The quest for professionalization in Quito's theatrical activity (1925-1927)
Main Article Content
Abstract
The article studies local theatrical groups in Quito between 1925 and 1927, based on a declamation course at the National Music Conservatory. These groups sought to replicate the productive and creative model of professional theatrical companies that consisted of an internationally successful repertoire and the division of archetypal roles among its members, both of which determined their success at the box office. After reflecting on the theater groups' initial enthusiasm for the creation of a working space and a favorable specialized critique, the contradictions of the model and the limits of the actors' training and experience in the face of the low demand for shows from a still emerging audience are examined.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The author grants Procesos the right to copy (Copyright ©), which gives irrevocable and unlimited permission to use, distribute, publish, license, exhibit, record, digitize, disseminate, reproduce and archive the article and/or the associated presentation, in any format or medium, whether currently known or later developed. On this basis, in case the author wishes to publish their work in another non-indexed diffusion medium (since it is not allowed to do so in another indexed diffusion medium), they must request express permission from Procesos. Should this permission be granted, they must reference it as the original publication source. In this sense, once the article has been accepted for publication, the author must sign a Copyright and Consent form, prior to publication. This signed form must be sent to the Editorial Committee.
Letter of originality and transfer of rights
Procesos: revista ecuatoriana de Historia is licensed under the Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional License. Created from the work at https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/procesos.
Privacy statement
The names and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated in it and will be neither shared with third parties nor used for other purposes.
References
FUENTES Y BIBLIOGRAFÍA
FUENTES PRIMARIAS
Archivos consultados
Archivo Histórico Nacional (AHN). Quito, Ecuador.
Fondo Teatro Nacional Sucre.
Archivo Metropolitano de Historia (AMH). Quito, Ecuador.
Diarios y revistas
El Comercio. Quito, 1924-1932, 1945.
El Día. Quito, 1926-1927.
Salvador, Humberto. “Resurgimiento del Teatro Nacional. La Compañía ‘Marina Moncayo’ ”. Letras del Ecuador, n.° 28-29 (noviembre-diciembre 1947): 23-24.
Fuentes primarias publicadas
Icaza, Jorge. Atrapados I. El Juramento. Buenos Aires: Lozada, 1972.
——. Atrapados II. En la ficción. Buenos Aires: Lozada, 1972.
——. Atrapados III. En la realidad. Buenos Aires: Lozada, 1972.
FUENTES SECUNDARIAS
Acha, Juan. “Hacia una sociohistoria de nuestra realidad artística”. En Crítica y ciencia social en América Latina, 3-14. Caracas: Equinoccio, s.f.
Aguirre, Alejandro. “El Teatro de Compañías en Quito: Práctica escénica, crítica y proyección social, 1924-1939”. Tesis de doctorado. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. 2023.
Bourdieu, Pierre. La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus, 1998.
Bustos, Guillermo. “Quito en la transición: actores colectivos e identidades culturales urbanas (1920-1950). En Quito a través de la historia, 163-188. Quito: Dirección de Planificación del I. Municipio de Quito / Consejería de Obras Públicas y Transporte, Junta de Andalucía, 1992.
Campos, Alfonso. El canto del ruiseñor. José María Trueba: artífice del canto lírico en Quito, siglo XX. Quito: Fonsal, 2009.
Castagnino, Raúl. Sociología del teatro argentino. Buenos Aires: Nova, 1963.
Dubatti, Jorge. Cien años de teatro argentino. Buenos Aires: Biblos, 2012.
——. Filosofía del Teatro I. Convivio, experiencia, subjetividad. Buenos Aires: Atuel, 2006.
Durán, Cecilia. Irrupción del sector burócrata en el Estado ecuatoriano: 1925-1944. Perspectiva a partir del análisis de la vida cotidiana de Quito. Quito: Abya-Yala, 2000.
Escandón Montenegro, Pablo. “La Plaza del Teatro: viva, única y popular”. En Sube el telón. 125 años, una formidable historia, editado por Gabriela Alemán, T. 1, 194-234. Quito: Fundación Teatro Nacional Sucre, 2012.
