Adaptability in the Use of ICTs in Latin America During he COVID-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/25506641.2023.13.5

Keywords:

social networks, digital divide, education, digital transformation, pandemic

Abstract

The declaration of a pandemic due to the outbreak and worldwide spread of COVID-19 brought about enormous changes in many areas of society, where people had to adapt and use technology as a means to continue. The purpose of this research is to identify how Latin America adapted to the pandemic caused by COVID-19 and used ICTs as a means to move forward, taking as a reference various studies related to work, education and social interaction, as well as statistics on technology and innovation. We worked with a systematic review (SRL) of a descriptive, selective and critical nature. The methodological development involved four phases: planning, selection, extraction and execution. The results show that companies such as Zoom, Meta and TikTok took advantage of the moment and grew exponentially; in higher education, many questions arose about the quality of education and there was a rapid change from face-to-face to online modality. Latin America accelerated its digital transformation considerably and this trend is expected to continue in the short and medium term in response to the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joffre Moreira, Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López (Manabí, Ecuador)

Ingeniero en Sistemas Informáticos, Universidad Técnica de Manabí; máster en Informática y Gestión de Nuevas Tecnologías, Universidad Técnica Federico Santa María, Valparaíso, Chile; doctorando en Computación Avanzada, energía y plasma, Universidad de Cordoba, España; profesor e investigador Carrera de Computación, ESPAM MFL, Calceta, Manabí, Ecuador; integrante del grupo de investigación Sistemas Computacionales; director de las carreras de Computación y Electrónica y Automatización.
jmoreira@espam.edu.ec.

Belén Villao, Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López (Manabí, Ecuador)

Ingeniera en Informática, Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí “Manuel Félix López”, Calceta, Manabí; máster en Gerencia de Sistemas, Universidad de las Fuerzas Armadas (ESPE), Sangolquí, Ecuador; técnica docente de la carrera de Computación de la ESPAM MFL; integrante del grupo de investigación Sistemas Computacionales. maria.villao@espam.edu.ec.

References

Andrade, Pablo, Catalina González, Julio Mateus, Sebastian Novomisky y Cecilia Ugalde. 2022. “Perspectivas docentes para una agenda crítica en educación mediática post COVID-19: estudio comparativo en Latinoamérica”. Comunicar 30 (70): 47-57. 10.3916/C70-2022-01.

Asselin, Christopher. 2022. “TikTok: cifras y estadísticas clave en España, Latam y el mundo 2022”. Accedido febrero de 2022. https://bit.ly/3wiZaDw.

Atlántico. 2021. “La transformación digital de América Latina 2021”. Accedido febrero de 2022. http: https://www.atlantico.vc/2021transformacion-digital-america-latina.

Belli, Luca, y Nicolo Zingales. 2021. “Data Protection and Social Emergency in Latin America: COVID-19, a Stress Test for Democracy, Innovation, and Regulation”. International Data Privacy Law 11 (1): 1-2. https://doi.org/10.1093/idpl/ipab006.

Blanco, Adrián. 2021. “América Latina post Covid-19: riesgos y oportunidades del nuevo ciclo económico”. Análisis del Real Instituto Elcano 65 (8): 1-10. https://bit.ly/3L1a46i.

Cabero-Almenara, Julio, y Carmen Llorente-Cejudo. 2020. “Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias”. Campus Virtuales 9 (2): 25-32. https://bit.ly/3JjyQ2j.

Cid, Camilo, y María Luisa Marinho. 2022. Dos años de pandemia de COVID-19 en América Latina y el Caribe: reflexiones para avanzar hacia sistemas de salud y de protección social universales, integrales, sostenibles y resilientes. Santiago: CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/47914-anos-pandemia-covid-19-america-latina-caribe-reflexiones-avanzar-sistemas-salud.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). 2020. Las oportunidades de la digitalización en América Latina frente al Covid-19. Santiago: CEPAL. https://bit.ly/3wiwMkX.

---. 2021. Universalizar el acceso a las tecnologías digitales para enfrentar los impactos del Covid-19. Santiago: CEPAL. https://bit.ly/39ChlMS.

Dreez-Groos, Franz, y Pepe Zhang. 2021. “El escaso acceso digital frena a América Latina y el Caribe. ¿Cómo solucionar este problema?”. Accedido febrero de 2022. https://bit.ly/3wi3cfp.

Fernández, Natalia, María Luisa Rivero y José Ricis. 2020. “Brecha digital en tiempo del COVID-19”. Hekademos: Revista Educativa Digital (28): 76-85. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7602854.

Freixas, Jordy. 2022. La transformación digital de la mano del cloud computing y DevOps. Barcelona: Universitat de Barcelona. https://bit.ly/39RT3Pn.

García, Judith, y Jesús García. 2022. “The Digital Divide of Know-How and Use of Digital Technologies in Higher Education: The Case of a College in Latin America in the COVID-19 Era”. International Journal of Environmental Research and Public Health 19 (6): 33-58. https://doi.org/10.3390/ijerph19063358.

Giannini, Stefanía. 2020. “Covid-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después”. Revista Latinoamericana de Educación Comparada (RELEC) 11 (17): 1-57. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7502929.pdf.

Gómez Castaño, Laura. 2020. “Es el Covid-19 una oportunidad para la transformación digital de las pymes en América Latina”. Tesis de grado, Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/37985.

