
Ayala Mora, Enrique, "El laicismo en la historia del Ecuador", en Procesos: revista ecuatoriana de historia, No. 8, II semestre 1995/1 semestre 1996, Quito.
Carbo, Edmundo, "Nuestros ensayos de Escuela Nueva", en Revista del Centro de Investigaciones Educativas, No. 1, 1934, Quito.
Clark, Kim, "Raza, 'cultura' y mestizaje. El racismo oculto en la construcción estadística de la nación ecuatoriana, 1930-1950", en José Almeida, comp., El racismo en las América yel Caribe, Quito, Abya-Yala, 1999.
Espinosa Tamayo, Alfredo, El problema de la enseñanza en el Ecuador, Quito, Imprenta y Encuadernación Nacional, 1916.
García, Leonidas, "Conferencia pronunciada por el Sr. Dr. Dn. Leonidas García, presidente del Congreso de Educación Primaria y Normal del Ecuador, inaugurado el 26 de mayo de 1930", en Anales de la Universidad Central, No. 272, abril-junio 1930, Quito.
García Moreno,]. M., "Discurso del ex-Ministro de Educación Dr.]. M. García Moreno, en la inauguración de la Exposición del Libro del Escritor Normalista", en Horizontes, No. 23, 1950, Quito.
Hidalgo, Fernando, "Hombres piadosos y ciudadanos filantrópicos", en Procesos: revista ecuatoriana de historia, No. 10, 1 semestre 1997, Quito.
Luna Tamayo, Milton, "Historia y sociedad: el rol del Estado y de las clases medias", en Julio Pazos Barrera, coord., Historia de las literaturas del Ecuador, vol. 4, Quito, Corporación Editora Nacional/Universidad Andina Simón Bolívar, 2002.
Maiguashca, Juan y Liisa North, "Orígenes y significado del velasquismo. Lucha de clases y participación política en el Ecuador, 1920-1972", en Rafael Quintero, edit., La cuestión regional y el poder, Quito, Corporación Editora Nacional, 1991.
Naranjo, Plutarco, "El pensamiento médico en la época republicana", en Arte y cultura. Ecuador: 1830-1980, Quito, Corporación Editora Nacional, 1980.
Ossenbach, Gabriela, "Formación de los sistemas educativos nacionales en Hispanoamérica. La política educativa como factor de consolidación del Estado nacional (1870-1900): el caso del Ecuador", tesis de doctorado inédita, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED, 1988.
Quintero, Rafael y Erika Silva, Ecuador: una nación en ciernes, tomo 2, Quito, FLACSOl Abya-Yala, 1991.
Saénz Obregón, Javier, et a1., Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946, Colombia, Ediciones Foro Nacional, 1997.
Sinardet, Ernmanuelle, "La pedagogía al servicio de un proyecto político: el herbartismo y el liberalismo en el Ecuador (1895-1925)", en Procesos: revista ecuatoriana de historia, No. 13, II semestre 1998/1 semestre 1999, Quito.
Tcrán, Fernando, "El desarrollo de la educación en el presente siglo", en El Ecuador en el siglo XX, Quito, El Comercio, 1981.