Between Bolivian Cinema during the 60’s and the Novel Promoting the Indigenous Cause: a case of Andean Aesthetic Transculturation

Main Article Content

Javier Sanjinés C.

Abstract

This article is an exercise in cultural history that explores the conflictive relationship between the cinematographic work by Bolivian director Jorge Sanjinés involving the Ukamau group developed in the 70’s and the Andean novel that showcased the Indigenous cause written several decades before concerning issues of indigenous representation and its place in the local community. From this perspective, this article analyzes the complex interaction between learned culture, film-making and local construction in Bolivia. This study considers modernizing historical context undertaken by the Revolution of 1952 and the subsequent happenings that occurred during this political and social process essential to that Andean country situating the aesthetic and political challenges that Jorge Sanjinés’ work had to have faced.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sanjinés C., J. . (2015). Between Bolivian Cinema during the 60’s and the Novel Promoting the Indigenous Cause: a case of Andean Aesthetic Transculturation. Procesos. Revista Ecuatoriana De Historia, 1(39), 67–84. https://doi.org/10.29078/rp.v1i39.81
Section
Studies
Author Biography

Javier Sanjinés C.

Javier Sanjinés C., Universidad de Michigan, Ann Arbor

Doctor en Filosofía por la University of Minnesota, Twin Cities. Profesor de la Universidad Mayor de San Andrés y la Universidad Católica Boliviana San Pablo, La Paz, y de la University of Michigan, Ann Arbor. Entre las distinciones que ha recibido se encuentra la Rockefeller Postdoctoral Fellow (1995). Las áreas de investigación de su interés se relacionan con la literatura latinoamericana y los estudios culturales, la articulación de las culturas en los Andes, la integración de las cuestiones políticas, culturales y sociales como variables interdependientes. Entre sus publicaciones recientes se encuentran El gato que ladra (1999), en coautoría con Fernando Calderón; Estética y carnaval: ensayos de sociología de la cultura (1984) y Literatura contemporánea y grotesco social en Bolivia (1992).

References

Bloch, Ernst. Heritage of Our Times. Berkeley, CA: University of California Press, 1991 [1935].
Beverley, John. Subalternity and Representation. Arguments in Cultural Theory. Durham, N.C.: Duke University Press, 1999.
Cornejo Polar, Antonio. “La novela inigenista: un género contradictorio”. Texto Crítico 14 (1979): 58-70.
______. La formación de la tradición literaria en el Perú. Lima: Centro de Estudios y Publicaciones, 1989.
______. Escribir en el aire: ensayo sobre la heterogeneidad socio-cultural en las literaturas andinas. Lima: Horizonte, 1994.
Eco, Umberto. “La cultura no está en crisis; es crisis”. Entrevista en la Universidad de Burgos, 2013.
Mariátegui, José Carlos. Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. México: Era, 1979 [1928].
McKeon, Michael. The Origins of the English Novel, 1600-1740. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1988.
Montenegro, Carlos. Nacionalismo y coloniaje. La Paz: Juventud, 1994 [1943].
Quijano, Aníbal. “Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en América Latina”. Anuario Mariateguiano 9, n.o 9 (1997): 113-121.
______. “El fracaso del moderno Estado-nación”. En La otra América en debate. Aportes del Foro Social de las Américas, editado por Irene León, 65-72. Quito: Foro de las Américas, 2006.
Rama, Ángel. Transculturación narrativa en América Latina. Buenos Aires: El Adariego, 2008 [1982].
Sánchez, Luis Alberto. América. Novela sin novelistas. Santiago de Chile: Ercilla, 1933.
Sanjinés, Jorge y grupo Ukamau. Teoría y práctica de un cine junto al pueblo. México: Siglo XXI, 1979.
Wood, David M. J. “Indigenismo and the Avant-garde: Jorge Sanjinés’ Early Films and the National Project”. Bulletin of Latin American Research 25, n.o 1 (2006): 63-82.
Zavaleta Mercado, René. “Movimiento obrero y ciencia social. La revolución democrática de 1952 en Bolivia y las tendencias sociológicas emergentes”. En René Zavaleta Mercado: obra completa, tomo I: Ensayos 1957-1974, editado por Mauricio Souza Crespo, 691-726. La Paz: Plural, 2011 [1974].