Railway Lines Toward the East. Territorial Articulation and National Construction in the Beginning of the 20th Century in Ecuador
Main Article Content
Abstract
The railway lines proyect to the Eastern provinces of Ecuador that was established in the process of nation building at the beginning of the 20th Century formed an integral part of the program promoted by the liberal governmentes, that had intrest in articulating the region and control of the amazonic space. There is an analysis on the debate about the constrution of roads to the East at the beginning of Century and the development a railines to the cities of Ambato to Curaray, also sketching other railroad proyects to the East. The study contributes to redeeming the history of one of the raillines that has ocuppied significat political debates in the period and to situated some of the contradictions that were presented in the process of nation building.
Downloads
Article Details
Copyright
The author grants Procesos the right to copy (Copyright ©), which gives irrevocable and unlimited permission to use, distribute, publish, license, exhibit, record, digitize, disseminate, reproduce and archive the article and/or the associated presentation, in any format or medium, whether currently known or later developed. On this basis, in case the author wishes to publish their work in another non-indexed diffusion medium (since it is not allowed to do so in another indexed diffusion medium), they must request express permission from Procesos. Should this permission be granted, they must reference it as the original publication source. In this sense, once the article has been accepted for publication, the author must sign a Copyright and Consent form, prior to publication. This signed form must be sent to the Editorial Committee.
Letter of originality and transfer of rights
Procesos: revista ecuatoriana de Historia is licensed under the Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional License. Created from the work at https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/procesos.
Privacy statement
The names and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated in it and will be neither shared with third parties nor used for other purposes.
References
Anuario de Legislación Ecuatoriana. 1904. Quito: Imprenta Nacional, 1905.
______. 1910. Quito: Imprenta y Encuadernaciones Nacionales, 1911.
______. 1911. Quito: Imprenta y Encuadernaciones Nacionales, 1912.
______. 1912. Quito: Imprenta Nacional. 1913.
______. 1913. Quito: Imprenta y Encuadernaciones Nacionales, 1914.
______. 1914. Quito: Imprenta y Encuadernaciones Nacionales, 1914.
______. 1917. Quito: Imprenta y Encuadernaciones Nacionales, 1918.
Álvarez, Eudófilo y Luis G. Tufiño. Informe de la misión científica Tufiño-Álvarez enviada por el gobierno a las regiones de Macas. Quito: Tipografía de la Escuela de Artes y Oficios, 1912.
Andrade Marín, Francisco. Mensaje del Presidente de la Cámara de Diputados del Ecuador en ejercicio del Poder Ejecutivo al Congreso Ordinario de 1912. Quito: Imprenta Nacional, 1912.
Ayora, José María. Anexos de Obras Públicas al Informe presentado a la Nación por el Ministro de Obras Públicas, 1916-1917. Quito: Imprenta y Encuadernaciones Nacionales, 1917.
Ecuatorianos. Lo que opina la prensa. Ante el proyecto de destruir el ferrocarril al Curaray. S.l.: s.e., 1936.
Ferrocarril y carretero desde Riobamba hasta el río Morona por el pueblo de Pungalá, el río Sangay y Sevilla del Oro. Comunicación del Pacífico con el Atlántico. S.l.: Imprenta y Librería Nacional de T. G. Zapatier, 1912.
González Suárez, Federico. Ferrocarril al Curaray. Opinión decisiva. Ambato: Imprenta El Pueblo, 29 de agosto de 1910.
Junta Promotora del Camino al Oriente. A la Nación. Quito: Imprenta El Comercio, 1907.
Leyes, Decretos, Resoluciones y Acuerdos de la Asamblea Nacional de 1906-1907. Quito: s.e., 1907.
Martínez, Luis A. Conferencia leída por el Sr. D. Luis A. Martínez miembro honorario y colaborador a la Sociedad Jurídico-Literaria. Quito: Imprenta Nacional, 1905.
