Status items in the portraits of creole women of the Audiencia of Quito during the late Bourbon period

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Juan Martínez Borrero

Abstract

The article examines the portraits, correspondence and personal belongings of María Josefa de Velasco and María Margarita Carrión in order to discover how creole women used jewels and dresses to shape their public and private image. By studying the tangible culture and ascertaining the price, variety, origin and circulation of these items, it addresses their social use and significance. The period of time under review extends from the inclusion of the Audiencia of Quito into the Viceroyalty of Nueva Granada to the establishment of the first autonomous junta, which was the last stage in which the items that were used reproduced colonial patterns of social conduct.

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Juan Martínez Borrero, Universidad de Cuenca, Ecuador

Doctor en Ciencias de la Educación en Historia y Geografía en la Universidad de Cuenca (2000). Miembro fundador de la “Cátedra Abierta de Historia de Cuenca y su región”, de la Universidad de Cuenca. Ha dirigido varios proyectos de investigación multidisciplinares; ha publicado estudios sobre arte, cultura e identidad, entre otros: La pintura popular del Carmen; identidad y cultura en el siglo XVIII (1982) y participó en la obra colectiva Claves de la historia de Cuenca (2018).

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