Fukelman, María. “Programa para la investigación del teatro independiente”. En Teatro independiente. Historia y actualidad, dirigido por Jorge Dubatti, 13-26. Buenos Aires: Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini, 2017.
Godoy, Rossy. “La segunda fundación del Conservatorio Nacional de Música de Quito. Entre las expectativas estatales y las dinámicas locales (1900-1911)”. Tesis de maestría. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. 2020. http://hdl.handle.net/10644/8073.
Granda, Wilma. “La cinematografía de Augusto San Miguel: lo popular y lo masivo en los primeros argumentales del cine ecuatoriano. Guayaquil 1924-1925”. Tesis de maestría. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. 2006. http://hdl.handle.net/10644/906.
Guerrero, Fidel Pablo, y Cesar Santos. “De la zarzuela a Yahuar Shungo. La música en el Teatro Nacional Sucre: desde su fundación hasta la década de 1950”. En Sube el telón. 125 años, una formidable historia, editado por Gabriela Alemán. T. 1, 12-65. Quito: Fundación Teatro Nacional Sucre, 2012.
Jurado Noboa, Fernando. Rincones que cantan. Una geografía musical de Quito. Quito: FONSAL, 2006.
Kingman, Eduardo. La ciudad y los otros. Quito, 1860-1940. Higienismo, ornato y policía. Quito: FLACSO Ecuador / FONSAL / Universitat Rovira y Virgili, 2008.
——, y Ana María Goetschel. “Quito: las ideas de orden y progreso y las nuevas extirpaciones culturales”. En Quito a través de la historia, 153-161. Quito: Dirección de Planificación del I. Municipio de Quito / Consejería de Obras Públicas y Transporte, Junta de Andalucía, 1992.
Luzuriaga, Gerardo. “El teatro ecuatoriano”. En Historia de las literaturas del Ecuador. Literatura de la república 1925-1960, editado por Jorge Dávila Vázquez. Vol. 5, 190-215. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional, 2007.
Mora, Genoveva. “Las artes escénicas en el Teatro Nacional Sucre”. En Sube el telón. 125 años, una formidable historia, editado por Gabriela Alemán. T. 1, 132-183. Quito: Fundación Teatro Nacional Sucre, 2012.
Muguercia, Magaly. Teatro latinoamericano del siglo XX: primera modernidad: 1900-1950. Santiago: RIL, 2010.
Naranjo, Cristian. “La gran depresión en Ecuador, 1927-1937. Salarios y precios”. Tesis de doctorado. Universitat Autónoma de Barcelona. 2016. http://hdl.handle.net/10803/401183.
Ojeda, Enrique. “Entrevista a Jorge Icaza”. En Ensayos sobre las obras de Jorge Icaza, 105-137. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana, 1991.
Orquera Polanco, Katerinne. “Prensa periódica y opinión pública en Quito: Historia social y cultural de diario El Comercio, 1935-1945”. Tesis de doctorado. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. 2020. http://hdl.handle.net/10644/7684.
Ortiz, Rubén. “La actoralidad en nuestro teatro. Una revisión de las maneras de concebir la actuación en México”. En Un siglo de teatro en México, coordinado por David Olguín, 295-315. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2011.
Pérez, Trinidad. “La construcción del campo moderno del arte en el Ecuador, 1860-1925: geopolíticas del arte y eurocentrismo”. Tesis de doctorado. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. 2012. http://hdl.handle.net/10644/3081.
Rodríguez Castelo, Hernán. “Teatro ecuatoriano III. Desde los años 30 hasta los años 50 y teatro social”. En Teatro social ecuatoriano. Flajelo, El tigre, El Dios de la selva, Infierno negro, compilado por Hernán Rodríguez Castelo. Quito: Ariel, s.f.
Yánez, Nancy. Memorias de la lírica de Quito. Quito: Banco Central del Ecuador, 2005.