The Influence of Business Innovation on Key Success Factorsin Organizations

Main Article Content

Derlis Duarte Sanchez
Rafaela Guerrero Barreto
Kwan

Abstract

Innovation is defined as the process of introducing novel ideas, methods, products or services that generate significant changes, improvements or create value in different areas, from education and business to organizational culture and corporate social responsibility. The objective of the research was to analyze the importance of business innovation. For this, a quantitative, descriptive approach methodology of bibliographic analysis was used in which scientometric techniques were used, 181 articles from the Sciencedirect database were analyzed through the Voswieber software. The main findings demonstrate that there is an interconnection between innovation, business sciences education, entrepreneurship, SMEs, competitiveness, organizational culture and corporate social responsibility, underlining the importance of addressing these aspects in a comprehensive manner for sustainable and successful development in various contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Studies

How to Cite

Duarte Sanchez, Derlis, Rafaela Guerrero Barreto, and Chap Kau Kwan Chung. 2025. “The Influence of Business Innovation on Key Success Factorsin Organizations”. Estudios De La Gestión: Revista Internacional De Administración, no. 18 (July): 139-60. https://doi.org/10.32719/25506641.2025.18.6.

References

Aguirre, J. (2015). Inteligencia estratégica: Un sistema para gestionar la innovación. Estudios

Gerenciales, 31(134), 100-110. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.07.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.07.001

Ahumada Tello, E., & Perusquia Velasco, J. M. A. (2016). Inteligencia de negocios:

Estrategia para el desarrollo de competitividad en empresas de base tecnológica. Contaduría y Administración, 61(1), 127-158. https://doi.org/10.1016/j.cya.2015.09.006 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cya.2015.09.006

Alarcón Osuna, M. A., & Díaz Pérez, C. del C. (2016). La empresa de base tecnológica y su

contribución a la economía mexicana en el periodo 2004-2009. Contaduría y Administración, 61(1), 106-126. https://doi.org/10.1016/j.cya.2015.09.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cya.2015.09.004

Ballina, F. (2015). Ventajas competitivas de la flexibilidad numérica en micro, pequeñas y

medianas empresas del distrito federal. Problemas del Desarrollo, 46(183), 165-188. https://doi.org/10.1016/j.rpd.2015.10.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rpd.2015.10.008

Balza-Franco, V. (2016). Formulación y diseño de un modelo de vigilancia tecnológica

curricular en programas de ingeniería en Colombia. Revista de la Educación Superior, 45(179), 55-77. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.04.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.04.008

Calabor, M. S., Mora, A., & Moya, S. (2018). Adquisición de competencias a través de juegos

serios en el área contable: Un análisis empírico. Revista de Contabilidad, 21(1), 38-47. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.11.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.11.001

Carro-Suárez, J., Sarmiento-Paredes, S., & Rosano-Ortega, G. (2017). La cultura

organizacional y su influencia en la sustentabilidad empresarial. La importancia de la cultura en la sustentabilidad empresarial. Estudios Gerenciales, 33(145), 352-365. https://doi.org/10.1016/j.estger.2017.11.006 DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2017.11.006

Echevarría, J. (2008). El Manual de Oslo y la innovación social. Arbor, 184(732), Article 732. https://doi.org/10.3989/arbor.2008.i732.210 DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2008.i732.210

Elche-Hortelano, D., Martínez-Pérez, Á., & García-Villaverde, P. M. (2015). Bonding

capital, explotación de conocimiento e innovación incremental en los clusters de turismo cultural: Las Ciudades Patrimonio de la Humanidad en España. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 21(3), 120-128. https://doi.org/10.1016/j.iedee.2014.03.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.iedee.2014.03.002

Escamilla Solano, S., Plaza Casado, P., & Flores Ureba, S. (2016). Análisis de la divulgación

de la información sobre la responsabilidad social corporativa en las empresas de transporte público urbano en España. Revista de Contabilidad, 19(2), 195-203. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2015.05.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2015.05.002

Fuentes, N., Osorio, G., & Mungaray, A. (2016). Capacidades intangibles para la

competitividad microempresarial en MÉXICO. Problemas del Desarrollo, 47(186), 83-106. https://doi.org/10.1016/j.rpd.2016.03.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rpd.2016.03.003

García Galván, R. (2017). Patentamiento universitario e innovación en México, país en

desarrollo: Teoría y política. Revista de la Educación Superior, 46(184), 77-96.

https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.001

García-Pérez de Lema, D., Gálvez-Albarracín, E. J., & Maldonado-Guzmán, G. (2016).

