Telework and Human Talent Management in the Universities of Ecuador: Experiences at Southern Manabi State University
DOI:
https://doi.org/10.32719/25506641.2023.13.4Keywords:
time sharing, work behavior, job determination and creation, human capital, teleworkAbstract
The present contribution is based on important components of telework to analyze the process of its expansion in Ecuador, beginning in the second quarter of 2020. The study responds to the need to address the challenges that teleworking has brought to higher education institutions in the country using appropriate methodological approaches. Three guiding categories of these processes are reviewed for the analysis: knowledge management and innovation; organizational behavior; and organizational culture. Through them, key elements of human talent management in higher education are revealed. The paper aims to support the incorporation of innovative approaches for effective human talent management in universities, given the growing importance of telework in times of pandemic and post-pandemic. The methodology favors a systemic and multidimensional approach that highlights the form and impact of telework on managing human talent in universities. It is concluded that the prospective scenario points to the simultaneity of face-to-face and telework modality to improve performance indicators and the quality of university activities. The trend is towards a new transition in the administration of processes.
Downloads
References
Beauregard, Alexandra, Kelly Basile y Esther Canonico. 2019. “Telework: Outcomes and Facilitators for Employees”. En The Cambridge Handbook of Technology and Employee Behavior, editado por Richard Landers, 511-543. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108649636.020.
Campaña, María Verónica, Édison Melendres, Jaime Flores y Rosa Acosta. 2021. “Gestión del talento humano y el teletrabajo su impacto en la microeconomía durante la pandemia, una visión para auditorías”. Dominio de las Ciencias 7 (1): 793-809. https://dialnet.unirioja.
es/descarga/articulo/8385866.pdf.
Chiavenato, Idalberto. 2008. Gestión del talento humano. Ciudad de México: McGraw-Hill.
Cifuentes, Diana, y José Londoño. 2021. “Teletrabajo: El problema de la institucionalización”. Aibi. Revista de Investigación, Administración e Ingeniería 8 (1): 12-20. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/download/1638/1831.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). 2020. El desafío social en tiempos de Covid-19. Informe Especial Covid-19 n.° 3. Santiago: CEPAL. https://bit.ly/3IULLYw.
---. 2021. Construir un futuro mejor: Acciones para fortalecer la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Santiago: CEPAL.
EC. 2008. Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449, 20 de octubre.
EC Ministerio del Trabajo. 2016. MDT-2016-0190. Expídense las normas que regulan el teletrabajo en el sector privado. Registro Oficial 825, Segundo Suplemento, 4 de agosto.
---. 2017. MDT-2017-0090-A. Expídese la norma técnica para regular el teletrabajo en el sector público. Registro Oficial 22, 26 de junio.
El Comercio. 2020. “Día de Trabajo: 361 personas en teletrabajo en dos meses en Ecuador”. El Comercio. 30 de abril. Accedido septiembre de 2021. https://bit.ly/3yHEp5S.
García, Francisco. 2020. “El sistema universitario ante la Covid-19: Corto, medio y largo plazo”. Universidad. Accedido septiembre de 2021. https://bit.ly/2YPUeXU.
García, Francisco, Alfredo Corell, Víctor Abella y Mario Grande. 2020. “La evaluación online en la educación superior en tiempos de la Covid-19”. Education in the Knowledge Society 21: 1-26. https://doi.org/10.14201/eks.23013.
Giraldo, Gladys. 2005. “Teoría de la complejidad y premisas de legitimidad en las políticas de educación superior”. Cinta de Moebio 22: 46-72. https://boletinjidh.uchile.cl/index.php/CDM/article/download/26085/27390.
Heidegger, Martin. 2008. El ser y el tiempo. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Hernández Sampieri, Roberto, Carlos Fernández y María del Pilar Baptista. 2014. Metodología de la investigación. Ciudad de México: McGraw-Hill.
Iparraguirre, Gonzalo, y Sebastián Ardenghi. 2011. “Tiempo y temporalidad desde la antropología y la física”. Revista de Antropología Experimental 11: 251-260. https://bit.ly/3OmrpIt.
Lundvall, Bengt-Åke, Jan Vang y K. J. Joseph. 2009. “Innovation System Research and Developing Countries”. En Handbook of Innovation Systems and Developing Countries. Building Domestic Capabilities in a Global Setting, editado por Bengt-Åke Lundvall, K. J. Joseph, Cristina Chaminade y Jan Vang, 1-32. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Owen, Richard, Mario Pansera, Phil Macnaghten y Sally Randles. 2021. “Organisational Institutionalisation of Responsible Innovation”. Research Policy 50: 1-13. https://doi.org/10.1016/j.respol.2020.104132.
Quevedo, Manuel, Jessica Maldonado, Sonia Bonilla y Silvia Vinueza. 2021. “Tendencias de la producción científica sobre teletrabajo en el Ecuador”. Polo del Conocimiento 6 (5): 1019-1031. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8016925.
Sánchez, María Claudia. 2021. “La innovación tecnológica y el teletrabajo: Un análisis crítico desde los derechos humanos (Ecuador)”. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo 10: 1-17. http://www.ceil-conicet.gov.ar/ojs/index.php/lat/article/view/798.
Sánchez, Gabriela, y Arturo Montenegro. 2019. “Teletrabajo, una propuesta de innovación en productividad empresarial”. Revista 593 4 (5.1): 91-107. https://doi.org/10.33386/593dp.2019.5-1.133.
Vocos, Federico, y Óscar Martínez. 2004. “Nuevas formas de organización del trabajo y movimiento obrero: Una visión crítica del teletrabajo”. Ponencia presentada en las VI Jornadas de Sociología, Buenos Aires. Accedido noviembre de 2020. https://cdsa.aacademica.org/000-045/762.pdf?view.