Administrative Records for Information and Local Public Policy Systems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/25506641.2022.12.1

Keywords:

Information, data, management, transparency, local information systems

Abstract

The data revolution and the need to generate information in real time is an ongoing demand, even more so for public institutions that are bound to keep their management processes transparent. Having a local information system allows GADs (Autonomous Decentralized Governments) to display their actions via data, as well as having a tool that strengthens the efficiency of their management and generates evidence based in timely, quality information to implement planning, follow-up and monitoring processes towards their objectives and goals as presented in their governance plans. The daily activities of GADs must be backed up with information that can be shown through institutional administrative records as a main source of data and information to show and keep their governance actions transparent. Local information systems (SIL) allow for the organization of data and information in the GADs themselves and help keep their achievements transparent in the territory. GADs, both at the province and canton level, are legally bound to ensure their proper implementation. Thus, an analysis was made on the web pages of the
GADs to review their existence, progress and fulfilment of the corresponding regulations for SILs. At this time, only 9 of the 24 provincial GADs have started this process

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Author Biographies

Katy Lema Changoluisa, Universidad Técnica de Manabí (Portoviejo, Ecuador)

Ingeniera Matemática con mención en Estadística, Finanzas y Gestión Empresarial, EPN; máster en Economía con mención Economía del Desarrollo, FLACSO Ecuador. Ha trabajado en el INEC-Ecuador; exdirectora del empadronamiento y análisis de resultados del Censo de Población y Vivienda del 2010. Exdirectora del Registro Social del 2014 y exdirectora de análisis y estadística en el Ministerio Coordinador de Desarrollo Social del Ecuador; exsubsecretaria de información en la Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (SENPLADES) y coordinadora de Gestión de Información en la Senescyt. Consultora independiente. ‹katylema@gmail.com›.

Etzon Romo, Pontificia Universidad Católica del Perú (Lima, Perú)

Licenciado en Educación y Promoción de la Salud, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo; diploma superior en Participación Política, Gestión y Desarrollo en el Ámbito Local, Universidad de Valencia. Experiencia en diseño, gerencia y administración de programas y proyectos sociales. Como autoridad pública, ha asumido los cargos en la Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo, Viceministerio de la Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo; Viceministerio coordinador de Desarrollo Social; coordinador técnico de Reforma y Modernización del Estado; Dirección Nacional de Descentralización del Sistema Educativo. En la cooperación internacional, ha trabajado en distintas agencias de desarrollo como Plan Internacional, Fondo de Población de Naciones Unidas, PNUD, WWF, OPS, GIZ y Care In. En el área de formación continua ha participado del Programa de Formación a Gobiernos Autónomos Descentralizados (GAD), FORGAD de la Universidad Andina Simón Bolívar; Pontificia Universidad Católica del Perú, Centro de Investigaciones Sociales, CISE. Consultor internacional. Actualmente es director de Desarrollo en la Empresa Pública Quito Turismo del Distrito Metropolitano de Quito. ‹eeromo@gmail.com›.

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Published

2022-07-01

How to Cite

Lema Changoluisa, K., & Romo, E. (2022). Administrative Records for Information and Local Public Policy Systems. Estudios De La Gestión: Revista Internacional De Administración, (12), 13–30. https://doi.org/10.32719/25506641.2022.12.1
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