Gómez-Luna, Eduardo, Diego Navas, Guillermo Aponte y Luis Betancourt. 2014. “Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización”. Dyna 81 (184): 158-163. https://bit.ly/38kFd7o.

Grijalva Paola, Galo Cornejo, Raquel Gómez, Karina Real y Alejandro Fernández. 2019. “Herramientas colaborativas para revisiones sistemáticas”. Revista Espacios 40 (25): 9-19. http://www.revistaespacios.com/a19v40n25/a19v40n25p09.pdf.

Guardia Crespo, Marcelo. 2020. “Uso de redes sociales por parte de jóvenes, en tiempos de pandemia”. Tesis doctoral, Universidad Católica Boliviana, La Paz. https://bit.ly/3KRB7B6.

Gutarra, Edwin. 2022. “Transformación digital y pandemia: nuevos paradigmas”. Revista Oficial del Poder Judicial 14 (17): 25-53. https://doi.org/10.35292/ropj.v14i17.570.

Huauya, Beatriz. 2021. “Las nuevas prácticas digitales de docentes de cursos artísticos en la educación superior en Latinoamérica a raíz de la pandemia Covid-19: aproximaciones y experiencias”. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa 1 (2): 29-40.

https://doi.org/10.51660/ripie.v1i2.36.

Lauer, Stephen, Kyra Grantz, Bi Qifang, Jones Forrest, Zheng Qulu, Meredith Hannah, Andrew Azman, Nicholas Reich y Justin Lessler. 2020. “The Incubation Period of Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) from Publicly Reported Confirmed Cases: Estimation and Application”. Ann Intern Med 172: 577-582. 10.7326/M20-0504.

Llano Gladys, Jorge Carlozama, Daniel Tipán y Gustavo Tipán. 2021. “La internacionalización en los procesos universitarios: un análisis estructural para universidades de Latinoamérica”. Mendive. Revista de Educación 19 (1): 6-15. 10.15517/REVEDU.V41i1.17952.

Meléndez, Lindon. 2021. “El rol de las redes sociales en la pandemia del Covid-19”. GeoGraphos: Revista Digital para Estudiantes de Geografía y Ciencias Sociales 12 (137): 121-132. http://hdl.handle.net/10045/115424.

Núñez, Rogelio. 2019. “¿Por qué no prospera la innovación en América Latina?”. Accedido febrero de 2022. https://bit.ly/3snQavY.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo (OCDE). 2001. Understanding the Digital Divide. París: OCDE. https://www.oecd.org/sti/1888451.pdf.

---. 2020. “E-commerce in the Time of COVID-19”. Londres: OCDE. https://bit.ly/3vVuaKY.

Pardal, José, y Beatriz Pardal. 2020. “Anotaciones para estructurar una revisión sistemática”. Revista ORL 11 (2): 5-16. https://dx.doi.org/10.14201/orl.22882.

Reimers, Fernando. 2021. “¿Cómo puede la universidad contribuir a construir un futuro mejor durante la pandemia de la COVID-19?”. Revista Iberoamericana de Educación 86 (2): 9-28. https://doi.org/10.35362/rie8624690.

Rodríguez, Carolina, y Marían Doninalli. 2021. “Innovando en tiempos de Pandemia”. Revista Uruguaya de Enfermería 16 (2): 1-14. https://doi.org/10.33517/rue2021v16n2a2.

Rothan Hussin, y Siddappa Byrareddy. 2020. “The Epidemiology and Pathogenesis of Coronavirus Disease (COVID-19) Outbreak”. Journal of Autoimmun 109 (102433): 1-4. 10.1016/j.jaut.2020.102433.

Salazar, José. 2021. “Transformación digital, reactivación económica y empleo en América Latina y el Caribe post-Covid-19”. Red Interamericana de Competitividad. Accedido febrero de 2021. https://bit.ly/3vSRdpL.

Universidad Johns Hopkins. 2020. Map of Coronavirus Resource Center. Accedido julio de 2021. https://coronavirus.jhu.edu/map.html.

Wynants Laure, Calster Van, Gary Collins, Richard Riley, Georg Heinze y Ewoud Schuit. 2020. “Prediction Models for Diagnosis and Prognosis of Covid-19 Infection: Systematic Review and Critical Appraisal”. Br Med J 369: 1-24. 10.1136/bmj.m1328.

Zhang, Jiao, Shoucai Wu y Lingzhong Xu. 2020. “Asymptomatic Carriers of Covid-19 as a Concern for Disease Prevention and Control: More Testing, More Follow-up”. Biosci Trends 14 (3): 206-208. 0.5582/bst.2020.03069.

Zhu, Na, Zhang Dingyu, Wang Wenling, Deng Jingdong y Zheng Lu. 2020. “A Novel Coronavirus from Patients with Pneumonia in China 2019”. N Engl J Med 382: 727-733. 10.1056/NEJMoa2001017.

Published

2023-01-03

How to Cite

Moreira, J., & Villao, B. (2023). Adaptability in the Use of ICTs in Latin America During he COVID-19 Pandemic. Estudios De La Gestión: Revista Internacional De Administración, (13), 101–121. https://doi.org/10.32719/25506641.2023.13.5
Métricas alternativas