Virtual Education at Universidad Central del Ecuador: A New Academic Challenge?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/25506641.2022.11.6

Keywords:

ICT, virtual, e-learning, collaborative learning, COVID-19

Abstract

This research addresses the management of educational knowledge using information and communication technologies (ICT) tools at Universidad Central del Ecuador (UCE), specifically at the Faculty of Administrative Sciences, to analyze how technological scientific progress influences higher education in the context of the COVID-19 pandemic. The objective is to analyze the use of new competencies backed by virtual educational platforms, in order to improve the teaching - learning process and the autonomous capacity of students. This study is descriptive in nature due to the theoretical perspective of the subject in terms of the management of knowledge in the educational field; on the other hand, the use of the quantitative typology is due to the operability of statistical figures and the use of the scientific method, with a technical application of a field study by means of surveys. The conclusion is that the use of ICTs in knowledge management is currently the support engine in the teaching-learning process, promoting the growth of teachers through e-learning, and thereby allowing them to fully exploit the capacities of students under equal opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Area, Manuel, y Jordi Adell. 2009. E-Learning: enseñar y aprender en espacios virtuales. La tecnología educativa en el siglo XX. Archidona: Aljibe.

Banco Interamericano de Desarrollo (BID). 2020. “La educación superior en tiempos de COVID-19: Aportes de la segunda reunión del diálogo virtual con rectores de universidades líderes de América Latina”. Acccedido: enero de 2021. https://bit.ly/3uA6qZG.

Casal Otero, Lorena, Carmen Fernández Morante y Beatriz Cebreiro López. 2018. “La competencia en TIC del profesorado no universitario”. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa 5: 22-39. https://doi.org/10.6018/riite/2018/334851.

Castro, Alejandro. 2018. “La educación superior de Ecuador”. Accedido enero de 2021: https://bit.ly/3vU3KXo.

Cedeño, Eva, y José Murillo. 2019. “Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza”. Rehuso: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales” 4 (1): 119-127. https://bit.ly/3tvZ5s.

Cooperación Económica para América Latina (CEPAL). 2020. “La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19”. Accedido enero de 2021. https://bit.ly/3o1inVK.

EC Consejo de Educación Superior (CES). 2019. Reglamento de Régimen Académico. RPCSO-08-No.111-2019 Accedido febrero de 2021. https://bit.ly/3nYklX0.

Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). 2014. “Metodologías de una guía para el diseño”. Accedido enero de 2021. https://bit.ly/3er8ldv.

Fundación Universitaria Iberoamericana. 2006. Gestión del conocimiento y aprendizaje organizacional. Madrid: Siglo XXI.

García Muñoz, Aparicio, Cecilia Camacho Gómez y María del Carmen Ancona Alcocer. 2012. “El uso de las tecnologías digitales como un proceso educativo en la sociedad del conocimiento”. Etic@net 1 (12): 83-95. https://bit.ly/33ohvBk.

Gómez, Martha Esthela, Leticia Contreras Orozco y Delia Gutiérrez Linares. 2016. “El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de ciencias sociales: un estudio comparativo de dos universidades públicas”. Innovación Educativa 16 (71): 61-80. https://bit.ly/3xWtB2q.

Pérez, Julián, y María Merino. 2017. “Definición de aula virtual - qué es, significado y concepto”. Accedido enero de 2021: https://definicion.de/aula-virtual/.

Sempértegui Ontaneda, Fernando. 2020. Entrevistado por Diego Oquendo. Radio Visión. “Entrevista a rector de la Universidad Central del Ecuador”. En YouTube. Accedido febrero de 2021 https://www.youtube.com/watch?v=4BsLsKfPScs.

Suasnabas, Lenín. 2020. “Calidad de la educación en Ecuador. ¿Mito o realidad? Dominio de las Ciencias 6 (2): 133-157. https://bit.ly/3vQg1fh.

UNESCO. 2008. Declaración mundial sobre educación para todos. Satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje. Accedido febrero de 2021. https://bit.ly/2YrBeRl.

---. 2013. Enfoques estratégicos sobre la TIC en educación en América Latina y el Caribe. Santiago: OREALC / UNESCO. https://bit.ly/33uBDBE.

Universidad Central de Ecuador (UCE) y Dirección de Desarrollo Académico. 2020. “El ciclo del aprendizaje en ambientes virtuales”. Accedido febrero de 2020. https://bit.ly/2SxukqF.

Velandia, Lucy, Luis Gómez, Javier Piragauta y Celio Aros, 2018. Las TIC en la educación. El papel de las TIC en la transformación de la sociedad. Bogotá: Los Libertadores. https://doi.org/10.2307/j.ctv11wjdp.4.

Published

2022-01-03

How to Cite

Morillo Revelo, J., & Morales Puruncaja, I. (2022). Virtual Education at Universidad Central del Ecuador: A New Academic Challenge?. Estudios De La Gestión: Revista Internacional De Administración, (11), 225–247. https://doi.org/10.32719/25506641.2022.11.6
Métricas alternativas