Poder pastoral, acomodo y territorialidad en las Cartas Annuas jesuitas de Quito

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Carlos Espinosa

Abstract

The article looks at the Jesuit Annual Letters concerning the Audiencia of Quito between 1586 and 1660. This virtually unexplored source is employed to analyze the conversion strategies and sacramental regime of the Jesuits in Quito. The article contends that the Jesuit conversion strategies shifted from an early engagement with native religion that included an interest in native myths, and extirpation of idolatry to a tabula rasa approach centered on the administration of sacraments. The article attributes this shift to the transfer of the Colegio de Quito from the Jesuit province of Peru to that of the New Kingdom (New Granada). The article contextualizes the Jesuit engagement with native culture in Quito and the operation of the administration of sacraments with reference to Juan Carlos Estenssoro’s notion of the two conversions as well as with reference to Michel Foucault’s category of pastoral power and he concept of confessionalization drawn from early modern European historiography.

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How to Cite
Espinosa , C. . (2013). Poder pastoral, acomodo y territorialidad en las Cartas Annuas jesuitas de Quito. Procesos. Revista Ecuatoriana De Historia, 1(38), 9–30. https://doi.org/10.29078/rp.v1i38.1
Section
Studies
Author Biography

Carlos Espinosa

PhD en Historia por la Universidad de Chicago. Se desempeña como coordinador de Investigación y profesor / investigador en el Departamento de Antropología, Historia y Humanidades de Flacso-Ecuador. Ha publicado numerosos artículos sobre historia colonial y republicana andina en revistas como Procesos: revista ecuatoriana de historia, Revista Andina, Boletín del Instituto Francés de Estudios Andinos y el Boletín del Instituto Riva Agüero. En 2010 publicó el libro Historia del Ecuador en contexto regional y global. Sus temas de investigación son la historia de los jesuitas en la Audiencia de Quito, el conservadurismo popular en Ecuador en la segunda mitad del siglo XIX y la derecha ecuatoriana entre 1930 y 1960.