Ciudadanía social y cultural: perspectiva histórica y retos del aprendizaje ciudadano en el siglo XXI
Main Article Content
Abstract
The article offers a reflection on the historical origin of citizenship in the context of modernity, and explores the links for the making of national States and the role that education played in the creation of political communities conformed by free citizens. The essay outlines, on the one hand, the profound modifications that citizenship had experienced during the twentieth century, and on the other hand, the necessity of educational historiography to incorpórate other analytical approaches besides liberal theory, that so far has had a wide influence, This approach will contibute with methological and theorical tolos that permit the re-elaboration of the concept of citizenship, in order to better understand the historical process i the las centuries, as well as the new expectations formulated at the begnning of the Twety-first century
Downloads
Article Details
Copyright
The author grants Procesos the right to copy (Copyright ©), which gives irrevocable and unlimited permission to use, distribute, publish, license, exhibit, record, digitize, disseminate, reproduce and archive the article and/or the associated presentation, in any format or medium, whether currently known or later developed. On this basis, in case the author wishes to publish their work in another non-indexed diffusion medium (since it is not allowed to do so in another indexed diffusion medium), they must request express permission from Procesos. Should this permission be granted, they must reference it as the original publication source. In this sense, once the article has been accepted for publication, the author must sign a Copyright and Consent form, prior to publication. This signed form must be sent to the Editorial Committee.
Letter of originality and transfer of rights
Procesos: revista ecuatoriana de Historia is licensed under the Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional License. Created from the work at https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/procesos.
Privacy statement
The names and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated in it and will be neither shared with third parties nor used for other purposes.
References
__ , "Subjetividad, ciudadanía y emancipación", De la mano de Alicia: Lo social y 10 político en la Posmodern ida d, Bogotá, Siglo del Hombre, Universidad de los Andes, 1998.
De Sousa Santos, Boaventura y Leonardo Avritzer, "Introdu=ao: para ampliar o canone democrático", en Boaventura de Sousa Santos, org., Democratizar a Democracia: os Caminhos da Democracia Participativa, Río de janeiro, Civiliza=ao Brasileira, 2002.
Fraser, Nancy y Axel Honneth, Redistribution or recognition? A political-phílosophical exchange, London-New York, Verso, 2003.
Grzybowski, Cándido, "Mesa redonda de la Paz: trayendo lo global a lo local", en Caja de Herramientas, año 12, No. 96, Bogotá.
Hopenhayn, Martín, "La enciclopedia vacía: Desafíos del aprendizaje en tiempo y espacio multimedia", Nómadas, No. 9, 1999, Bogotá.
Knight Abowitz, Kathleen, "The dominant discourse of citizenship in America life and schooling", en International Conference on Civic Education Research, New Orleans, L.A., November, 2003.
Kymlicka Will y Norman Wayne, "El retorno del ciudadano: una revisión de la producción reciente en teoría de la ciudadanía", en La política: revista de estudios sobre Estado y la Sociedad, No. 3, octubre 1997, Barcelona.
Lechner, Norbert, "Orden y memoria", en Gonzalo Sánchez y María Emma Wílls, comps., Museo, memoria y nación: misión de los museos nacionales para los ciudadanos del futuro, Bogotá, Museo Nacional, 1999.
__ , Las sombras del mañana: la dimensión subjetiva de la política, Santiago de Chile, Lom ediciones, 2002.
Martín-Barbero, Jesús, "Desencuentros de la socialidad y reencantamientos de la identidad", en La iniciativa de la comunicación, http://www.comminit.comlla/cambiosocial/lasc/lasld-650.html.
Pérez, Javier y Verena Radkau, coords., Identidad en el imaginario nacional: reescritura y enseñanza de la historia, México, Universidad Autónoma de Puebla, 1998.
Ricoeur, Paul, La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido, Madrid, Universidad Autónoma de Madrid, 1998.
Rosa, Alberto, Guglielmo Bellelli y David Bakhurst, edits., Memoria colectiva e identidad nacional, Madrid, Rógar, 2000.
Rosanvallon, Pierre, La consagración del ciudadano: historia del sufragio universal, México, Instituto Mora, 1999.
Rose, Nicolas, "El gobierno en las democracias liberales 'avanzadas': del liberalismo al neoliberalismo", en Archipiélago, No. 29, 1997, Barcelona.
Sábato, Hilda, Ciudadanía política y formación de las naciones: perspectivas históricas de América Latina, México, Fondo de Cultura Económica, 1999.
;0, Carlos, La noción de ciudadanía en el debate latinoamericano, en Revista de la CEPAL, No. 76, abril 2002, en http://www.flacso.or.cr/pdfs/Nocion%20de%20Ia-%20Ciudadania. Pdf
Todorov, Tzvetan, Los abusos de la memoria, Barcelona, Paidós, 2000.
Turner, Brían, Citizenship and social Theory, London, Sage, 1993.
Walsh, Catherine, "La re-articulación de subjetividades políticas y diferencia colonial en Ecuador: reflexiones sobre el capitalismo y las geopolíticas del conocimiento", en Catherine Walsh, Freya Schiwy y Santiago Castro-Gómez, edits., Indisciplinar las ciencias sociales: Geopolíticas del conocimiento y colonialidad del poder. Perspectivas desde 10 andino, Quito, UASB/ Abya-Yala, 2002.
Young, Iris Marion, "Democracia y justicia social", Inclusión social y nuevas ciudadanías, Bogotá, Alcaldía Mayor, 2003.