The Ecuadorian Constitutional Courton Risk Governance Facing COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/25506641.2021.10.1

Keywords:

Constitutional, govenance, disasters, risk, COVID-19

Abstract

Based on a disaster risk governance approach, the article analyzes the rulings of the Constitutional Court before the states of exception adopted against COVID-19 until November 2020. The analysis is divided into two moments: a) the first rulings, where the Court presents exhorts and recommendations; and, b) opinion No. 5-20-EE / 20 where an ultimatum is placed on the decrees of states of exception, and an ordinary regime to respond to COVID-19 is required. Additionally, in the last ruling, the Constitutional Court identifies normative and institutional frameworks through which the response to COVID-19 can be managed once the state of exception has concluded. However, the Court also calls for a law to respond to the pandemic. Under a disaster risk governance approach, it is imperative to adopt a legal and institutional framework for the comprehen-sive management of disaster risks, not only due to COVID-19, but generally, an ordinary regime that allows strengthening capacities and reduce vulnerabilities to disaster risks. Similarly, in future constitutionality rulings related to disasters, the Constitutional Court must take into account the international parameters of disaster risk reduction.

JEL: Q54 Climate, natural disasters and their management, global warming

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbott, Felipe. 2020. “Pandemia y derechos humanos”. Anuario de Derechos Humanos 16 (1): 13-15. https://doi.org/10.5354/0718-2279.2020.58139.

Aguilar Andrade, Juan Pablo. 2010. “Entre la retórica de lo nuevo y la persistencia del pasado: la Corte Constitucional y los estados de excepción”. Iuris Dictio 9 (13): 59-89. https://doi.org/10.18272/iu.v9i13.693.

Asamblea General de las Naciones Unidas. 2016. “Report of the Open-ended intergovern-mental expert Working Group on Indicators and Terminology Relating to Disaster Risk Reduction”. A/71/644. Nueva York: ONU. https://www.preventionweb.net/files/50683_oiewgreportenglish.pdf.

Cahueñas, Hugo. 2018a. “Sin ley ni organismo técnico: la institucionalidad de la gestión de riesgo de desastres en la respuesta al terremoto de 2016 en Ecuador”. Foro: Revista de Derecho (30): 51-66. https://doi.org/10.32719/26312484.2018.30.3.

---.2018b. “Eventos naturales convertidos en desastre: cuando la falta de reducción de riesgos vulnera los derechos humanos”. Revista Memoria del Instituto de Democracia y Derechos Humanos de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Accedido diciembre de 2020. https://bit.ly/30uBFrF.

---.2020. “Gobernanza del riesgo de desastres frente al COVID-19 en Ecuador”. En Derecho de los Desastres: Covid-19, editado por Sergio García Long, 1149-1173. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú. https://bit.ly/3eobI5s.

Cervantes, Andrés, Mario Matarrita y Sofía Reca. 2020. “Los estados de excepción en tiempos de pandemia. Un estudio comparado en América Latina”. Revista Cuadernos Manuel Giménez Abad (20): 179-206. https://doi.org/10.47919/fmga.cm20.0032.

Comisión de Derecho Internacional (CDI). 2016. Draft Articles on the Protection of Persons in the Event of Disasters. Ginebra: CDI. https://bit.ly/3cnJAwI.

Comisión Interamericana de Derechos Humanos. 2020. “Pandemia y derechos humanos en las Américas”. Resolución 1/2020. Accedido enero de 2021. https://www.oas.org/es/cidh/deci siones/pdf/Resolucion-1-20-es.pdf.

Díaz, Juan Francisco. 2018. “Los procedimientos de emergencia en la contratación pública”. Foro: Revista de Derecho (30): 107-118. https://doi.org/10.32719/26312484.2018.30.6.

EC. 2008. Constitución del Ecuador. Registro Oficial 449, 20 de octubre.

---.2009. Ley Orgánica de Garantías Jurisdiccionales y Control Constitucional. Registro Ofi-cial, Suplemento 52, 22 de octubre.

---.2010. Reglamento de la Ley de Seguridad Pública y del Estado. Registro Oficial, Suple-mento 290, 30 de septiembre.

---.2017a. Código Orgánico de Entidades de Seguridad Ciudadana y Orden Público. Regis-tro Oficial, Suplemento, 21 de junio.

---.2017b. Código Orgánico Administrativo. Registro Oficial, Suplemento 31, 7 de julio.

---.2020a. Decreto Ejecutivo No. 1017, 16 de marzo.

---.2020b. Decreto Ejecutivo No. 1052, 15 de mayo.

---.2020c. Decreto Ejecutivo 1074, 15 de junio.

---.2020d. Decreto Ejecutivo 1126, 14 de agosto. Registro Oficial, Segundo Suplemento 279, 1 de septiembre.

---.2020e. Decreto Ejecutivo No. 1217, 21 de diciembre.

---.2020f. Manual del Comité de Operaciones de Emergencias. Registro Oficial, Edición Es-pecial 318, 7 de febrero.

---.2020g. Resolución No. SNGRE-084-2020 del Servicio Nacional de Gestión de Riesgos y Emergencias. Coordinación General de Asesoría Jurídica, 24 de diciembre.

---.2020h. Comunicado oficial, Secretaría de Comunicación. Accedido enero de 2021. https: //bit.ly/3esGvhn.

EC. Corte Constitucional del Ecuador. 2017. Dictamen Constitucional 006-17-DEE-CC.

---.2020a. Dictamen Constitucional 1-20-EE/20.

---.2020b. Dictamen Constitucional 2-20-EE/20.

---.2020c. Dictamen Constitucional 3-20-EE/20.

---.2020d. Dictamen Constitucional 5-20-EE/20.

---.2020e. Dictamen Constitucional 7-20-EE/20.

---.2020f. Voto concurrente 3-20-EE/20.

---.2020g. Voto salvado 3-20-EE/20.

Gallego, Jorge A., Mounu Prem y Juan F. Vargas. 2020. “Corruption in the Times of Pan-demia”. Documento de trabajo, Universidad del Rosario. Accedido diciembre de 2020. https://bit.ly/3byQsbl.

Munene, Martin Brown, Åsa Gerger Swartling y Frank Thomalla. 2018. “Adaptive Governance as a Catalyst for Transforming the Relationship Between Development and Disaster Risk Through the Sendai Framework?”. International Journal of Disaster Risk Reduction28: 653-663. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2018.01.021.

Organización de las Naciones Unidas (ONU). 2015. Marco de Acción de Sendai. Nueva York: ONU.

Raju, Emmanuel, y Karen da Costa. 2018. “Governance in the Sendai: A Way Ahead?”. Disaster Prevention and Management: An International Journal 27: 278-291. https://doi.org/10.1108/dpm-08-2017-0190.

Ramírez Arenas, Oduber Alexis, y Ana Yasmín Torres Torres. 2020. “Reseñas sobre el control de constitucionalidad de los decretos legislativos con ocasión a la pandemia del COVID-19”. Biociencias 4 (1): 1-4. https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bbnw.9.

Tierney, Kathleen. 2012. “Disaster Governance: Social, Political, and Economic Dimensions”. Annual Review of Environment and Resources 37 (1): 341-363. https://doi.org/10.1146/annurev-environ-020911-095618.

Published

2021-07-02

How to Cite

Cahueñas Muñoz, H. (2021). The Ecuadorian Constitutional Courton Risk Governance Facing COVID-19. Estudios De La Gestión: Revista Internacional De Administración, (10), 12–31. https://doi.org/10.32719/25506641.2021.10.1
Métricas alternativas