Decentralization Processes and the Clean Drinking Water and Sanitation Sector
DOI:
https://doi.org/10.32719/25506641.2022.12.3Keywords:
autonomy, decentralization, autonomous decentralized government, competencies, servicesAbstract
Decentralization constitutes the exercise of democracy in a State that is historically centralized. The Constitution of year 2008 defines territorial designs that contribute to an organized transfer of capacities in order to achieve territorial equity and a harmonized
development of all locales, stressing on quality of public services; with special consideration for providing clean drinking water and sanitation due to its importance for addressing a structural problem of national economy which is chronic malnutrition in children. The objective of this article is to identify the management models in Quito and Guayaquil, and how the actions of this capacity under a delegated management has favorably affected the reported indicators from the water management entity, especially those associated to coverage levels and constant service providing.
Downloads
References
Dávila, José, Gustavo Villares y Marcelo Placencia. 2018. “Recursos financieros de los Gobiernos Autónomos Descentralizados: Caso de estudio Gobiernos Autónomos Descentralizados Municipales”. Economía y Negocios 9 (2): 65-82. https://doi.org/10.29019/eyn.v9i2.499.
EC Agencia de Regulación y Control del Agua (ARCA). 2016. Regulación No. DIR-ARCARG-003-2016. Quito: ARCA.
EC Consejo Nacional de Competencias (CNC). 2015. Talleres de fortalecimiento de capacidades de GAD. Quito: CNC.
EC Consejo Nacional de Competencias y Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (CNC-SENPLADES). 2013. Plan Nacional de Descentralización 2013-2015. Quito: CNC-SENPLADES.
EC. 1971. Ley Orgánica de Régimen Municipal. Registro Oficial 331, Suplemento, 15 de octubre. Codificación 2005. Estado: Derogada.
---. 2008. Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449, 20 de octubre.
---. 2010. Código Orgánico de Organización Territorial, Autonomía Administrativa y Descentralización (COOTAD). Registro Oficial 303, Suplemento, 19 de octubre.
---. 2010. Código Orgánico de Planificación y Finanzas Públicas. Registro Oficial 306, Suplemento, 22 de octubre.
---. 2011. Decreto Ejecutivo 645. Registro Oficial 385, 2 de febrero.
---. 2021. Decreto Ejecutivo 59. Registro Oficial, 5 de junio.
Elizalde, Antonio. 2003. “Planificación estratégica territorial y políticas públicas para el desarrollo local”. CEPAL Serie Gestión Pública (29): 1-70. https://bit.ly/3xEqZFc.
Finot, Iván. 2001. Descentralización en América Latina: teoría y práctica. Santiago: CEPAL. https://bit.ly/3xDXSSt.
García, Belén. 1999. “Transferencia de recursos económico-financieros e impactos territoriales en Venezuela. Caso de estudio: Región Zuliana vs. Región Capital”. EURE 25 (74): 47-70. http://dx.doi.org/10.4067/S0250-71611999007400004.
Jaramillo, Bolívar. 2018. “Los gobiernos autónomos descentralizados parroquiales rurales frente al ejercicio del derecho constitucional de participación ciudadana y su relación con la formulación de las políticas públicas locales. Análisis en las parroquiales rurales: Tres
de Noviembre, Pimocha y Gonzalo Pizarro”. Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. http://hdl.handle.net/10644/6121.
Ojeda Segovia, Lautaro. 2002. Situación actual de la descentralización en el Ecuador. Quito: PNUD.
Ruiz Almendral, Violeta. 2004. Impuestos cedidos y corresponsabilidad fiscal. Valencia: Tirant lo Blanch.
EC Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (SENPLADES). 2013. Plan Nacional de Desarrollo-Para el Buen Vivir 2013-2017. Quito: SENPLADES.
---. 2017. Plan Nacional de Desarrollo. Toda una Vida. 2017-2021. Quito: SENPLADES. Serrano, Claudia, y Patricia Acosta. 2011. El proceso de descentralización en el Ecuador. Quito: RIMISP.