Efecto de la innovación en el crecimiento y el desempeño de las Mipymes de la Alianza del Pacífico. Un estudio empírico. Estudios Gerenciales, 32(141), 326-335. https://doi.org/10.1016/j.estger.2016.07.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2016.07.003

Gutiérrez, J.-P., Palencia-Fajardo, O., & Gaitán-Angulo, M. (2017). Caracterización de las

pymes de confecciones en Neiva (Colombia). Suma de Negocios, 8(17), 57-62. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2017.03.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2017.03.002

Larrán-Jorge, M., & Andrades-Peña, F.-J. (2015). Análisis de la responsabilidad social

universitaria desde diferetes enfoques teóricos. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(15), 91-107. https://doi.org/10.1016/S2007-2872(15)30005-6 DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-2872(15)30005-6

López Maciel, G. T., Pertusa Palacios, A., & Gonzalez Rosas, E. L. (2017). Una revisión de

la literatura sobre crowdsourcing. Journal of Innovation & Knowledge, 2(1), 24-30. https://doi.org/10.1016/j.jik.2016.09.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jik.2016.09.001

López Salazar, A., Ojeda Hidalgo, J. F., & Ríos Manríquez, M. (2017). La responsabilidad

social empresarial desde la percepción del capital humano. Estudio de un caso. Revista de Contabilidad, 20(1), 36-46. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.01.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.01.001

López-Torres, G. C., Maldonado Guzmán, G., Pinzón Castro, S. Y., & García Ramírez, R.

(2016). Colaboración y actividades de innovación en Pymes. Contaduría y Administración, 61(3), 568-581. https://doi.org/10.1016/j.cya.2015.05.016 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cya.2015.05.016

Madero Gómez, S. M., & Barboza, G. A. (2015). Interrelación de la cultura, flexibilidad

laboral, alineación estratégica, innovación y rendimiento empresarial. Contaduría y Administración, 60(4), 735-756. https://doi.org/10.1016/j.cya.2014.08.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cya.2014.08.001

Michán, L., & Muñoz-Velasco, I. (2013). Cienciometría para ciencias médicas: Definiciones,

aplicaciones y perspectivas. Investigación en Educación Médica, 2(6), 100-106. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72694-2 DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72694-2

Monforte García, G., Hartmann, A. M., & Farías Martínez, G. M. (2017). Declaraciones

institucionales y percepciones individuales sobre la sustentabilidad en escuelas de negocios mexicanas. Contaduría y Administración, 62(1), 5-24. https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.04.006 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.04.006

Morales Ramírez, M. A. (2016). Estrategias para atender el empleo Juvenil en la economía DOI: https://doi.org/10.22201/iij.24487899e.2016.23.10418

informal. Revista Latinoamericana de Derecho Social, 23, 89-121. https://doi.org/10.1016/j.rlds.2016.04.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rlds.2016.04.002

Mora-Riapira, E. H., Vera-Colina, M. A., & Melgarejo-Molina, Z. A. (2015). Planificación

estratégica y niveles de competitividad de las Mipymes del sector comercio en Bogotá. Estudios Gerenciales, 31(134), 79-87. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.08.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.08.001

Naranjo-Valencia, J. C., & Calderón-Hernández, G. (2015). Construyendo una cultura de

innovación. Una propuesta de transformación cultural. Estudios Gerenciales, 31(135), 223-236. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.12.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.12.005

Naranjo Valencia, J. C., Jiménez Jiménez, D., & Sanz Valle, R. (2012). ¿Es la cultura organizativa un determinante de la innovación en la empresa? Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 15(2), 63-72. https://doi.org/10.1016/j.cede.2011.07.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cede.2011.07.004

Pérez, C. M. (2019). Innovación empresarial al servicio de la micro y pequeña empresa nortesantandereana: Por la competitividad regional. ECONÓMICAS CUC, 40(1), Article 1. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.1.2019.06 DOI: https://doi.org/10.17981/econcuc.40.1.2019.06

Pizarro Moreno, I., Real, J. C., & Rosa, M. D. (2011). La incidencia del capital humano y la cultura emprendedora en la innovación. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 14(3), 139-150. https://doi.org/10.1016/j.cede.2010.09.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cede.2010.09.001

Ruiz-Arroyo, M., Sanz-Espinosa, I., & Fuentes-Fuentes, M. del M. (2015). Alerta

emprendedora y conocimiento previo para la identificación de oportunidades emprendedoras: El papel moderador de las redes sociales. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 21(1), 47-54. https://doi.org/10.1016/j.iedee.2014.07.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.iedee.2014.07.002

Suárez Mella, R. (2018). Reflexiones sobre el concepto de innovación. Revista San Gregorio, 24 (Julio-septiembre), 120-131. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6839735

Somohano Rodríguez, F. M., López Fernández, J. M., & Martínez García, F. J. (2018). El

efecto de la innovación en el resultado empresarial durante la recesión económica. Una aplicación a la industria de la automoción. Revista de Contabilidad, 21(1), 91-105. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2017.11.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2017.11.001

Tarapuez, E., Guzmán, B. E., & Parra Hernández, R. (2016). Estrategia e innovación en las

Mipymes colombianas ganadoras del premio Innova 2010-2013. Estudios Gerenciales, 32(139), 170-180. https://doi.org/10.1016/j.estger.2016.01.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2016.01.002

Texis Flores, M., Ramírez Urquidy, M., & Aguilar Barceló, J. G. (2016). Microempresas de

base social y sus posibilidades de supervivencia. Contaduría y Administración, 61(3), 551-567. https://doi.org/10.1016/j.cya.2015.04.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cya.2015.04.001