Practices and Meanings: The Adult Literacy Campaign, 1944-1950
Main Article Content
Abstract
This paper studies the Adult Literacy Campaign led by the National Union of Journalists (UNP) and the League for the Education of Illiterates (LEA Group), between 1944 and 1950. It examines the campaign as part of the culturalization and citizen-building processes in the 1940s. Reading, writing, notions of calculus, civic practices, and Spanish as the national language were among the skills and values promoted by the campaign in its courses. This knowledge was intended to create a new, civilized individual worthy of being incorporated into the nation and the political community of citizens.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The author grants Procesos the right to copy (Copyright ©), which gives irrevocable and unlimited permission to use, distribute, publish, license, exhibit, record, digitize, disseminate, reproduce and archive the article and/or the associated presentation, in any format or medium, whether currently known or later developed. On this basis, in case the author wishes to publish their work in another non-indexed diffusion medium (since it is not allowed to do so in another indexed diffusion medium), they must request express permission from Procesos. Should this permission be granted, they must reference it as the original publication source. In this sense, once the article has been accepted for publication, the author must sign a Copyright and Consent form, prior to publication. This signed form must be sent to the Editorial Committee.
Letter of originality and transfer of rights
Procesos: revista ecuatoriana de Historia is licensed under the Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional License. Created from the work at https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/procesos.
Privacy statement
The names and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated in it and will be neither shared with third parties nor used for other purposes.
References
FUENTES Y BIBLIOGRAFÍA
FUENTES PRIMARIAS
Archivos consultados
Archivo Biblioteca Aurelio Espinosa Pólit (ABAEP).
Entrevistas
Díaz, Grecia y Oswaldo Terán Misle. Grecia fue hija de Aníbal Díaz, antiguo miembro del Partido Comunista. En conversación con el autor. Diciembre de 2022.
Impresos
Boletín Eclesiástico de la Arquidiócesis de Quito. Quito, 1946.
El Comercio. Quito, 1944-1945.
El Telégrafo. Guayaquil, 1934, 1944-1948, 1951, 1954.
Revista de la Unión Nacional de Periodistas. Quito, 1944.
Revista Educación. 1946.
Unión Nacional de Periodistas. Alfabetización y educación de adultos. Quito: Talleres Gráficos Minerva, 1951.
——. Cartilla del Dr. F. Laubach adaptada por la UNP. Quito: Imprenta Gran Colombia, 1949.
——. EI Instituto Ecuatoriano de Investigaciones para Educación de Adultos. Quito: Talleres Gráficos Minerva, 1951.
——. La campaña de alfabetización de adultos en el Ecuador a cargo de la Unión Nacional de Periodistas. Quito: Editorial S, 1948.
——. La UNP en la educación popular ecuatoriana. Quito: La Unión, 1954.
Fuentes primarias publicadas
Ayala Cabanilla, Carlos. “La Liga Alfabetizadora de Enseñanza en los destinos culturales de nuestra ¡patria!, ¿está cumpliendo con su finalidad?”. En Estatuto de la Liga Alfabetizadora de Enseñanza, 8-24. Guayaquil: Imprenta de la Universidad de Guayaquil, 1949.
Asamblea Constituyente del Ecuador 1944-1945, “Ley de Alfabetización”, Pub. L. No. 268 (1945).
Dupouy, Walter. “Actividades de la comisión indigenista venezolana 1958-1959”. B.B.A.A. Boletín Bibliográfico de Antropología Americana (1958): 153-154.
Diario de Debates de la Asamblea Constituyente de 1944. T. III y VI. Quito: Talleres Gráficos Nacionales, 1944.
González, Marco Tulio. Informe a la nación 1944-1946 [Ministerio de Educación Pública]. Quito: Talleres Gráficos Nacionales, 1948.
