Between Bolivian Cinema during the 60’s and the Novel Promoting the Indigenous Cause: a case of Andean Aesthetic Transculturation

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Javier Sanjinés C.

Abstract

This article is an exercise in cultural history that explores the conflictive relationship between the cinematographic work by Bolivian director Jorge Sanjinés involving the Ukamau group developed in the 70’s and the Andean novel that showcased the Indigenous cause written several decades before concerning issues of indigenous representation and its place in the local community. From this perspective, this article analyzes the complex interaction between learned culture, film-making and local construction in Bolivia. This study considers modernizing historical context undertaken by the Revolution of 1952 and the subsequent happenings that occurred during this political and social process essential to that Andean country situating the aesthetic and political challenges that Jorge Sanjinés’ work had to have faced.


 

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Studies
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Javier Sanjinés C.

Javier Sanjinés C., Universidad de Michigan, Ann Arbor

Doctor en Filosofía por la University of Minnesota, Twin Cities. Profesor de la Universidad Mayor de San Andrés y la Universidad Católica Boliviana San Pablo, La Paz, y de la University of Michigan, Ann Arbor. Entre las distinciones que ha recibido se encuentra la Rockefeller Postdoctoral Fellow (1995). Las áreas de investigación de su interés se relacionan con la literatura latinoamericana y los estudios culturales, la articulación de las culturas en los Andes, la integración de las cuestiones políticas, culturales y sociales como variables interdependientes. Entre sus publicaciones recientes se encuentran El gato que ladra (1999), en coautoría con Fernando Calderón; Estética y carnaval: ensayos de sociología de la cultura (1984) y Literatura contemporánea y grotesco social en Bolivia (1992).

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