La educación laica y el proyecto educativo velasquista en el Ecuador, 1930-1950

Main Article Content

Rosemarie Terán Najas
Guadalupe Soasti

Abstract

The study analyses educational policies during the first two administrations of Velasco Ibarra (1934-1935 and 1944-1947) that engaged in tesnsions with lay education, established since the liberal revolution. With this aim, the article examines the role that education played in the political thought of Velasco Ibarra; a Project that attempeted to re-build the moral orfer of society. The essay studies the process led by Velasco Ibarra in favoring catholic education. And finally, the research ilustrates the development of a stratified offer of education, opposed to the more democratic principles of liberal education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Terán Najas, R. ., & Soasti, G. . (2015). La educación laica y el proyecto educativo velasquista en el Ecuador, 1930-1950. Procesos. Revista Ecuatoriana De Historia, 1(23), 39–55. https://doi.org/10.29078/rp.v1i23.218
Section
Studies

References

Alemán, Hugo, Tránsito de generaciones. El Instituto Nacional Mejía. Medio siglo de educación democrática, Quito, Casa de la Cultura Ecuatoriana, 1947.
Ayala Mora, Enrique, Historia de la Revolución Liberal ecuatoriana , Quito, Corporación Editora Nacional/Taller de Estudios Históricos, 1994.
_, "El laicismo en la historia del Ecuador. Memorias del Congreso de Historia", en Procesos: revista ecuatoriana de historia, No. 8, 11 semestre 1995/1 semestre 1996, Quito.
Cueva, Agustín, El proceso de dominación política en el Ecuador, Quito, Editorial Planeta, 1988.
De la Torre, Carlos, "El populismo y los partidos políticos en el Ecuador", en Análisis de los procesos electorales, Quito, Tribunal Supremo Electoral/Corporación Editora Nacional, 1990.
_, La seducción velasquista, Quito, Ediciones Libri Mundi/ FLACSO, 1993.
Gómez, Jorge, Las misiones pedagógicas alemanas y la educación en el Ecuador, Quito, Ediciones Abya-Yala, 1993.
Hidalgo, Fernando, "Hombres piadosos y ciudadanos filantrópicos", en Procesos: revista ecuatoriana de historia, No 10, 1 semestre 1997, Quito.
Maiguashca, Juan, "Los sectores subalternos en los años 30 y el aparecimiento del velasquismo", en Rosemary Thorp, edit., Las crisis en el Ecuador: los treinta y ochenta, Quito, Corporación Editora Nacional, 1991.
Ossenbach, Gabriela, "Formación de los sistemas educativos nacionales en Hispanoamérica. La política educativa como factor de consolidación del Estado nacional (1870-1900): el caso del Ecuador", tesis de doctorado inédita, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia UNED, 1988.
_ , "La secularización del sistema educativo y de la práctica pedagógica: Laicismo y Nacionalismo", en Procesos: revista ecuatoriana de historia, No. 8, 11 semestre1995/1 semestre 1996, Quito.
Paz, Ricardo y Galo Cevallos, "Neopopulismo y gobernabilidad: experiencias comparadas de Ecuador y Bolivia", Quito, Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador, 1998.
Quintero, Rafael, El mito del populismo en el Ecuador, Quito, FLACSO, 1980.
Sáenz Obregón, Javier, O. Saldarriaga y A. Ospina, Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946, vol. 2, Ediciones Foro Nacional por Colombia, 1997.