La escuela activa y la cuestión social en el Ecuador: dos propuestas de reforma educativa, 1930-1940

Main Article Content

Sonia Fernández Rueda

Abstract

Betweenm 1925 and 1947 the ecuadorian system of education experienced the influence of the “active school”, a pedagogical approach that arose in the United States and other European countries at the end of the nineteeth century. The article analyses the manner in wich the pedagogic tolos developed by this approach served to set in motion a social and political Project associated with hygienization, racial re-generation, modernization and cultural homogenization. To this end, the article analyses two texts from the period: a lectura delivered by he pedagogue Leonidas Garcia in the National Congress of Educación Primaria y Normalista, in May 1930; and an essay by Vicente Andrade written in 1942, on the incorporation of rural schools into the natioal culture. Both texts ilustrate the perspective on educational problems in Ecuador.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Studies

References

Andrade, José Vicente, "De qué manera la Escuela Rural podrá incorporar a la Cultura Nacional, al niño y al adulto campesinos", en revista Labor, No. 1, 1942, Cuenca.
Ayala Mora, Enrique, "El laicismo en la historia del Ecuador", en Procesos: revista ecuatoriana de historia, No. 8, II semestre 1995/1 semestre 1996, Quito.
Carbo, Edmundo, "Nuestros ensayos de Escuela Nueva", en Revista del Centro de Investigaciones Educativas, No. 1, 1934, Quito.
Clark, Kim, "Raza, 'cultura' y mestizaje. El racismo oculto en la construcción estadística de la nación ecuatoriana, 1930-1950", en José Almeida, comp., El racismo en las América yel Caribe, Quito, Abya-Yala, 1999.
Espinosa Tamayo, Alfredo, El problema de la enseñanza en el Ecuador, Quito, Imprenta y Encuadernación Nacional, 1916.
García, Leonidas, "Conferencia pronunciada por el Sr. Dr. Dn. Leonidas García, presidente del Congreso de Educación Primaria y Normal del Ecuador, inaugurado el 26 de mayo de 1930", en Anales de la Universidad Central, No. 272, abril-junio 1930, Quito.
García Moreno,]. M., "Discurso del ex-Ministro de Educación Dr.]. M. García Moreno, en la inauguración de la Exposición del Libro del Escritor Normalista", en Horizontes, No. 23, 1950, Quito.
Hidalgo, Fernando, "Hombres piadosos y ciudadanos filantrópicos", en Procesos: revista ecuatoriana de historia, No. 10, 1 semestre 1997, Quito.
Luna Tamayo, Milton, "Historia y sociedad: el rol del Estado y de las clases medias", en Julio Pazos Barrera, coord., Historia de las literaturas del Ecuador, vol. 4, Quito, Corporación Editora Nacional/Universidad Andina Simón Bolívar, 2002.
Maiguashca, Juan y Liisa North, "Orígenes y significado del velasquismo. Lucha de clases y participación política en el Ecuador, 1920-1972", en Rafael Quintero, edit., La cuestión regional y el poder, Quito, Corporación Editora Nacional, 1991.
Naranjo, Plutarco, "El pensamiento médico en la época republicana", en Arte y cultura. Ecuador: 1830-1980, Quito, Corporación Editora Nacional, 1980.
Ossenbach, Gabriela, "Formación de los sistemas educativos nacionales en Hispanoamérica. La política educativa como factor de consolidación del Estado nacional (1870-1900): el caso del Ecuador", tesis de doctorado inédita, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED, 1988.
Quintero, Rafael y Erika Silva, Ecuador: una nación en ciernes, tomo 2, Quito, FLACSOl Abya-Yala, 1991.
Saénz Obregón, Javier, et a1., Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946, Colombia, Ediciones Foro Nacional, 1997.
Sinardet, Ernmanuelle, "La pedagogía al servicio de un proyecto político: el herbartismo y el liberalismo en el Ecuador (1895-1925)", en Procesos: revista ecuatoriana de historia, No. 13, II semestre 1998/1 semestre 1999, Quito.
Tcrán, Fernando, "El desarrollo de la educación en el presente siglo", en El Ecuador en el siglo XX, Quito, El Comercio, 1981.