Peñaherrera, Modesto A. Informe que..., Ministro de lo Interior, Municipalidades, Policía, Obras Públicas, etc., presenta a la Nación en 1913. Quito: Imprenta y Encuadernaciones Nacionales, 1913.
______. Informe que..., Ministro de lo Interior, Municipalidades, Policía, Obras Públicas, etc., presenta a la Nación en 1915. Quito: Imprenta y Encuadernaciones Nacionales, 1915.
Ponce, Clemente N. Informe del Ministerio de Relaciones Exteriores 1922-1923. Quito: Talleres Tipográficos Nacionales, 1923.
Radicales. Del Pailón a Salinas. Quito: Impreso por F. Caamaño, 1936.
Registro Oficial 671, Quito, 21 de noviembre de 1942.
Vacas Galindo, Enrique. Conferencia acerca de la importancia del ferrocarril al Oriente dada en la Universidad de Quito. Quito: Imprenta Nacional, 1905.
______. Mapa geográfico-histórico de la República del Ecuador por el R.P. Fray ... de la Orden de Predicadores. París: Imp. A. Gentil y Henri Barrére, 1906. http://bvpb.mcu.es/es/consulta/registro.cmd?id=423410.
Villavicencio, Manuel. Geografía de la República del Ecuador. Nueva York: Imprenta de R. Craighead, 1858.
White, J. G. Informe de la Dirección General de Obras Públicas, 1926-1930. Quito: Talleres Tipográficos Nacionales, 1930.
FUENTES PRIMARIAS PUBLICADAS
Alfaro, Eloy. “Historia del ferrocarril Guayaquil-Quito”. En Narraciones históricas, 367-414. Quito: Corporación Editora Nacional, 1992.
Jaramillo Alvarado, Pío. Ferrocarriles al Oriente. De Ambato al Curaray. De Machala a Cuenca. De Puerto Bolívar por Loja al Marañón. Quito: Editorial Quito, 1922.
Murgueytio, J. Augusto. “El ferrocarril transamazónico”. Nariz del Diablo VIII, n.o 29, 30, 32 (1966): 44-45, 46-47, 74-78.
______. “Ferrocarril oriental Ambato-Curaray”. Nariz del Diablo VIII, n.o 26 (1966): 63-80.
FUENTES SECUNDARIAS
Ayala Mora, Enrique. Historia de la Revolución Liberal ecuatoriana. 2.a ed. Quito: Taller de Estudios Históricos / Corporación Editora Nacional, 1994.
______. “Presentación”. En El camino de hierro. Cien años de la llegada del ferrocarril a Quito, editado por María Pía Vera, 9-17. Quito: FONSAL, 2008.
Clark, Kim. La obra redentora. El ferrocarril y la nación en Ecuador, 1895-1930. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional, 2004.
Deler, Jean-Paul. Ecuador. Del espacio al Estado nacional. Quito: Banco Central del Ecuador, 1987.
Esvertit, Natalia. La incipiente provincia. Amazonía y Estado ecuatoriano en el siglo XIX. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional, 2008.
______. “Las políticas del liberalismo ecuatoriano sobre el Oriente: Articulación y control del territorio a través de la legislación (1895-1925)”. En Lo que duele es el olvido. Recuperando la memoria de América Latina, coordinado por Pilar García Jordán, Jordi Gussinyer, Miguel Izard, Javier Laviña, Ricardo Piqueras, et al., 257-69. Barcelona: Universitat de Barcelona, 1998.
______. “Caminos al Oriente. Estado e intereses regionales en los proyectos de vías de comunicación con la Amazonía ecuatoriana, 1890-1930”. En La construcción de la Amazonía andina (Siglos XIX-XX), coordinado por Pilar García Jordán, 287-356. Quito: Abya-Yala, 1995
Taylor, Anne Christinne. “El Oriente ecuatoriano en el siglo XIX: ‘el otro litoral’ ”. En Historia y región en el Ecuador, 1830-1930, editado por Juan Maiguashca, 17-67. Quito: Corporación Editora Nacional / FLACSO / CERLAC / IFEA, 1994.