Vallejo, Gustavo. “Informe del director de la campaña de alfabetización, Sr. Gustavo Vallejo Larrea, a la Asamblea General de la Unión Nacional de Periodistas sobre las labores realizadas de 1944 a 1951”. En Unión Nacional de Periodistas, Alfabetización y Educación de adultos, 3-13. Quito: Talleres Gráficos Minerva, 1951.
FUENTES SECUNDARIAS
Anderson, Benedict. Comunidades Imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 1993.
Bourdieu, Pierre. “Los campos del poder”. Revista Digital BLOGHEMIA, 18 de diciembre de 2021. https://www.bloghemia.com/2021/12/los-campos-del-poder-por-pierre-bourdieu.html.
Dirección General de Estadística y Censos. Primer censo de población del Ecuador: población alfabeta y analfabeta. Vol. V. T. I. Quito: Talleres Gráficos de la Dirección, 1955.
Garcés, Víctor Gabriel. “Consideraciones culturales. Educación indígena”. Revista Casa de la Cultura Ecuatoriana (1945): 89-127.
Korsbaek, Leif y Miguel Ángel Sámano-Rentería, “El indigenismo en México: antecedentes y actualidad”, Ra Ximhai 3, n.o 1 (enero-abril 2007): 195-224.
Lira García, Alba Alejandra. “La alfabetización en México: campañas y cartillas, 1921-1944”. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, n.o 2 (2019): 126-149.
López Alfonso, Francisco José. Hablo, señores, de la libertad para todos. López Albújar y el indigenismo en el Perú. Lima: Cuadernos de América sin nombre, 2006.
López Morocho, Luis Rodolfo. “Breve historia de la Educación de Adultos en Ecuador: anotaciones para una genealogía”. 593 Digital Publisher CEIT 6, n.o 4 (julio-agosto 2021): 88-103. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.4.615.
Luna Tamayo, Milton. “Las políticas educativas en el Ecuador, 1950-2010. Las acciones del Estado y las iniciativas de la sociedad”. Tesis de doctorado. Universidad Nacional de Educación a Distancia. 2014.
Maiguashca, Juan, y Liisa North. “Orígenes y significado del velasquismo: lucha de clases y participación política en el Ecuador, 1920-1972”. En La cuestión regional y el poder, 89-159. Quito: FLACSO Ecuador / CERLAC / Corporación Editora Nacional, 1991.
Muratorio, Blanca. “Nación, identidad y etnicidad: imágenes de los indios ecuatorianos y sus imagineros a fines del Siglo XIX”. En Imágenes e imagineros. Representaciones de los indigenas ecuatorianos, siglo XIX y XX, 109-196. Quito: FLACSO Ecuador, 1994.
Orquera, Katerinne. “Prensa periódica y opinión pública en Quito: historia social y cultural de diario El Comercio, 1935-1945”. Tesis de doctorado. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador, 2020. http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/7684.
Ossenbach, Gabriela. “La secularización del sistema educativo y de la práctica pedagógica: laicismo y nacionalismo”. Procesos. Revista Ecuatoriana de Historia, n.o 8 (enero-junio 1996): 33-54. https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/procesos/article/view/2088.
Prieto, Mercedes. Liberalismo y temor: imaginando los sujetos indígenas en el Ecuador poscolonial, 1895-1950. Quito: FLACSO Ecuador / Abya-Yala, 2004. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/15561-opac.
Quintero, Rafael. El mito del populismo en el Ecuador. Quito: FLACSO Ecuador, 1980.
Rodríguez, Huáscar. “Construyendo una nación?: indigenismo y mestizaje en las políticas educativas bolivianas, 1900-1955”. Tesis de maestría. FLACSO Argentina. 2015. http://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/8017.
Sinnardet, Emmanuelle. “Nación y educación del Ecuador de los años treinta y cuarenta”. Íconos, n.o 9 (2000): 110-125.
Zhingre, Raúl. La participación conservadora en el programa de Alianza Democrática Ecuatoriana, 1943-2944. Serie Magister. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional, 2016.